Hallo allemaal, zoals aangegeven in mijn voorstel topic ben ik op zoek naar een horloge met een gedecoreerd ETA Unitas 6498 uurwerk erin omdat ik dit mooi vind om naar te kijken en het goed onderhoudbaar schijnt te zijn. Mijn budget is €1750. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een viertal marine horloges van zowel Duitse als Zwitserse makelij en heb ik wat hulp nodig bij het maken van mijn keuze.
In niet specifieke volgorde:
Stowa Marine Original Arabic
Tourby Marine Arabic
Steinhart Marine Chronometer Arabic
Laco Cuxhaven
Hieronder per horloge mijn gedachten (alle plaatjes zijn afkomstig van de websites van de makers):
Met 41mm diameter en 12mm hoogte niet te groot. Als ik voor de zilveren wijzerplaat optie kies krijg ik er gedecoreerde winding wheels bij, maar ik heb dus (gegronde?) bedenkingen bij sterling zilveren wijzerplaten. Dit uurwerk heeft ook een zwanenhals. Alles is gepolijst en ik stoot nogal eens ergens tegenaan. Het geheel kost €1630,= en past dus binnen het budget.
De 40mm diameter en dikte van 10.6mm is een mooie maat voor mijn 20cm pols. Het horloge kost €1525, maar dan wil ik er eigenlijk ook “sunburst winding wheels” bij à €150, totaal €1675. Bij de sterling zilveren wijzerplaat. Blijft dat lang mooi of gaat dat na enige tijd verkleuren?
Met 44mm diameter en 14.2mm hoogte wel erg groot en dik maar ook erg goedkoop, €470. Decoratie uurwerk bevalt me niet helemaal met die rare S op het tonrad. De kroon steekt wel heel ver uit en ook de markering 6498 op de wijzerplaat bevalt me niet (ondanks dat ik wel dat uurwerk wil ). Maar ja… €470.
Met 42.5mm misschien wat aan de grote kant. Bezel en kast in geheel zijn wel erg mooi, maar de wijzers vind ik niet mooi passen. Decoratie van het uurwerk is simpel en er is geen optie om de opwind tandwielen te decoreren, maar qua budget prima met €980.
Ik hoor graag jullie gedachten met betrekking tot deze horloges en heb ook nog wat concrete vragen:
Hoe staat het met de kwaliteit van hierboven genoemde merken?
Wat zijn jullie ervaringen met de houdbaarheid van zilveren wijzerplaten?
Kennen jullie nog alternatieven voor dit type horloges (met 6498)?
Dit is nogal een uiteenzetting geworden zie ik nu.
Het lijkt zelfs als twee druppels water op de Stowa, alleen de kroon en subdial zijn iets anders. Steinhart is eigenlijk net de Landwind van de horloge wereld.
Altijd lastig. Kijk en vergelijk zelf ook regelmatig naar bvb Steinhart/Davosa/Ginault etcetera. maar blijkbaar heeft elk merk in dat segment pros en cons. Succes met kiezen.
Ik zou Stowa kiezen. Het mooist.
Maar de prijs/kwaliteit is bij Steinhart wel het best. Lijkt me duidelijk. Niet iedereen is vaste klant in het groene deel.
Zelf in het bezit van een Tourby flieger met dat Eta-Unitas uurwerk. Kwaliteit is prima, communiceren met die luitjes, Spot on. Zelf veel inbreng, wel tegen betaling uiteraard. Kiezen? Zouden er voor mij 2 overblijven, de Tourby en de Stowa. Kijk op de site van Tourby maar eens wat ze zoal in elkaar fietsen, heel mooi hoor!
Ik zelf heb de Steinhart maar dan met roman markings. Degelijk horloge en het uurwek loopt ook best lang als het is opgewonden.
Het horloge loopt goed en draagt ook best comfortabel.
De kroon heb ik zelf geen probleem mee.