Horlogeverzameling: Wat Zou Je Anders Doen Als Je Opnieuw Zou Beginnen?

Ik heb niet echt een verzameling met een odnerbouwde strategie
Als er één rode draad in te ontdekken valt dan is het prijs (mijn duurste horloge is 760€)
Als ik het mocht overdoen, dan zou ik gaan voor :thinking:
1 mooie toolwatch
1 mooie dresswatch
1 mooie chrono
allemaal vintage

3 likes

Ja same here, mijn enige misstap / miskoop wat een deceptie bleek dat (en dat nota bene als grote swatch fanboy).
Verder heb ik een flinke collectie maar draag alles en met veel plezier nog steeds.
Enige horloge wat ik ooit verkocht heb is dus die gekke moonswatch dat vond ik echt sonde van het geld.
Genoten van het bouwen van de basis collectie met heerlijke klassiekers zoals de SKX en Alpinist nu zoekende naar de volgende aankoop maar ik besefte me onlangs dat ik al een jaar lang geen NA heb mogen verwelkomen dus het is weer de hoogste tijd, maar ik zou nog niet weten wat.

4 likes

‘Impulsief’ is een woord dat ik hier vaak lees, en herken mij hier zeker in. Mijn impulsiviteit en onrust heeft mij wel wat horloges gekost. De reis was ook leuk. Maar had wel iets minder gekund.

Door het tekenen is het forum echt een deel van mijn leven geworden en daar zou ik niet zonder willen. Elke 2 weken een nieuwe aflevering en zo nu en dan wat tussendoor :sunglasses:.

11 likes

Hopelijk blijft dat nog lang zo want je cartoon teken talent is echt top!

3 likes

Ik zou niets anders doen want alles is een leerproces en ik denk ook altijd na als ik iets koop.
Dusbik heb eigenlijk geen spijt van de horloge’s die ik heb gekocht zelfs de plakmerk :wink:.
Het heeft er juist voor gezorgd dat ik hier ben terecht gekomen en meer heb geleerd :slightly_smiling_face:

4 likes

Ik zou in het begin iets minder lang hebben getwijfeld over sommige aankopen. Ik heb een voorkeur voor minder traditionele horloges en heb zo best een paar bijzondere horloges zien verdwijnen- en nooit meer terug zien komen op de markt (of tegen veel hogere prijzen waardoor ik ze ook minder interessant vond).

Sommige horloges zou ik sowieso niet gekocht hebben, mijn eerste mechanische horloge bleek een vervalsing (en nog een hele slechte ook, maar ik wist nog niks- ik dacht dat alleen Rolex vervalst werd) en is meteen door gegaan het ronde archief in. Een ander horloge bleek een clommage* maar ik kende het origineel nog niet dus heb het destijds niet als zodanig herkend, en aangezien ik geen clommages wens te dragen heb ik dat ook direct weggedaan.

Misschien had ik iets meer geschreven hier op het forum, vind ik best leuk om te doen maar ik dacht vaak dat mijn horloges alleen voor mijzelf interessant (mogen) zijn. Pas recent ben ik tot andere inzichten gekomen. Misschien dat ik meer had kunnen bijdragen dan ik tot nu toe altijd heb gedaan.

*: Onder “clommages” versta ik “clone hommages”: 1:1 kopieën met een ander merkje op de wijzerplaat

5 likes

de regel; “na 4 speciaalbier niets meer bestellen” eerder invoeren

8 likes

Hier zit wel een kern in die me aanspreekt…

Ben een beginner op het gebied van horloges, maar heb nu twee niveaus van kwaliteit wel al ervaren, sub500 vs een paar stukken in de range 1000-2500. Diminishing returns is hier al wel van toepassing, maar nog niet meteen zoveel. Het is vooral een flinke sprong in kwaliteit van uurwerk, afwerking, design en draagbaarheid wat heel prettig is om te ervaren.

Ik heb door de jaren heen meer ervaring met muziekinstrumenten en ook daar zijn er enkele onbetaalbare topstukken, waar ik slechts van kan dromen. Ik ben blij met de ervaring die ik gehad heb met alles in de beginners en medium range. Des te meer dat ik mijn eigen topstukken (die voor mij haalbaar waren) kan waarderen.

Verzamelaars zijn er verder in allerlei soorten en maten. Ik kan het boek van Geddy Lee heel erg waarderen. In dat boek staat zijn persoonlijke collectie basgitaren. En wat heeft hij? Ongeveer elk model van Fender, Gibson en andere grote namen op dat gebied, en niet alleen dat, maar een exemplaar van elk jaar en in elke kleur die ooit zijn uitgebracht…
Dat heet met recht een collectie. Ik kijk graag in dat boek. En tegelijkertijd ben ik blij met mijn handvol instrumenten.

