Horotec 01.504 schroeverdraaierscherper werkt niet met Bergeon?

Bij het prutsen aan een binnenwerk viel mij onder de microscoop op dat mijn kleine schroevendraaier echt wel eens wat TLC kon gebruiken.

Goed, daar heb ik dan zo’n fancy Horotec voor…

… en in een mum van tijd was die kleine lummel weer helemaal netjes, en zelfs met een vrij acceptabele T-vorm. Top apparaat.

Als ik dan toch bezig ben meteen de anderen ook eens doen dacht ik, dus zo gezegd… 0.5mm, 0.6, 0.8, 1.0, 1.2, 1.4 … allemaal een opfrisbeurt gegeven. Maar dan kom ik bij de 1.6 en huh.

Die past er niet in. Nét niet. Nu goed, mijn schroevendraaierset was een midrange van (dacht ik) het huismerk van Boley, en Horotec vermeldt wel

Diameters included: 4.3, 4.8 and 5.3 corresponding to the most popular body sizes in the market and fit a range of screwdrivers.

…maar ik kan me voorstellen dat zo’n huismerk daar niet onder valt. Maar ik had een tijd terug in een partij ook een set Bergeon schroevendraaiers meegekregen die nog ongeopend lagen, dus eens kijken daarmee.

Neen dus. De Bergeons zijn 5.65mm dik vanaf schroefmaat 1.4mm, en de adapter is maar 5.30mm geboord.

Klote dus. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Online vind ik er niks over behalve op één Amerikaanse reseller die vermeldt dat de Bergeon schroevendraaiers met rubber coating niet passen in de Horotec, door de extra dikte van de coating. Blijkbaar dus de “gewone” evenmin.

Extra adapters bestaan niet bij Horotec voor zover ik kan zien. Misschien eens bij Aliexpress kijken maar… bleh. Wat nu gedaan. Zelf een adapter draaien op mijn draaibank is drie grootteorden te complex voor mij, sowieso. Of ik moet alles vanaf 1.4mm uit de losse pols slijpen maar dat hoopte ik net te kunnen vermijden met die godverse dure Horotec. :smile:

6 likes

Ik slijp ze uit de losse pols, maar dat is niet het antwoord wat je zocht…

3 likes

Aanvulling: kan je voor het slijpen de grotere stiften niet zolang in een kleinere body plaatsen?

1 like

Slim maar wel vies van Horotec. Ik zou tocht een extra adapter proberen te vinden en die uitdraaien / boren of toch 1 laten maken,

Ha LVA,
Dat scheelt niet veel, balen.
Een andere optie dan een adapter maken is om een andere fitting the maken voor de schroevendraaier bit en die vervolgens in de huidige adapter te steken.
Weet niet wat makkelijker is, maar om te brainstormen :ok_hand:
Groetjes,
Jorick

1 like

Waarschijnlijk goedkoper om wat extra schroevendraaierpuntjes (dat heet anders) te kopen. En dan te vervangen als ie bot is. :stuck_out_tongue_winking_eye: Wat niet vaak voorkomt bij de grote.

Nee, passen niet.

Nogal. :joy: Nu goed, da’s concurrentie natuurlijk. Maar dan vrolijk in je beschrijving doen alsof je neus bloedt, en Bergeon helemaal niet valt onder de “most popular sizes”. Ben ik mooi ingetrapt.

Hm, dat zou inderdaad technisch haalbaar kunnen zijn. Een 5.3 adapter zoeken (hopelijk te bestellen apart) en dan 0.2mm van de binnenwand afhalen. Maar dat op mijn Wolf Jahn met 6.5mm spantangen, daar vrees ik wel voor. :smiling_face_with_tear:

Bah, da’s consumptiementaliteit. Herstellen is beter dan vervangen. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Dat zou ook kunnen inderdaad. Maar eenvoudig is dat evenmin (fixatie voorzien etc).

1 like

Same here… goedkope trekzakken zijn wij hè?
Oh en eerlijk, een t-vorm krijg ik er met de hand niet in hoor.

3 likes

Pfff, dan zelf slijpen met de hand. Als het een keer sporadisch voorkomt. Is gelijk goed voor je gezondheid. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Overigens pas ik regelmatig mijn schroevendraaiers aan op het uurwerk. Voor een optimale passing. Dus slijp continue. Loop je daar niet tegenaan?

2 likes

Ik vind dat asje met die wieltjes, om de schroevendraaier onder de juiste hoek te houden al duur :joy::joy:

3 likes

Nee joh, gewoon van ali :stuck_out_tongue_winking_eye:
Heb die wel maar slijp liever uit de hand…

3 likes

Dat was een van de redenen om dat ding aan te schaffen inderdaad. En ook consistentie. Maar toegegeven, evengoed gemakzucht en het was erg diep in de nacht en baby related slaapgebrek en frustraties over een niet passende schroevendraaier en hopsa plots was de bestelling gedaan. :rofl:

Nog niet nodig gehad - al zou het misschien wel kunnen geholpen hebben een paar keer, in hindsight. Maar jij werkt ook wel vaker aan erg oude en fragiele werkjes dan ik denk ik. Wellicht dat je door genoeg routine betere resultaten kan slijpen met de hand dan ik zou kunnen van dromen. :smile:

4 likes

Dat klopt, klein gaatje boren, tappen en vervolgens een schroef erin draaien om de bit op zijn plek te houden? Op deze manier ben je wel bijna een nieuwe schroevendraaier aan het maken :joy:

1 like

En een pennetang kopen / maken / draaien naar 5.3 ? Dan heb je er maar 1 nodig voor al je inzetjes.
Misschien denk ik iets te veel hardop. Een 3mm inzet wordt misschien wel krap :sweat_smile:

2 likes

Het is meer een soort van continue bijhouden. Maar heb dan ook geen t-slots. En in die hele oudjes zijn soms de slots heel smal tov de breedte. Of juist heel ondiep.

Zie hier na 7 minuten:

1 like

1 like

Ha, cool. En ze hebben zelfs “nonstandard” houders voor 4.5, 5.0 en 5.5mm - eens kijken wat dat kost.

Intussen ook een piste: de schroefdraad van die houders is een doodgewone M14x1.5mm, dus een holle bout zoals deze zou zomaar kunnen werken, maar dan moet ik wel de binnendiameter kunnen vinden natuurlijk:

image

En er zijn ook “banjo bolts” (ik gok dat @Jurk die wel kent), kan ook een optie zijn, alweer als ik de binnendiameter kan opzoeken.

To be continued, no doubt :smile:

6 likes

Wel,

dat is dus 13.45 CHF, of een kleine 14 euro. Maar daar gooien ze dan 17.80 CHF verzendingskosten, en 10.80 CHF “verpakking” bovenop. Dus 42 CHF totaal. Maar dat is zonder BTW en invoerrechten.

50+ euro voor een stukje staal met een M14 schroefdraad op en een gat, dat uiteindelijk op 0.2mm na nog niet gaat passen. Ik weet het zo niet. :joy:

2 likes

Beste Lennert, ik wil wel een poging wagen om een adapter voor je te maken. Je had sowieso nog iets van mij tegoed. Wanneer je mij een schetsje stuurt met de precieze afmetingen, dan kijk ik wel even of dat voor mij te produceren is.

MvG,

Coos

8 likes

Super! Ik probeer zsm een schets te maken. :pray: