Houdbaarheid Moebius olie en vet?

De eerste olie en vet potjes van Moebius zijn gekocht en vraag me toch altijd af in hoeverre de houdbaarheid bij deze Moebius producten nu echt een rol speelt. Bijvoorbeeld, ik krijg de 9010 en HP1300 met een houdbaarheid van zon 5 jaar binnen (best prima zou ik zeggen) terwijl de 8200 slechts 2 jaar goed is. Gezien de bedragen die hiermee gemoeid gaan, heb je ze het liefste zo lang mogelijk goed. Op het moment dat je deze potjes in een winkeltje zou kunnen kopen, zou ieder het doen als op de zuivelafdeling in de supermarkt.

• Wat mag je verwachten aan houdbaarheid als je dit besteld? Ik vind die 2 jaar van de 8200 wel erg kort voor de 20ml die je moet weg zien te werken. Dit ga je als hobbyist in heel je leven nog niet kwijt raken.
  • Tot hoe veel jaar gebruiken jullie de oliĂ«n en vetten na de houdbaarheidsdatum? Of is de houdbaarheidsdatum bij vele hier sowieso een ding dat volledig genegeerd wordt?

Brandt los!

1 like

Ik zou niet weten wat die van de mijne is. Koel, droog en uit het licht bewaren, zal wel loslopen.

2 likes

Is eerder besproken

2 likes

Is niet dezelfde discussie helaas (ik heb het forum al een beetje rond zitten zoeken of dit ergens besproken was). In dat topic is de vraag gesteld hoe lang het in de oliepot mag zitten tot dit vervangen moet worden voor verse olie uit het potje van Moebius. Mijn vraag gaat over de opgegeven houdbaarheid van de Moebius potjes zelf (zie foto).

1 like

Sorry, dacht dat het hierin ook besproken werd. Stond me ergens nog bij.

Heb wel gehoord, uit 2e hand, dat ze bij Moebius badges olie en vet bewaren om de veroudering te testen.

De geruchten zijn dat 30 jaar oude olie nog steeds bruikbaar zou zijn mits het donker en koel bewaard wordt.

Natuurlijk willen ze zoveel mogelijk nieuwe olie verkopen dus de datum is maximaal 5 jaar.

Vooral voor de synthetische olie is dit volgens mij veel langer mogelijk. 8200 is een mineraal vet en hierdoor korter houdbaar ( volgens de opdruk op het stickertje )

4 likes

Dat zou dan inderdaad het verschil kunnen verklaren. Alhoewel ze het wel heel slim doen zo. Snap niet dat ze die 8200 dan niet kleiner verpakken want kan me ook niet inbeelden dat een zelfstandige horlogemaker het in 2 jaar op krijgt
 :sweat_smile:

In mijn atelier is het year-round relatief koel, en de lade waar ik mijn olie en vet in bewaar is de onderste (= koelste) in de werkbank. Wordt nooit aan licht blootgesteld behalve als ik ververs, en dat is 1x per jaar. Het meeste wat ik heb is al meerdere jaren oud. Belangrijkste is IMO dat je de werk-voorraad op de werkbank niet al te lang laat staan; blootgesteld aan de atmosfeer en luchtvochtigheid.

2 likes

Toevallig nu net voor het eerst gezien dat zowel de Hp1300 en de 8200 beetje gelei achtig werden na tijdje niet gebruiken. Dus als dat gebeurd vervangen en nieuwe olie er in.

2 likes

Maar jij werkt met automatische oliegevers dan?

1 like

Je bedoeld in de voorraad potjes zelf of de oliepot waar je met de oliegever in gaat?
Ik ben gewoon van plan de 8200 langer te gaan gebruiken dan die 2 jaar shelf life, maar het is me ook niet waard om inderdaad vetten en olie ergens op te smeren waardoor het er niet beter op wordt als ze dus echt te oud zijn. Het ‘gelei achtig’ worden gaat waarschijnlijk ook zo langzaam dat je dit over de jaren denk ik niet door hebt. Is het nog een beetje vers van kleur? Welke leeftijd hebben die van jou?

1 like

Nee, gewoon de Bergeon-potjes en standaard oliegevers.

2 likes

Dus kun je gewoon een jaar blootgesteld aan lucht etc. in de oliepot laten zitten? Dat scheelt ook weer

1 like

Hoef jij maar 1x per jaar bij te vullen of te verversen? :scream:
Dan doe ik er gewoon een stuk minder in blijkbaar

1 like

Ik doe nog heel zuinig merk ik.:sweat_smile:

In de oliepotjes waaruit ik olie geef, niet de vooraadpotjes daar blijft het tot nu toe gewoon goed in.

1 like

Er is naast levensduur in het potje ook nog zoiets als gebruiksduur. Als we aannemen dat een horloge een keer per 5 - 10 jaar onderhoud vereist, krijgt is de levensduur van de olie dus niet 5 jaar maar 15 jaar in dit voorbeeld onder mogelijk zware omstandigheden.

Ik heb mijn horloge altijd om, ook in de Sauna, of in de warme zon op vakantie. Dat doet best iets met de levensduur.

Dus de 30 jaar genoemd door André, Horloge24, mogelijk een optima forma levensduur onder ideale omstandigheden.

3 likes

Olie en vet kan zeker lang worden bewaard, staat gewoon in de kast en als ik weer wat nodig heb, dan vul ik weer mijn olie set op de tafel bij.

Ik heb, dacht ik, in 1990 nieuwe olie en vet aangeschaft bij Friederichs, tegenwoordig is dat Flume en gebruik dat nog tot op heden. Geen ouderdom verschijnselen, alleen de ondergetekende gebruiker gaat wat merken van enige veroudering.

Zie hier mijn, inmiddels 34 jaar, oude set potjes voor dagelijks gebruik.
Moebius 8300 en 9010/2 en 9020/2
dixi

4 likes

Jouw olie is zelfs ouder dan ik dus ik kan nog wel een hele tijd doorsmeren als ik het zo lees. Dank voor de info! :smiley:

2 likes