Hulp bij aanschaf marine horloge: Stowa/Tourby/Steinhart/Laco

Hallo allemaal, zoals aangegeven in mijn voorstel topic ben ik op zoek naar een horloge met een gedecoreerd ETA Unitas 6498 uurwerk erin omdat ik dit mooi vind om naar te kijken en het goed onderhoudbaar schijnt te zijn. Mijn budget is €1750. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een viertal marine horloges van zowel Duitse als Zwitserse makelij en heb ik wat hulp nodig bij het maken van mijn keuze.

In niet specifieke volgorde:

• Stowa Marine Original Arabic
  • Tourby Marine Arabic
  • Steinhart Marine Chronometer Arabic
  • Laco Cuxhaven

Hieronder per horloge mijn gedachten (alle plaatjes zijn afkomstig van de websites van de makers):

Stowa Marine Original Arabic:

Met 41mm diameter en 12mm hoogte niet te groot. Als ik voor de zilveren wijzerplaat optie kies krijg ik er gedecoreerde winding wheels bij, maar ik heb dus (gegronde?) bedenkingen bij sterling zilveren wijzerplaten. Dit uurwerk heeft ook een zwanenhals. Alles is gepolijst en ik stoot nogal eens ergens tegenaan. Het geheel kost €1630,= en past dus binnen het budget.

Tourby Marine Arabic:

De 40mm diameter en dikte van 10.6mm is een mooie maat voor mijn 20cm pols. Het horloge kost €1525, maar dan wil ik er eigenlijk ook “sunburst winding wheels” bij à €150, totaal €1675. Bij de sterling zilveren wijzerplaat. Blijft dat lang mooi of gaat dat na enige tijd verkleuren?

Steinhart Marine Chronometer Arabic:

Met 44mm diameter en 14.2mm hoogte wel erg groot en dik maar ook erg goedkoop, €470. Decoratie uurwerk bevalt me niet helemaal met die rare S op het tonrad. De kroon steekt wel heel ver uit en ook de markering 6498 op de wijzerplaat bevalt me niet (ondanks dat ik wel dat uurwerk wil :wink:). Maar ja… €470.

Laco Cuxhaven:

Met 42.5mm misschien wat aan de grote kant. Bezel en kast in geheel zijn wel erg mooi, maar de wijzers vind ik niet mooi passen. Decoratie van het uurwerk is simpel en er is geen optie om de opwind tandwielen te decoreren, maar qua budget prima met €980.

Ik hoor graag jullie gedachten met betrekking tot deze horloges en heb ook nog wat concrete vragen:

• Hoe staat het met de kwaliteit van hierboven genoemde merken?
  • Wat zijn jullie ervaringen met de houdbaarheid van zilveren wijzerplaten?
  • Kennen jullie nog alternatieven voor dit type horloges (met 6498)?

Dit is nogal een uiteenzetting geworden zie ik nu.

Groeten,
Antoine

4 likes

Steinhart is prima merk.
Verder ken ik het niet.

Stowa vind ik het mooist. ‘Tourby’ klinkt als een kermisattractie…

3 likes

Ik vind de Stowa t meest mooi en in balans.
Prachtig horloge.

Krap daar achteraan de Tourby, de wijzers en subdial zijn net wat minder dan de Stowa. De gekozen nummers zijn wel wat meer klassiek . Erg mooi.

2 likes

Ik zou voor Stowa of Laco gaan. Vind persoonlijk de Stowa het mooist. Steinhart is een knip en plak merk en dat andere merk Tourby zegt mij niks.

2 likes

Steinhart is een prima merk veel waar voor je geld.

2 likes

Ik zou voor de Stowa gaan.

Het lijkt zelfs als twee druppels water op de Stowa, alleen de kroon en subdial zijn iets anders. Steinhart is eigenlijk net de Landwind van de horloge wereld.

4 likes

Precies. Zelf nooit wat klaar gespeeld en teren op het succes van andere merken. Steinhart is het jongetje van de klas die altijd afkeek…

1 like

Altijd lastig. Kijk en vergelijk zelf ook regelmatig naar bvb Steinhart/Davosa/Ginault etcetera. maar blijkbaar heeft elk merk in dat segment pros en cons. Succes met kiezen.

1 like

Ik zou Stowa kiezen. Het mooist.
Maar de prijs/kwaliteit is bij Steinhart wel het best. Lijkt me duidelijk. Niet iedereen is vaste klant in het groene deel.:smirk:

Ik zou ook Stowa kiezen, mooi merk en mooi horloge :+1:t2:

Kwaliteit is bij alle modellen wel goed maar ik vind de Stowa ook het mooist.

Met 20cm pols, moet 44mm toch draagbaar zijn???

Is Stowa 4x zoveel beter als Steinhart?

Mocht het horloge je beter bevallen, prima!

Heb je twijfels, dan neem een Steinhart! Verlies je niet zoveel mocht je hem willen „doorgeven“!

Zelf in het bezit van een Tourby flieger met dat Eta-Unitas uurwerk. Kwaliteit is prima, communiceren met die luitjes, Spot on. Zelf veel inbreng, wel tegen betaling uiteraard. Kiezen? Zouden er voor mij 2 overblijven, de Tourby en de Stowa. Kijk op de site van Tourby maar eens wat ze zoal in elkaar fietsen, heel mooi hoor!

2 likes

dan zou ik maar eens op de website van tourby gaan kijken …

ik deel je ervaringen met tourby volledig. ik heb ook zo’n mooie flieger.

1 like

Sorry, maar ik ben niet onder de indruk… Ik zie ook geen enkel origineel model. Dan nog liever Steinhart, ben ik bang…

Ik zou voor de Stowa gaan,met als goede 2e de Laco.
De Stowa is het meest authentiek wat betreft Marine Uhr

Das Original

afbeelding

De Steinhart is een fantasie ripoff en de Tourby is ook schatplichtig aan een Stowa.

41-42mm is een mooie maat op een 20cm pols,hieronder mijn Stowa van 41mm op een 18cm pols

De Stowa dus

Of de Laco :face_with_monocle:

Neh de Stowa :+1:t2:

2 likes

Ik zelf heb de Steinhart maar dan met roman markings. Degelijk horloge en het uurwek loopt ook best lang als het is opgewonden.
Het horloge loopt goed en draagt ook best comfortabel.
De kroon heb ik zelf geen probleem mee.

Is alles wat op een Submariner lijkt dan ook teren op het succes van Rolex?

2 likes