How to Regulate je Horloge

Beste Mede forummers

Als eerste wil ik hierbij vermelden dat dit geheel op eigen risico is!!!

Een aantal weken geleden ontving ik een Seiko Skx009, en heb deze 2 weken elke dag gedragen en het viel mij op dat het horloge achter liep soms wel 20sec per dag. Dit vond ik zwaar irritant heb liever dat het horloge wat voor loopt.

A fijn na wat Googlen en Youtube filmpjes bekeken te hebben, besloten om wat gereedschap aan te schaffen en het horloge zelf af te gaan stellen.

Wat heb je nodig:

  • Horloge schroevendraaiertjes
  • Vergroot glaasje
  • Horlogecase opener
  • Tandenstokertjes
  • Wattenstaafjes
  • Siliconenvet (bouwmarkt of internet)
  • Zacht doekje voor het horloge op te leggen om beschadigingen tegen te gaan.

Om het horloge sneller of langzamer te laten lopen heb ik hier onderstaand een foto geplaatst van het uurwerk, zoals je ziet heb ik er een rode cirkel om heen gemaakt om aan te geven met welk gedeelte je het horloge kan verstellen. Om het horloge sneller te laten lopen moet je kleine tikjes met een tandenstoker geven met de klok mee! Om het horloge langzamer te laten lopen geef je kleinte tikjes tegen de klok in! Raak perongeluk niet het ander staafje aan, anders kun je met je horloge naar een horlogemaker gaan om het horloge helemaal opnieuw te laten afstellen, dit is namelijk het kompas zeg maar van het horloge.

Verder heb je nodig:

  • Een Timegrapher, of zoals ik heb gedaan een App gedownload voor op je tablet genaamd TimeGrapher, er zijn ook varianten voor op de pc, let op je hebt hier wel oordopjes voor nodig waar een mic zit ingebouwd, of natuurlijk een losse mic.

Om deze App te gebruiken,kun je de BPH instellen of de app het tikgehalte automatisch laten zoeken, verder moet je ff opzoeken wat de Lift Angle van je horloge is, bij mijn Seiko was dat 53 graden, meeste standaard horloges zitten op 52. Helaas was ik dit vergeten aan te passen bij de eerste meting, 1 graden zal niet zo veel uit maken, als je de lift angle niet kunt vinden, laat hem dan gewoon op 52 graden staan, hier wordt een standaard meting ook mee uitgevoerd.

Verder merkte ik dat het uit maakt of je de kroon uittrekt of op normale positie laat zitten bij een meting, mijn Seiko werkte het beste met de kroon uit getrokken.
Zorg dat de MIC goed tegen de kroon aan zit anders zet er een doosje met een beetje gewicht tegen aan.
Zorg er ook voor dat het muisstil is in de kamer waar je dit gaat doen.

Mijn eerste meting zonder iets aan het horloge gedaan te hebben kwam uit op dit:

Mijn meting na het horloge afgesteld te hebben kwam uit op dit:

Als je het horloge afgeregeld hebt en je bent er tevreden mee, maak het gedeelte rond de rubber O-ring schoon, en pak een tandenstokertje met een beetje siliconenvet eraan en breng dit geleidelijk aan, rondom de o-ring, hierna kan je het horloge gewoon goed dichtdraaien met de case-opener.

Omdat ik weet als je dit horloge draagt en vaak in een zij beweging hebt, wat normaal is, dit horloge zwz gaat achterlopen, enkel als je hem plat de hele dag zou leggen zal hij iets voor gaan lopen, dit kan verschillen per horloge.

Verder kon ik nu ook gelijk checken uit welk bouwjaar dit horloge kwam, het was dus Juni 2015 omdat op de rotor het nieuwe uurwerk 7s26c in gemarkeerd stond. Als er 7s26a stond zou staan was het dus een horloge uit 2005, maar dit zou erg vreemd zijn als ik een 10jaar oud horloge nieuw zou kopen.

Ik ben erg tevreden met de resultaten, voor iedereen met een beetje geduld, moet dit lukken binnen 2 uurtjes.

Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Mochten er vragen zijn beantwoord ik die graag.

Grtz!

16 likes

Bedankt voor de info, het is zeker handig om te weten! :+1:

Grt,
TW

1 like

Graag gedaan :slight_smile:

goed om te weten, bedankt om heel de uitleg te plaatsen
gr roel

1 like

Bedankt vh delen. Wist nog niet dat er zelfs een C versie van.is gekomen.

