Horlogewinders

Ik hoop dat dit hier op zijn plaats is en niet bij techniek thuis hoort.
Maar wat denken jullie over Wath Winders ?
Nuttig ? Misschien, afhankelijk van het aantal automatische horloges.
Goed ? Zijn er nadelen zoals ik lees : meer slijtage door het belasten in dezelfde hoek.
Zijn er betere ? Lawaai bij het roteren ?
Enfin een aantal vragen die ik vooraleer over te gaan tot een eventuele aankoop toch hier eens wil voorleggen aan de kenners.

Ik betrap mezelf er op dat ik hem steeds minder gebruik… Het is handig, dat absoluut, maar het is ook maar even werk om het horloge weer op tijd te zetten en een paar slingers te geven. Geluid valt trouwens wel mee, hij staat een meter of 2 van me vandaan en ik hoor niks.

Ik vind een winder alleen handig als er veel instelling zijn in het horloge , en ik vind het stilvallen , opwinden en goedzetten ook z’n charme hebben, ik heb m’n winder al maanden niet meer gebruikt.

Ik vind het handig…altijd direct je klok paraat.
Maar meeste hier vinden het onzin.

Wat vind ik er van? Ik het er al jaren drie ongebruikt staan, terwijl het aantal automatische horloges is opgelopen. Dat zegt alles denk ik :wink:

Ik heb er een gehad en uiteindelijk weer verkocht omdat ik hem nooit gebruikte. Het op tijd zetten van een horloge vergt niet zoveel tijd en is eigenlijk wel lekker ontspannend ritueel 's morgens bij een kop koffie.

Als je een horloge met veel complicaties of zonder een quick set date hebt kan ik het me wel voorstellen dat het handig is. Je krijgt ongetwijfeld meer slijtage, je horloge loopt immers continu. Of dat veel kwaad kan verschillen de meningen nogal over.

Ik zou goed kijken naar gebruikerservaringen van anderen met de verschillende merken, er is veel kaf tussen het koren. Er zijn heel dure winders te koop die technisch gezien van binnen niets voorstellen, je betaalt dan (te) veel voor een mooie glanzende laklaag op een waaibomen kistje met een rottig motortje erin.

Andere dingen om over na te denken is of de winder ook op batterijen kan werken en in een eventuele kluis past en hoeveel geluid hij produceert als je hem bijvoorbeeld in de woonkamer wil plaatsen.

Als je gewoon een simpele en goedkope winder wil kan je eens bij Conrad kijken, ik ken iemand die er een al een ruim jaar naar volle tevredenheid gebruikt.

Ik gebruik hem enkel voor 1 horloge, met perpetual calendar en maanstand. Niet alleen omdat het gelijk zetten zo’n opgave is, maar ook omdat ik bij het gelijkzetten altijd een beetje schik heb dat ik het horloge ga krassen.

Ook belangrijk is of je het aantal omwentelingen per dag optimaal kan afstemmen op je horloge, zodat het niet constant staat op te winden terwijl de veer al maximaal opgewonden is.

sirksael Schreef:

Niet alleen omdat het
gelijk zetten zo’n opgave is, maar ook omdat ik
bij het gelijkzetten altijd een beetje schik heb
dat ik het horloge ga krassen.

:S
Hoe bedoel je, heb je een paar diamanten ringen om? Hoe kun je het horloge bekrassen bij het gelijkzetten?

Als je je horloge geregeld afwisselt met dragen, zou ik geen watchwinder nemen. Nu ik zoveel automaatjes heb en ze niet allemaal geregeld draag, zou een watchwinder wel es handig kunnen zijn om alles af en toe in beweging te houden.

marnix.moed Schreef:

Hoe bedoel je, heb je een paar diamanten ringen
om? Hoe kun je het horloge bekrassen bij het
gelijkzetten?

