Beat mij maar in elkaar, ik snap er geen rate van…
Wat is lift angle?
Zie dit filmpje:
Grt.
Die amplitude van rond de 250 is een stuk normaler voor een Seiko. Seiko zit in de regel enkele tientallen graden onder de meeste Zwitserse uurwerken, die pakweg rond de 270-310 zitten. Is geen kwestie van beter of slechter - meer een kwestie van anders. Dat merk je ook als je aan een Seiko werkt. Alsof ze het er om deden om alles anders te willen doen.
Oke als je naar mijn afbeelding hier boven kijkt.
Rate: Horloge loopt dus 3sec per dag te snel.
Beat Error: Zie de afbeelding van floris verder naar boven in het topic, de vork zit zeg maar 0,6 miliseconde meer naar de ene kant dan naar de andere kant
Amplitude:
Zelf snapte ik er eerst ook weinig van, gewoon lezen en filmpjes bekijken. Blijft leuk om steeds meer bij te leren over horloges
Tnx nu ben jij aan de beurt, afstellen die hap
Is die beat error dan hetzelfde als wat in het filmpje uitgelegd wordt (door baardmans) dat de ‘cirkel’ die in het centrum gemaakt wordt door dat dingetje wat iedere keer tussen die begrenzingspennen komt linksom groter of kleiner is dan rechtsom (of andersom natuurlijk). Haha, lekker duidelijk, maar ik heb echt geen idee hoe ik het anders zou moeten zeggen
Ja zoiets maybe kan iemand je anders het nog makkelijkef uitleggen
Ben je van plan om ook een horloge afstellen?
Welnee, gewoon interesse. Het ‘sleutelen’ laat ik graag aan anderen over
Gisteravond even zitten stoeien met de Tissot 784-2 die ik net vers geserviced heb.
Heb zelf geen apple spullen (Timegrapher app is niet beschikbaar op android ) dus even met de ipad en koptelefoon van m’n vrouw aan de gang.
Begon met een beat error van 2 ms en 35 seconden per dag in de plus, maar na een uurtje frunniken was dit het resultaat:
Ik kan niet zeggen dat ik dit een mooie vlakke lijn vind, maar een deel wordt ook veroorzaakt door omgevingsgeluid. (er kwam nog een vliegtuig over, een auto door de straat, je ziet vanalles terug)
Overigens vergen de app en de opstelling ook wel wat oefening; hoe zet je de gevoeligheid en waar leg je de microfoon neer. Uiteindelijk werkte het het beste met de mic onder het uurwerk in de houder en met het stolpje eroverheen (waar die dingen al niet goed voor zijn )
Ik zal een poging wagen: de balans draait linksom en rechtsom. Elke keer dat de balans een omwenteling maakt, komt de impulspin van de balans in het vorkje/gaffel van het anker, neemt deze mee en verlaat het vorkje weer. De liftangle is de hoek in graden die de impulspin maakt van het binnenkomen tot het verlaten van het vorkje van het anker.
Mooi man! Klopt de bph van 18000?
Mijn ervaring is kroon 1x uittrekken, microfoon helemaal er tegenaan leggen, plus iets met gewicht er tegen zodat hij blijft liggen.
Het uurwerk zit nog niet in de kast, dus ik weet niet of kroon uittrekken dan erg veel uitmaakt, maar ik kan het nog eens proberen
Ik heb de microfoon geprobeerd zo dicht mogelijk bij het anker te krijgen.
De BPH van 18000 was ook wat ik op internet kon vinden over dit uurwerk dus dat lijkt te kloppen. lift angle is moeilijk te vinden voor Tissot uurwerken. ik vond ergens op een ander forum iemand die 52 riep, dus dat heb ik maar aangehouden.
Horloge loopt perfect! Zou het fijn zo laten, grafiek zou ik me niet veel van aan trekken, elk geluidje word daarop geregisteerd, als er een speld op de grond valt hoort dat appje het nog
Maar tof dat het gelukt is!
Ik laat het ook lekker zo, ben wel tevreden met deze waarden, maar misschien kan ik m’n meetmethode nog wat optimaliseren.
Een elektrische tandenborstel die een verdieping lager gebruikt wordt is voldoende om je hele meting in het honderd te gooien ben ik al achter.
Volgens mij ben je van plan om meer horloges te servicen en af te regelen. Als je serieuzer aan de slag gaat,zou ik toch investeren in een Timegrapher. Nauwkeuriger, veel minder last van omgevingsgeluiden en minder gedoe. Voor rond de 200 euro heb je er al één in huis vanaf Ebay.
Ga ik ook zeker doen, maar nu even teveel uitgaven op een hoop dus ik stel het nog even uit.
Doen; bovendien verdien je een Timegrapher zo terug. Laatst had ik een JLC memovox aangeschaft en die wilde ik een preventieve beurt laten geven. Zodra ik thuis was: Op de Timegrapher … loopt perfect. Die had waarschijnlijk recent een beurtje gehad.
Door de timegrapher te gebruiken om te beoordelen of een horloge moet worden geserviced verdien je het apparaat binnen een jaar of twee al terug.
Timegrapher is zeker een goede indicatie, maar ook altijd even de olie controleren.
Laatst nog een Valjoux72 die liep echt perfect, 300 graden amplitude maar de olie in de shock was compleet uitgedroogd.