Als het gaat om vintage kun je in verschillende continenten terecht. Neem nou 1969, zo vlak voor de quartz-crisis. Zowel Patek Philippe en Grand Seiko deden hierin een release van een time/date horloge.
Patek Philippe met onder andere de 3445, een witgouden automatische polshorloge met datum.
En Grand Seiko met de 4422-7000, een stalen mechanische polshorloge met datum.
Nou ben ik benieuwd waar design-technisch jullie voorkeur naar uitgaat. Mijn stem gaat naar Japan!
Dit is eigenlijk geen vergelijk imho.
Het zijn twee verschillende segmenten, het ene is dressy het andere is sportief. In dit geval is er dan wat mij betreft niet goed een vergelijk op design te maken. Ik val persoonlijk wel meer op het sportieve segment, dat wel .
Van de laatste heb ik eentje in de la liggen, met wat meer patina op de wijzerplaat. Moet nog een nieuwe veer in…
Dus mijn voorkeur is wel duidelijk, al is de Patek zeker wel mooi.
Dit zijn verre van perfecte horloges. De GS heeft in mijn optiek een lelijke kast, terwijl de Patek de kleine seconde te hoog heeft zitten.
Dat gezegd, als Grand Seiko fan zou ik van deze twee zeker de Patek nemen.
Verder snap ik niet waarom je hier genoopt bent een “hot take” te fabriceren. Ik sluit me graag bij @LVA aan, dat is pure onzinnige clickbait gegeven de inhoud van je post.
Totaal verschillende horloges, dus gewoon een smaakkwestie. Ik ga ook voor optie 3, geen van beiden.
Heb in een grijs verleden een vintage Grand Seiko gehad, die zou ik kiezen boven deze twee
Na 55 jaar is de Patek nog mooi. De GS heeft de tand der tijd op en neer doorstaan. Maar verliest het vandaag de dag qua design. Niet qua techniek maar dat was ook niet de vraag.
Nu scheelt het ook wel vanwege de geplaatste foto’s. De GS staat hier top gepresenteerd.
Ik ben bekend met de discussie van de moderne Calatrava 5196.
Klein uurwerk enz enz.
Als je vanuit balans oogpunt eea bekijkt klopt de dial van de 5196 wel.
Dat is bij deze 3445 ook het geval. Prachtig hoe de kleine seconde precies valt tussen de rotor as en de boven kant van alle gelijke indexen. (Idem 5196)
En nu komt het. De 3445 heeft een automaat in huis. Geen micro rotor. Nee een grande rotor. Dus dat verklaart veel en is volledig legitiem.
Wat een grote woorden weer. Zo’n Patek als hier afgebeeld zal toch ‘gewoon’ een Stern wijzerplaat hebben, zoals zoveel kwaliteitshorloges in die tijd? Mooi spul, maar geen unobtanium ofzo.
Eerlijk is eerlijk, ik vind de foto van de GS in de openingspost ook heel erg slecht. Kunstlicht, harde schaduwen, verlies van detail op de wijzers, blow-out van lichte delen van de kast, dus erg slecht belicht, zonder dramatisch effect.
Smaakzaak: Ik vind 'm te hoog staan. Ik had liever een indice minder op zes, en een gebalanceerde kleine seconde.
Maar zoals ik al zei: Tussen de getoonde modellen zou ook ik de Patek hebben gekozen, zonder twijfel.
Meh. Ik kan nu niet zeggen dat ik het allemaal zo exotisch vind, het zijn strakke wijzerplaten, maar sluit me graag bij @JackW 's woorden aan:
De juiste Mount Iwate wijzerplaat of zelfs de betere elegance wijzerplaat van GS kan daar rustig in meedraaien, in mijn beleving. Om over Credor maar even te zwijgen, want die maken her en der wel wijzerplaten van unobtanium.
Ten eerste omdat die modellen zo lelijk als de nacht zijn, daar kun je niet tegenop fotograferen. Maar ten tweede ook omdat het een 4520/4522 uurwerk is, en geen 4422. Althans:
Althans, bij mij bekend als 4522 en 4520 referenties. Er is een 4420 uurwerk geweest, maar dat was een 18.000 bph uurwerk, ik vermoed dat TS een 4522-7000 bedoelde. Deze exacte referentie dus: