Wellicht ter overweging. Schaumburg heeft meestal wel uitgesproken ontwerpen maar de Marine is beste nice. Geen ETA uurwerk maar een Selita handopwinder. Met 42mm moet dit ook wel om jou pols passen. Het gedecoreerde uurwerk ziet er ook gelikt uit.
Specs:
Case: brushed / polish, steel, 5atm
Case Marine blue: brushed / polish, steel blue ion plating, 5atm
Iemand heeft min of meer dezelfde vraag op WUS gevonden kwam ik dus achter, ik ben dus niet de enige, wel een van de weinige
Dat komt doordat ik wel eens verzilverd bestek en zilveren potjes heb gezien. Dat moest dan regelmatig gepoetst worden om mooi te blijven. Weet niet of dat dan ook 925 zilver was of wat anders, en ik ben ook zeker geen edelsmid, maar had gewoon de associatie tussen zilver en verkleuren in mijn hoofd. Blijkbaar hoef ik me daar dus niet door te laten tegenhouden.
Schaumburg kende ik nog niet. Bedankt voor de tip! De achterkant vind ik erg mooi - guilloché en zelfs een met de hand gegraveerde balansbrug. De wijzerplaat spreekt me toch wat minder aan dan die van de Stowa of Tourby.
Totdat je de Tourby naast de Stowa legt en de afwerking vergelijkt. Dan is de Stowa de kermisattractie (overdreven natuurlijk, want hij is ook erg mooi).
Ik heb ze beide met een vergrootglas mogen bekijken, en was vooral onder de indruk van de Tourby.
Hij is ook qua afmetingen eleganter.
Ik vind zelf de Stowa erg mooi qua looks en mooi merk met Heritage.
Kan zomaar zijn dat de Tourby mooier is afgewerkt, heb er zelf ook een gehad en die viel niet tegen. Wel de 2e handsprijzen, dus geen flipper materiaal om nieuw te kopen.
Ik weet ook nog wel een alternatief, als die kan vinden bv op Ebay in Duitsland: de Kemmner Marine. Zeer goede afwerking en echt veel goedkoper! En gewild 2e hands!
Voorbeeld met zwarte dail (mijn Kemmner):
Kemmner Marine wit (van een bekend HF lid wat anoniem wil blijven anders stroomt zijn mailbox vol)
Heritage bij Stowa? De firma is niet veel ouder dan Tourby hoor. De naam op zich natuurlijk wel, maar die is gewoon opgekocht in de jaren 90.
Weegt zo’n opgekochte naam zwaarder dan bv de afmetingen? Ieder z’n voorkeur. Ik zou kiezen voor een slankere kast, en dus meer draagcomfort.
Dat laatste is algemeen bekend, maar het huidige Stowa van Jörg Schauer bestaat sinds 1996, en heeft verder niets meer met de nazaten van Walter Storz te maken. Als je het als hetzelfde merk wilt zien, dan kan ik me daar wel in vinden, want zo gaat het best vaak in de horlogewereld.
Hoe belangrijk (al dan niet opgekochte) heritage is, dat blijkt uit veel reacties hier, waar Stowa’s geschiedenis vaak genoemd wordt als belangrijke reden om voor dat merk te kiezen.
En het is natuurlijk ook iets om erg trots op te zijn; Hetzelfde merk horloge te mogen dragen als wat de Nazi Strijdkrachten exclusief (verwacht ik tenminste) deden gelukkig zijn diverse modellen ook zonder merknaam op de wijzerplaat te bestellen.
(grapje hoor, graag niet al te serieus nemen).
Ik kon persoonlijk geen klik met Stowa krijgen, en heb het horloge binnen een maand weer verkocht.
Ik blijf ze wel mooi vinden, maar vind Tourby gewoon mooier. Vooral ook omdat ze platter zijn, wat ik lekker vind dragen.
Het is maar een persoonlijke smaak en mening, en die kan (en gelukkig mag) per persoon nogal verschillen. Mijn mening wijkt wel vaker af van de massa hier
Over kortzichtig gesproken,als je het zo bekijkt zal ik maar niets kopen wat Duits is
Verder heeft Schauer het bedrijf overgekocht omdat er geen natuurlijke opvolger was,het was geen loze merknaam wat toevallig te koop stond zoals jij doet voorkomen,en maar goed ook want Werner Stortz,zoon van,stierf 2 jaar later.
Grote kans dat het merk dan van de kaart verdwenen was,daarbij is Schauer een horlogeman in hart en nieren en niet eoa durfinvesteerder die het alleen om klinkende munt ging
Roemrucht merk dus met een geschiedenis om trots op te zijn.
Ik ben Stowa liefhebber,en misschien wat bevooroordeeld,maar de heritage ontkennen is complete BS.
Goede input allemaal. Heb zojuist een berichtje naar Stowa gestuurd over de mogelijkheden omtrent het borstelen van bepaalde delen van de kast. Ben benieuwd naar de reactie…
Stowa Antea? Lijkt erg op Nomos Tangente. Wie was eerder? Heb me niet ingelezen in Nomos. Wel strakke ontwerpen, maar Bauhaus stijl spreekt me momenteel minder aan. Die Nomos Club is wel leuk…