Ik waardeer de reis en waardeer daardoor wat ik heb…zoiets?

4 likes

Ik heb wel één ding van spijt, nu ik er bij nadenk.

Ik kon op een gegeven moment een Credor Spring Drive Big Date handopwinder kopen voor een slordige 6000 pietermannen. Die dingen zijn dus gewoon niet meer te vinden. Model is gediscontinueerd, ik vond het destijds echt veel te veel geld, en een paar jaar nadien merk ik gewoon dat het spelden in hooibergen zijn.

In plaats daarvan heb ik een Santos de Cartier. Prima horloge, en hartstikke courant. Maar eerlijk is eerlijk, ik had beter de zeldzame Credor op kunnen pikken, want de Santos ga je altijd en overal weer vinden, da’s gewoon niet moeilijk.

Dus: :point_down:

Nietes. Soms moet je voor die incourante rommel gaan waar je van weet dat je ze nooit meer voor een fatsoenlijke prijs kwijt gaat kunnen, om de simpele reden dat je ijzer moet smeden als het heet is.

4 likes

Dank! Dat is zeker het plan. :sunglasses::+1:

3 likes

LOL.

Rolex is niet zo luxe/high end. Het is een tamelijk eenvoudig massaproduct.

3 likes

Het is een leuke reis die langzaam ten einde loopt maar toch nooit helemaal voltooid raakt.

Zelf heb ik helemaal nergens spijt van, alle gemaakte keuzes horen bij de ontdekkingsreis. Mechanisch versus quartz, budget versus een hoger segment, toolwatch versus dresser, impuls versus doordachte aanschaf, etc. etc…

Van alles heb ik inmiddels wel wat (gehad), gewoon omdat het kan maar vooral omdat het heel leuk is.

3 likes

Wat ik anders zou doen?

Niet zo heel veel. Het is en blijft toch een kwestie van ‘vlieguren maken’ om te leren en je smaak te ontwikkelen.

Het enige waar ik (met terugwerkende kracht) eerder scherper op zou zijn, is de balans tussen “goede deal” en “kwaliteit” & “verzamelrichting”.

Heel lang liet ik mij voor het grootste deel motiveren door de goede deal. Kwaliteit en de richting waarin ik mijn verzameling opbouwde speelden zeker ook mee, maar in mindere mate. Tegenwoordig betaal ik liever een stukje meer, als ik daarmee ook echt een topstuk bemachtig. Ook koop ik alleen nog de stukken waarvan ik vind dat het echt iets aan mijn verzameling toevoegt.

Dat gezegd hebbende; zolang je enigszins courante stukken koopt (pre-owned!), zal je er niet al te veel pijn door krijgen. :slight_smile:

Have fun!

1 like

Het is altijd makkelijk om te zeggen dat je dingen anders zou doen. Ik denk dat door heel veel verschillende dingen te proberen ik nu wel goed weet wat ik wel en niet zoek in een horloge. Wellicht zou ik wel wat hele specifieke dingen pas op een later moment proberen (angular momentum bijvoorbeeld). Verder zou ik lekker altijd aanraden dingen te ontdekken. Er zijn wel natuurlijk wat horloges die ik niet weg had moeten doen (met name mijn H Moser en Blancpains)

1 like

Ik heb heel veel geld verspild met flipperen, geld wat ik goed had kunnen gebruiken voor belangrijkere dingen. Ik weet zeker dat ik verslaafd was aan elke keer weer een ander horloge, van Rolex tot Breitling en Omega, maar de leegte werd nooit écht gevuld. Toen ik mijn verloofde leerde kennen veranderde dit langzaam. Tegenwoordig kan ik heel goed nee zeggen tegen impulsen om wat te kopen.

6 likes

Mooi gezegd!

2 likes

Ik zou eerder beginnen. Een sprong in het diepe. De liefde lang onderdrukt en elke vlinder in de buik doodgetrapt. Om uiteindelijk pas op mijn 30e te beginnen aan de relatie.

1 like

Ik had gewild dat ik véél eerder was begonnen, en minder snel over was gestapt op wat duurdere modellen.

1 like

Ik ben met de Seiko SNK809 begonnen, daarna nog een paar impuls aankopen gedaan. En tussendoor mijn meest gedragen horloge gekocht.
Ik had ( als ik terug kijk ) na de SNK809 alleen nog mijn Vario moeten aanschaffen…dan was het goed geweest.
Misschien dat ik dan nog voor de kleine Hamilton “Murph” zou zijn gegaan, of de CWC Mellor 72.

1 like

Ik had me 30 jr. geleden minder ingehouden en nog wat bijzondere modellen voor leuke bedragen hebben gekocht.

3 likes