Horologische lessen van een beginnend liefhebber

Het was me een jaar.

Deze zin zal veel verschillende emoties oproepen bij lezers want… het was me een jaar. Maar dit is een horlogeforum dus doel ik op mijn horlogereis van het afgelopen jaar en de vele nieuwe dingen die ik gaandeweg geleerd heb.

De ontluikende liefde voor horloges zorgde voor behoorlijk wat verandering in mijn leven. Waar ik in het verleden nog een brede interesse had voor uiteenlopende onderwerpen lijkt het tegenwoordig nog maar om één ding te gaan; wat wordt mijn volgende aankoop?

En zoals het met alle eerste schreden op een nieuw pad gaan, het gaat gepaard met vallen en opstaan. Het was regelmatig opklimmen uit de diepte van een van de horologische valkuilen waar ik weer eens met mijn snufferd ingevallen was.

En aangezien leedvermaak het beste vermaak is ga ik een paar van mijn (voor vele waarschijnlijk herkenbare) missers en geleerde lessen van het afgelopen jaar delen. Veel plezier.

Al snel kwam ik erachter dat dit forum een vertekend beeld van de wereld geeft. Als je hier een poosje rondhangt lijkt het alsof iedereen van horloges houdt en het heel erg normaal is dat je een maandsalaris om je pols doet in de ochtend. Na mijn eerste grote aankoop verwachtte ik dan ook dat ik van iedereen om mij heen complimenten zou krijgen maar… krekels. Het kan niemand wat schelen. Les geleerd. Alhoewel…Voor de zoveelste keer aan mijn vrouw vragen wat zij van een horloge vindt terwijl zij totaal geen interesse in horloges heeft, is nog niet helemaal uit mijn systeem. Sorry schat.

In het begin is alles mooi. Ik had de ambitie om van elk type/stijl horloge er één in mijn collectie te hebben. Maar horloges zijn er om gedragen te worden en ik leerde snel dat bepaalde horloges niet in mijn leven passen. Drie dressers in je collectie hebben terwijl je niet eens één pak in je kledingkast hebt hangen: geen goed idee.

Naar Jaap @SuperC gaan voor een leuk tussendoor dingetje van een paar honderd euro, want je wilde gewoon even een blauwe wijzerplaat erbij voor wat meer balans in de collectie, en vervolgens weggaan met een IWC die tien keer zoveel kost… en een witte wijzerplaat heeft… Tsja… Overigens, en dat weet iedereen hier wel maar wil het toch even gezegd hebben, wat is het fijn zaken doen met Jaap. Aanrader.

Dan is er nog teveel betalen voor een horloge omdat je geen vooronderzoek hebt gedaan (dom, dom, dom), kopen zonder te passen (shit, die is te klein/groot voor mij) en een paar mindere horloges aanschaffen omdat die ene die je eigenlijk veel mooier vind best wel duur is (want kwantiteit wint natuurlijk altijd over kwaliteit. Not).

Enfin, zo gaan we dus vallend en struikelend verder en ben ik benieuwd wat voor lessen er het komende jaar nog voor mij in het verschiet liggen. Natuurlijk zal ik niet schromen mijn missers met jullie te delen.

Trouwens, over missers gesproken, ik ben een belangrijke geleerde les vergeten! Een post op dit forum zonder foto’s erbij is not done! Leuk zo’n verhaal maar zonder plaatjes wordt het niet gewaardeerd en aangezien ik van mijn laatste paar aankopen geen NA heb gepost, bij deze wat plaatjes.

In een paar topics al eens een foto geplaatst van deze beauty maar hierbij officieel gepresenteerd, de IWC ingenieur!

Voor velen een lelijk eendje maar ik zie een zwaan, de Tudor P01!

En een paar dagen gelden binnengekomen, wat is een collectie zonder een… G-shock!

Dat was het voor nu. Dank voor het lezen. Of voor het plaatjes kijken.

Als laatst, en dan stop ik echt, ik wens iedereen op dit fantastisch leuke forum een fijne kerst en de allerbeste wensen voor het komend jaar. Op naar een mooi 2021! :champagne:

Rende.

96 likes

Leuk en herkenbaar verhaal! :+1::joy:

1 like

Leuk verhaal :+1::ok_hand:

1 like

Helaas maar ook weer niet herken ik hier wel wat in😜. Fijne dagen en een mooi 2021

1 like

Goed geschreven en voor mij heel herkenbaar. In mijn introductie post geschreven dat een ingenieur misschien de volgende is. Nog nooit gepast :confused: maar wat is deze ook weer mooi :wink:
Gelukkige feestdagen!

1 like

Zo herkenbaar… en een prachtige IWC!

1 like

Leuk verhaal!
Die IWC is echt heerlijk. Een van de weinige horloges waarvan ik spijt heb van de verkoop :sweat:
Geniet er van!

1 like

Leuk verhaal, herkenbaar ook.

1 like

Mooi verhaal en zeer mooie aanwinsten.
Die IWC en P01 :heart_eyes:
Een G-Shock of SKX hoort in elke collectie thuis idd :v:
Ik kan concluderen dat wij wel dezelfde smaak hebben :+1::+1::ok_hand: Prachtige set hoor

1 like

Prachtige collectie! Die iwc is wel gaaf!

1 like

Ach het is gewoon passie voor horloges, geniet vooral van deze collectie en hup naar de volgende :ok_hand:t2:

1 like

Herkenbaar en een… prachtige ingenieur :ok_hand:

1 like

Leuk verhaal :smiley: en een prachtige IWC

1 like

Mooi verhaal en prachtige IWC! :ok_hand:

1 like

Lekker hoor. Tis dat mijn likes op zijn.

:+1:

1 like

Zoveel gelijkenissen hier!
Zelfde startmoment, zelfde G-Shock, en als ik het me goed herinner, zelfde Grand Seiko ook :sunglasses:

1 like

Klopt zeker!

Het kan zeker niemand schelen. Ik heb geleerd dat dat een zegen is. Dan kan je gewoon dragen wat je het mooiste vindt, je draagt ze immers voor jezelf. Of ik nu mijn Seiko Snow Monster aan had of mijn Nomos, niemand ziet het. Fantastisch toch :slight_smile:

Dat kennen de meeste onder ons denk ik :sweat_smile:

Kan kloppen, maar je kan een dresser bv downdressen. Ik draag mijn 35mm Tangente bv op velours bij een jeans en een t-shirt en dat gaat perfect. Want alles dezelfde stijl is ook vervelend, dan heb je eigenlijk een horlogedoos met teveel overlap. Afwisseling kan ook weer leuk zijn. Alle stijlen verzamelen om te verzamelen eindigt inderdaad meestal met een deel stofhappers heb ik al ondervonden.

Been there :see_no_evil:

Schitterend horloge! Ik heb die ook gehad, net zoals velen onder ons hier. Prachtig stuk met echt een eigen smoel, ik mag hopen dat’t bij jou een blijver is :slight_smile:

Weer een gedurfde keuze, mooi!

Obligaat voor iedereen die wel eens klust of buitenkomt inderdaad. Mooie keuze, jammer dat’t geen solar is, anders had ik deze ook al gekocht.

Mooi verhaal dat heel herkenbaar is! Doe zo verder zou ik zeggen, het is een eindeloze reis vol leuke verrassingen :slight_smile:

3 likes

@willemC ze (de Iwc) is weer terug op het forum hoor… misschien heeft Erik binnenkort geluk :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Hahaha, wijze lessen en zéér zeker herkenbaar. :clap:

1 like

Mooi geschreven en zeker herkenbaar :stuck_out_tongue:

1 like