Hulp bij aankoop Speedmaster Reduced

Beste allemaal,

Al een tijd lang heb ik (zoals meerdere hier) een Omega Speedmaster op de wensenlijst staan, in mijn geval een Reduced. Dit omdat de 39mm mooier valt om mijn pols, maar ook omdat de prijzen iets beter te doen zijn. Inmiddels weet ik dat de uurwerken van de reduced wat gecompliceerder zou moeten zijn, en een service bij Omega al snel €1000 kost. Desondanks blijft dit horloge mij trekken en houd ik dan ook regelmatig de bekende verkoopkanalen in de gaten om te zien of er een te koop staat die goed geprijst is. Afgelopen week verscheen het volgende exemplaar op MP, waarop ik een bod heb gedaan en af heb gesproken morgen te gaan kijken. Zoals sommige van jullie hebben kunnen zien hier op het forum is mijn kennis van horloges niet op alle gebieden even groot, en ben ik recent voor het eerst de fout in gegaan om een replica te kopen waar ik dacht dat het om een echt horloge ging. Om dit te voorkomen, zou ik graag jullie hulp inschakelen voor wat tips en adviezen, en of jullie iets geks zien op de volgende foto:

Aan het serienummer te zien komt deze reduced uit 1999 en zou het om een 3510.50 moeten gaan met een caliber 1143 uurwerk. Wat mij opvalt is dat hij vermoedelijk wel ooit service bij omega heeft gehad gezien de wijzerplaat en de vrij witte hour markers. (Please correct me if im wrong!) Ik heb in mijn bieding rekening gehouden met een mogelijke service bij Omega, maar de verkoper verzekerd mij dat het horloge en de chronograaf functie goed werken. Als die service nu nog niet nodig is zou dat fijn zijn. Ik ben voornemens mijn bal mee te nemen om het uurwerk te kunnen openen en te vergelijken met foto’s die ik online heb gevonden van caliber 1143. Zie ik iets over het hoofd? En iemand andere tips waarmee ik morgen goed kan checken of alles kloppend en goed werkend is?

Alvast dank voor jullie advies en hulp😊

3 likes

Ik zou van tevoren aan de verkoper laten weten dat je het horloge graag open wil maken.
Niet iedereen zal dat op prijs stellen.

9 likes

Eentje uit 1999 had volgens mij al luminova, dus witte wijzers en uurmakers horen daarop.

4 likes

Behalve de moonswatch band bedoel je? :sweat_smile:

Maar vraagje; als je het horloge open maakt, waar ga je dan naar kijken? Misschien kun je beter even samen bij een goede juwelier langs gaan om te vragen wat de staat van het horloge is. Rekenen ze wel wat voor natuurlijk, maar dan heb je gewoon zekerheid.

4 likes

Weet niet of ik dat zou toestaan als eigenaar. Ikzelf of horlogemaker maakt dat horloge open. Geen mogelijke koper.

Wel vuig dat swatch bandje.

7 likes

De Reduced heeft een klemdeksel. Gaat niet werken met een bal. En ik zou als eigenaar niet graag iemand een aardappelmesje tevoorschijn zien halen… …klemdeksels maak ik open met een zeer gecontroleerd te bedienen Horotec-opener speciaal daarvoor.

Je urenteller staat niet op de 12 trouwens en dat hoort-ie nu wel te doen!

Nog iets w.b. de plaat - je kijkt wellicht naar de ontbrekende T-aanduidingen voor en na Swiss Made. Maar in '99 was het ook al Luminova en geen tritium meer. Switch was meen ik in '97.

13 likes

van dat Moonswatch bandje gaan mijn nekharen wel omhoog staan!!
wie bedenkt zoiets…

voor zover mijn kennis gaat zie ik op het eerste oog verder geen bijzondere dingen.

zou vooral goed kijken, voelen en horen hoe die opwind en loopt.
en of de chrono goed reset.

-edit-
ook erg bijzonder doosje waarin het horloge geleverd wordt

4 likes

Indien geen service verleden ben je gewoon aan de beurt.

5 likes

Horen alle kleine wijzers niet op 60/12/bovenin te staan? Wel een mooie alleen jammer van dat bandje.

2 likes

Onderste en linker wel. Rechts is lopende secondes.

2 likes

Ik kan bij de reduced nooit om dat grote gat tussen de subdials kijken.

Verder prima horloge natuurlijk.

3 likes

vandaar ook mijn opmerking goed te kijken of deze correct resetten.

het vreemde is dat de “grote secondewijzer” op twaalf staat, net als de linker, en de onderste net ervoor

2 likes

Onderste is de urenteller, en die reset 99% zeker niet correct meer. Je grote secondenwijzer is de chrono-secondenteller.

1 like

Je bedoelt dit? :laughing: Ik mag de grap maken, het is mijn Reduced. :grin: :raised_hands:

14 likes

Kijk, dan ga ik hem inderdaad ook zeker niet zelf openmaken. Ga even op onderzoek uit of de mogelijkheid er is hem bij de plaatselijke juwelier te checken en of die überhaupt kennis heeft.

2 likes

Geen stalen band erbij? Doos en papieren ook niet?

1 like

Ik kan me uiteraard vergissen, maar gezien het euvel met de urenteller en het Swatch-bandje, lijkt het erop dat deze recent van CataWiki kwam: Horloges Kopen in Online Veiling - Catawiki

Edit: link naar CataWiki werkt niet meer, maar hierbij wel de foto. Verkoopdatum oktober 2024.

Schermafbeelding 2025-01-23 201224

14 likes

Dat klinkt niet veelbelovend. :sweat_smile: Echt, zoek een horlogemaker!

2 likes

Hahaha, dat bandje gaat er ook niet lang opblijven mocht ik tot aankoop overgaan🤭

Weet je er een in de omgeving van nieuw vennep?