Horlogewinder

Beste forumleden,

Sinds een paar weken beschik ik over een horlogewinder (voor 2 horloges).
Nu is het probleem, dat een van de horloges +/- 10-15 minuten voor gaat lopen als ik ze een paar dagen op de winder laat staan.
Als ik de draairichting verander naar draaien naar links, gaat het linker horloge nauwkeurig lopen, en de rechter gaat dan voorlopen, en als ik de draairichting veranderen in draaien naar rechts gaat het rechter horloge nauwkeurig lopen, en het linker horloge voorlopen…

Is het per merk afhankelijk in welke richting ze moeten draaien?

Alvast bedankt !

Niemand een idee?

Het betreft een Breitling Navitimer en een Panerai Luminor marina, die op de winder staan.

Fl Schreef:

Afhankelijk van het gebruikte uurwerk. Zoek in de Orbita-database voor richting en aantal windingen per dag:

Het de verkeerde kant opwinden of een onjuist aantal, zou kunnen resulteren in het stoppen van het horloge. Afwijkingen in de nauwkeurigheid als gevolg van onjuist opwinden kan ik me niet voorstellen & heb er dan ook nog nooit van gehoord…

Zo blij dat ik een quartz heb. :wink:

Bedankt voor de antwoorden ! Ik heb het geen ik moest weten gevonden op orbita.com
De navitimer is nu al een week van de winder af, maar ik moet het horloge iedere dag 5-7 minuten terugdraaien. Dit was voor het gebruiken van de winder niet het geval.

Ik heb een winder die afwisselend links en rechtsom kan draaien en ben nog nooit problemen tegengekomen.

En als de horloges niet nauwkeurig gaan lopen, kan dit niets met de winder te maken hebben volgens mij…

Fl Schreef:

De navitimer is nu al een week van de winder af,
maar ik moet het horloge iedere dag 5-7 minuten
terugdraaien. Dit was voor het gebruiken van de
winder niet het geval.

Mmmmm… Dan trekt die winder van jou wel extreme g krachten!

Plus 5-7 minuten… Dan is er iets anders aan de hand lijkt me.

Een Navitimer windt op in beide richtingen.
Op de winder loopt mijn Navitimer exact op tijd.
Ingesteld op 680 omwentelingen per dag.
Als de veer niet voldoende op spanning komt kan a.g.v. een kleinere amplitude het horloge sneller gaan lopen.
Misschien heb je iets aan mijn info.
M.vr grt,
Harold

Timebandit Schreef:

Als de veer niet voldoende op spanning komt kan
a.g.v. een kleinere amplitude het horloge sneller
gaan lopen.

+5 tot 7 minuten is EHBO werk.

misschien iets met electiciteit / magnetisme
of een temperatuur verschil ?

Timebandit Schreef:

Een Navitimer windt op in beide richtingen.
Op de winder loopt mijn Navitimer exact op tijd.
Ingesteld op 680 omwentelingen per dag.
Als de veer niet voldoende op spanning komt kan
a.g.v. een kleinere amplitude het horloge sneller
gaan lopen.
Misschien heb je iets aan mijn info.
M.vr grt,
Harold

Bedankt voor de info ! Hier kan ik zeker iets mee.

Ik kon ook moeilijk geloven dat het door de winder komt, maar vanaf de eerste dag dat hij op de winder stond begon het horloge voor te lopen, en het werd steeds meer. Ik hoop niet dat het over een paar dagen nog meer wordt. Ik vind het heel jammer! De reden dat ik een winder heb gekocht is zodat ik niet na een paar dagen de tijd hoef te verzetten, en zodat het horloge nauwkeurig zou blijven lopen. En dat bij een horloge van nog geen anderhalf jaar oud…

De Panerai zet ik maar niet meer op de winder, ben bang dat die idem dito voor gaat lopen.

Fl Schreef:

Bedankt voor de antwoorden ! Ik heb het geen ik
moest weten gevonden op orbita.com
De navitimer is nu al een week van de winder af,
winder niet het geval.

eh… begrijp ik iets niet,
hij is al een week van de winder af,
en ondanks dat loopt je klok toch 7 min pd voor ?

