Bij het prutsen aan een binnenwerk viel mij onder de microscoop op dat mijn kleine schroevendraaier echt wel eens wat TLC kon gebruiken.
Goed, daar heb ik dan zo’n fancy Horotec voor…
… en in een mum van tijd was die kleine lummel weer helemaal netjes, en zelfs met een vrij acceptabele T-vorm. Top apparaat.
Als ik dan toch bezig ben meteen de anderen ook eens doen dacht ik, dus zo gezegd… 0.5mm, 0.6, 0.8, 1.0, 1.2, 1.4 … allemaal een opfrisbeurt gegeven. Maar dan kom ik bij de 1.6 en huh.
Die past er niet in. Nét niet. Nu goed, mijn schroevendraaierset was een midrange van (dacht ik) het huismerk van Boley, en Horotec vermeldt wel
Diameters included: 4.3, 4.8 and 5.3 corresponding to the most popular body sizes in the market and fit a range of screwdrivers.
…maar ik kan me voorstellen dat zo’n huismerk daar niet onder valt. Maar ik had een tijd terug in een partij ook een set Bergeon schroevendraaiers meegekregen die nog ongeopend lagen, dus eens kijken daarmee.
Neen dus. De Bergeons zijn 5.65mm dik vanaf schroefmaat 1.4mm, en de adapter is maar 5.30mm geboord.
Klote dus. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Online vind ik er niks over behalve op één Amerikaanse reseller die vermeldt dat de Bergeon schroevendraaiers met rubber coating niet passen in de Horotec, door de extra dikte van de coating. Blijkbaar dus de “gewone” evenmin.
Extra adapters bestaan niet bij Horotec voor zover ik kan zien. Misschien eens bij Aliexpress kijken maar… bleh. Wat nu gedaan. Zelf een adapter draaien op mijn draaibank is drie grootteorden te complex voor mij, sowieso. Of ik moet alles vanaf 1.4mm uit de losse pols slijpen maar dat hoopte ik net te kunnen vermijden met die godverse dure Horotec.