Horologisch dilemma 4.0: De Dresser!

Hahaha lekker man. Ik vind die RG best lekker moet ik zeggen.

1 like

Precies dit.

2 likes

De Octofinisimo vind ik bijzonder interessant al zeg ik het zelf. Ik vrees alleen dat de maat wat te groot is.

1 like

Dat vond ik wel meevallen met 40mm op mijn <17 cm pols. Keertje op metalen band gepast. Hij heeft heel korte lugs, dus draagt erg nauwsluitend.

1 like

Dit trek ik heel matig… :upside_down_face:

Dat vind ik ook hoor! Maar de algehele tendens op dit forum is dat het een zogenaamd stoffig oude mannen horloge is. Vandaar dat ik het saaie tussen aanhalingstekens plaatste. :sweat_smile:
In de praktijk blijkt het een enorm veelzijdig, ook casual te dragen horloge te zijn. Het zit allemaal in de band waar je hem mee combineert.

En de plaats heeft echt fantastisch veel detail en diepte.

3 likes

Reverso is de enige die discreet genoeg is om dresser te noemen, ook al is het grappig genoeg een sporthorloge.

Ik heb zowel de moon als de reverso gepast op vliegvelden, en voor mij is de moon ook “meh”, terwijl de reverso mij greep.

Glashutte is veel te raar, a-symmetrisch en druk voor een dresser. Ze kunnen me niet bekoren. Less is more.

Bij twijfel is er niks wat er uit springt. Dan voorlopig niet doen. Zeker alledrie gaan passen, en als je nog steeds twijfelt zit jouw horloge er niet bij.

Maar als je een voorstel voor iets anders wilt:

Spring Drive, maar ontegenzeggelijk een mooie discrete dress-watch.

3 likes

Hoe dik is dat ding ook alweer? :face_with_monocle:

Dat is ie zeker. :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

12,8. Met name ook door het boxed saffier.

Goed, wie dunner wil kan dit doen:

Handwinder, 11.6mm.

Het schijnt dat één van de redenen dat GS niet voor ultra-dun is dat ze uurwerken willen bouwen die het maximum aan betrouwbaarheid garanderen, naast accuratesse. Dus daar bleek een gedachte achter te zitten.

Of die terecht is of niet, soit, maar aan de andere kant vind ik iets van hoogte op de pols wel prettig. Het moet allemaal niet te insignificant worden.

1 like

Ik zou gaan voor de Panomatic Lunar, hoewel ik dat horloge nou niet bepaald onder de categorie dressers schaar: daarvoor draagt ie echt te fors.
Een reverso,… die liefde , het zal wel nooit gebeuren, moet nog groeien bij me.

Deze is heel gaaf inderdaad! Maar het feit dat het Omega is zou mij tegen houden (zeg ik met zeven Omega’s in de doos…)
Voor een dresswatch zou ik net een iets bijzonderder merk willen, dus inderdaad GO of JLC, of zelfs Grand Seiko oid…

Nee sorry, maar dit is geen dresser. Datum, power meter, dik, erg dik.
Absoluut een mooi horloge, maar zeker geen dresser.

Ben het helemaal met je eens dat die Glashütte totaal uit balans is. :+1:

1 like

Het is een sporthorloge wat ontworpen is om om te flippen zodat de stalen achterkant het uurwerk en glas beschermt tijdens “the vigorous thrashings of a gentleman in his leisure time” zoals ik dat zou zeggen.

Een duo-face onteert dat ontwerp totaal en is mij een doorn in het oog. Noem de KS een Reverso Purist.

1 like

Ik deel uw mening!

1 like

Dit.

Ik vind ook alle duofaces en duetto’s te lomp al zou geen ik nee zeggen als ik die maanfase eens zou mogen passen al vind ik de andere dail niet mooi.

En hoewel de JLC als dresser word gezien zie ik m als sportswatch

:grin:

1 like

Persoonlijk kan ik dus helemaal niets met dit model.
De kroon is veel te groot en steekt te ver uit, de gangreserve indicator is ongeïnspireerd op de wijzerplaat geplaats, de spring drive tekst is niet uitgelijnd met de gangreserve, die platgedrukte datum en veel de dikke kast maken dit horloge voor mij een bij elkaar geraapt geheel.

Daarnaast is spring drive veel te precies voor een dress-watch. Wie zit nu te wachten op een mega accuraat uurwerk als je lekker met je liefje aan het dineren bent. Dan zit je met de Reverso overigens goed, want de tijd aflezen op de vierkante wijzerplaat is altijd een benaderingsopgave.

Kijk, dit vind ik dan weer een heel ander verhaal!
Dit horloge is vrijwel perfect. De afwerking is mooi en past helemaal bij een dress-watch, de maat is perfect, de wijzerplaat volmaakt in balans en de dubbele markers zijn een speelse doch subtiele ontwerp feature.

Dit horloge vind ik echt heel mooi en ik sluit niet uit (lees; ik weet vrijwel zeker) dat ik deze ooit aan de collectie ga toevoegen. Ik moet mij alleen nog even over het gevoel zetten dat een Calatrava-achtig horloge niet perse van Patek hoeft te zijn.

2 likes

Dat zal best, echter waar een horloge van origine voor ontworpen is maakt mij niet veel meer uit. Ik ga er nooit mee sporten zeg maar. Net als dat ik niet duik of vlieg of… :slight_smile:

Ik snap je punt. Ik denk daarnaast ook dat de duo face te groot/lomp is voor mijn pols.

1 like

Die is zeker erg gaaf.
Maar vergeet ook de Skyflake niet!

3 likes

https://www.renekahle.nl/bulgari-octo-bgo38bsld

1 like