Carpe tempus Schreef:

Fl Schreef:

Bedankt voor de antwoorden ! Ik heb het geen ik
moest weten gevonden op orbita.com
De navitimer is nu al een week van de winder
af,
winder niet het geval.

eh… begrijp ik iets niet,
hij is al een week van de winder af,
en ondanks dat loopt je klok toch 7 min pd voor ?

Inderdaad. Ik zal het even uitleggen. Mijn horloges liepen perfect, maar omdat ik iedere keer het een of het andere horloge droeg en het andere horloge dus stil stond, heb ik een winder gekocht. Nu zag ik dat de horloges voor gingen lopen terwijl ze op de winder stonden. Ik heb de horloges eraf gehaald, en de Navitimer weer omgedaan. Sindsdien loopt het horloge iedere dag +/- 5-7 minuten voor. Ik heb het horloge toen weer afgedaan en een dag stil laten staan, maar desondanks loopt het horloge iedere dag steeds meer voor.

Fl Schreef:

Inderdaad. Ik zal het even uitleggen. Mijn
horloges liepen perfect, maar omdat ik iedere keer
het een of het andere horloge droeg en het andere
horloge dus stil stond, heb ik een winder gekocht.

Te snel lopen in die orde van grootte, kan inderdaad duiden op een gemagnetiseerde haarveer. Ik zelf zou ze even van de winder weghouden en het een maand aanzien. Geen verbetering, dan richting hotlogemaker.

P.S. en acteraf: veel winders zijn van slechte kwaliteit. Een Orbita bijvoorbeeld is een prima winder, veel onbekende merken doen maar wat. Als je daar inkijkt, schieten de tranen je in de ogen.

ik zit te denken aan speling op de as / minutenwijzer
zolang je maar rustig beweegt is er niks aan de hand
maar zodra je hem op de winder zet krijgt dat wijzertje
bij het op de winder omlaag gaan een tikje, waarbij er wat slip ontstaat en de zwaartekracht die wijzer t.o.v. je mechaniek een beetje verder trekt.
misschien een kwestie van de minutenwijzer iets meer op de as
laten klemmen, ik neem aan dat die wijzer niet op een gegroefd asje geschoven zit ?

Gewoon direct even naar een horlogemaker gaan. Even van de chronoscope op het demagnetiseer apparaat, en weer terug op de chronoscope, en je weet direct wat er aan de hand is. Winders (van uitzonderlijke kwaliteit), zijn voor horloges met gecompliceerde kalender uurwerken, die veel tijd vergen om af te stellen. Eenvoudige automaten hoeven m.i. echt niet op een winder.

Carpe tempus Schreef:

ik zit te denken aan speling op de as /
minutenwijzer
zolang je maar rustig beweegt is er niks aan de
hand
maar zodra je hem op de winder zet krijgt dat
wijzertje
bij het op de winder omlaag gaan een tikje,
waarbij er wat slip ontstaat en de zwaartekracht
die wijzer t.o.v. je mechaniek een beetje verder
trekt.
misschien een kwestie van de minutenwijzer iets
meer op de as
laten klemmen, ik neem aan dat die wijzer niet op
een gegroefd asje geschoven zit ?

Dat zou heel goed het probleem kunnen zijn. Bedankt voor de tip ! Jawel, de minutenwijzer zit op de as geschoven zover ik weet.

Ik zal komend weekend met het horloge terug gaan naar de juwelier. Ben benieuwd wat hij ervan zegt. Nu zijn het al bijna 8 minuten sinds vanmorgen vroeg kwart voor 7. Wat lijkt jullie het beste, zal ik de Panerai ook even laten nakijken voor de zekerheid nu ik toch langsga? (aangezien die ook op de winder heeft gestaan, en ook voor heeft gelopen).

Carpe tempus Schreef:

ik zit te denken aan speling op de as /
minutenwijzer
zolang je maar rustig beweegt is er niks aan de
hand
maar zodra je hem op de winder zet krijgt dat
wijzertje
bij het op de winder omlaag gaan een tikje,
waarbij er wat slip ontstaat en de zwaartekracht
die wijzer t.o.v. je mechaniek een beetje verder
trekt.
misschien een kwestie van de minutenwijzer iets
meer op de as
laten klemmen, ik neem aan dat die wijzer niet op
een gegroefd asje geschoven zit ?

Broodje aap. Denk nog eerder aan aardstralen en daarvan acht ik de waarschijnlijkheid al niet groter dan 0%. Beide horloges liepen toch voor?