1 like

Nee ik ook niet! Omdat de serienummers van tegenwoordig ook met cijfers beginnen en de mijne begon met 57 kon hij dus of uit Juni 2005 of Juni 2015 komen, dat laatste was meer geloofwaardig maar toch, als je het zeker wil weten moet je het horloge ff open schroeven, als er op de rotor 7s26a staat heb je uurwerk van voor 2006, 7s26b is van na 2006, en een 7s26c schijnt gebruikt te worden vanaf 2010.

Grtz

2 likes

Je beat error is wel wat slechter geworden.

Ja zag ik het, maar dit wijkt nog wel eens af bij deze app het is niet super belangrijk zolang het maar tegen de 100% aan zit. En tsja wat is 1,8 sec? Wou het horloge zwz in de plus afstellen.
De afwijking is het belangrijkste voor mij, aan de amplitude kun je zien of het uurwerk onderhoud nodig heeft.

Het horloge loopt nagenoeg perfect op dit moment geen sec bijgekomen of afgegaan :slight_smile:

Kijken hoe het ermee gaat als ik hem ga dragen.

Grtz

1 like

Da’s een enorm hoge amplitude, voor elk horloge, en zeker voor een Seiko. Je zit dan al aardig tegen prellen aan. Prellen (Duits woord) is als de balans een grotere amplitude wil maken dan technisch mogelijk is, en aan het “galopperen” slaat. Aan je dagafwijking te zien gaat 't nog net goed. :slight_smile: Die scheeftik (beat error) zou ik er zelf nog even uithalen. Moet echt (ach, wat is moeten) onder de 0,5 IMO. Moet je daarna wel meteen de gang weer afregelen, want die verandert dan ook weer.

Aan je laatste post te lezen vraag ik me af of je beseft dat die 1,8 staat voor de milliseconden aan scheeftik, en niet voor de dagelijkse afwijking in seconden. Da’s nl. de “Rate”. Edit… …je snapt 't geloof ik wel zie ik. Maar 1,8 is echt niet fraai.

2 likes

324, dat is en enorme aplitude zeg.

Hallo Peter

Ik weet dat hij normaal op max 1.0ms mag zitten, maar helaas wijkt dit progamma daar wel eens af.
Het is geen prof Time Grapher helaas, ik heb ook metingen erbij gehad maar hij minder aangeeft.
Ik ga hem zo nog eens meten kijken wat hij aangeeft.

Wel heb ik gelezen dat een Seiko uurwerk soms wel moet inlopen (maanden) ws wordt de beat error dus nog lager.

Hoe kan je een beat error eruit halen dan?

1 like

2e meting, beat error blijf rond de 1,7 a 1,5 zitten zoals je ziet.

De rate is zelf nog wat exacter geworden, had hem liever nog wat in de plus gezien maar het is erg lastig om hem heel precies te stellen, eerst maar eens wat draagtijd geven.

Wordt vervolgd

1 like

knap hoor.

1 like

Lukt jou ook :+1:

Beat error kan je aanpassen door de pitonhouder te verdraaien.
Je moet even kijken welke kant op, als de beat error hoger wordt weet je dat je de andere kant op moet draaien.

Als de beat error 1.7ms is staat je anker niet precies in het midden tussen de begrenzingspennen.
De balans draait 2 kanten op en doet er dan de ene draai 1.7ms langer over dan de andere richting.
In het gunstigste geval is de beat error 0 en draait die dus precies gelijk.

3 likes

Hey Floris

Heb je een plaatje voor me, dat verduidelijkt het voor mij een beetje :smile:
Denk je niet dat de beat error minder wordt als het uurwerk nog meer gaat inlopen?

1,7ms is erg klein, het lijkt me dat dit erg lastig is om aan te passen?

Beat error zal als het goed is niet veranderen.
Gewoon voorzichtig klein beetje die pitonhouder draaien kan geen kwaad :wink:

Maar we hebben het over verschil zo dun als een haar he?

1 like

A is de piton houder om beat error te veranderen.
B kompashouder voor rate te veranderen.

Oke er is mij verteld dat ik daar vanaf moet blijven :stuck_out_tongue: Schijnt nogal erg tricky te zijn. Ervaringen mee?