Ik vroeg met het ook af…

@sirksael: Doe het eens met je vingertoppen, i.p.v. de waterpomptang :wink:

lencoth Schreef:

@sirksael: Doe het eens met je vingertoppen,
i.p.v. de waterpomptang :wink:

Misschien heeft ie moeite met de schroefkroon :+

sirksael Schreef:

Ik gebruik hem enkel voor 1 horloge, met perpetual
calendar en maanstand. Niet alleen omdat het
gelijk zetten zo’n opgave is, maar ook omdat ik
bij het gelijkzetten altijd een beetje schik heb
dat ik het horloge ga krassen.

Ik ben ook voorzichtig op mijn horloges, maar niet bij het pathalogische af :slight_smile:
Kan je niet beter een andere hobby kiezen, voor je gemoedsrust?
Het moet wel leuk zijn, geen stress worden…

Ik heb deze onderweg:

https://www.uhrcenter.de/watches/watch-winders/modalo-uhrenbeweger-design-carbon-221081/

Eens kijken of het wat is. Tijd goed zetten maakt me weinig uit, maar een datum die niet goed staat, of b.v. op het middaguur verspringt, vind ik behoorlijk irritant

Erik11 Schreef:
maar een datum die niet goed staat,

of b.v. op het middaguur verspringt, vind ik
behoorlijk irritant

Moet je hem eens 12 uur vooruit draaien, ben je er vanaf :slight_smile:

Ik heb een Beco Boxy, ingesteld op 52 rotaties per uur in meegaande en tegengestelde richting, werkt perfect, geluidloos! Een aanrader.

Horloges met complicaties als perpetual calendars en maanstand hebben verzonken pushers die je moet indrukken om een en ander goed te zetten. Ik neem aan dat hij bang is voor krassen veroorzaakt door het pennetje dat hij daarvoor gebruikt.

Tip: even afplakken met een stukje scotch tape of een houten tandenstoker gebruiken.

mcfr Schreef:

Erik11 Schreef:
maar een datum die niet goed staat,

of b.v. op het middaguur verspringt, vind ik
behoorlijk irritant

Moet je hem eens 12 uur vooruit draaien, ben je er
vanaf :slight_smile:

Maar bij sommige horloges is de overgang van de datum zo kort dat ik m uiteindelijk nog niet goed heb staan :slight_smile:

en 00:00 slaap ik tegenwoordig meestal sinds ik een kleine heb

Erik11 Schreef:

mcfr Schreef:


Erik11 Schreef:
maar een datum die niet goed staat,

of b.v. op het middaguur verspringt, vind ik
behoorlijk irritant

Moet je hem eens 12 uur vooruit draaien, ben je
er
vanaf :slight_smile:

Maar bij sommige horloges is de overgang van de
datum zo kort dat ik m uiteindelijk nog niet goed
heb staan :slight_smile:

en 00:00 slaap ik tegenwoordig meestal sinds ik
een kleine heb

:S

martv Schreef:

Horloges met complicaties als perpetual calendars
en maanstand hebben verzonken pushers die je moet
indrukken om een en ander goed te zetten. Ik neem
aan dat hij bang is voor krassen veroorzaakt door
het pennetje dat hij daarvoor gebruikt.

Ah, dat zal het wel zijn.

Ik heb hem even overwogen als cadeau voor mijn verjaardag en met een beetje zoeken vind je ook wel iets wat niet te duur is.
Gelukkig ging ik op tijd zoeken naar voor- en nadelen en heb op basis daarvan beslist er geen te vragen. Ik stop liever wat meer geld in ander horloge dan.

Ik heb met name automatische Seiko’s en die zijn eenvoudig te stellen als ze tijdje niet zijn gedragen. En zoals al aangegeven: het heeft ook wel wat om dat te doen; neemt minuutje in beslag hooguit.

Ook wel e.e.a. gelezen over snellere slijtage ten opzichte van af en toe zelf weer stellen. Het is dan wel zaak dat je dat met enige regelmaat doet, dus niet een horloge jarenlang niet dragen. Dat lijkt me ook niet goed.