Hulp bij aanschaf runners smartwatch

Sinds een aantal maanden ben ik weer aan het hardlopen. Dit bevalt goed. Nu zou ik graag wat meer informatie willen over snelheid en gemiddeldes en daarom leek een hardloop horloge mij wel aardig als cadeau voor mijn verjaardag in april (ik heb dus nog even). Ik weet dat je alles ook kunt bijhouden op je telefoon, dit heb ik ook gedaan, maar vind ik niet prettig. In eerste instantie zat ik te kijken naar een Garmin Forerunner en Polar pacer, maar ik vernam dat hier de batterij niet van te vervangen is en dat je als het tegenzit dus na 2 jaar met een dode smartwatch zit.
Omdat ik ervan uitga dat dit laatste met een G-shock wel goed zit, denk ik nu over de GBD- H2000. Echter, misschien hebben jullie nog wel meer goede ideeën, ervaringen en of zaken waar ik op moet letten. Mijn eisen zijn grofweg als volgt (naast de standaard hardloop functies):

• vervangen batterij mogelijk voor een redelijk bedrag.
  • Actieve GPS-functie
  • hartslag monitor
  • mogelijk export gelopen route naar bijv. Strava

Verder is het mooi als er turn by turn navigatie opzet, dus mogelijkheid uploaden routes.

alvast hartelijk dank voor de input!

2 likes

Ik heb zelf de garmin forerunner 45 .kost niet de zoveel en zit van alles op .

3 likes

Ik heb nu al 1,5 jaar de firerynner 245 musici, dan heb je ook nog muziek (Spotify) tijdens hardlopen.

Batterij vervangen is nog totaal niet nodig (en ook nog nooit over nagedacht trouwens)

3 likes

Jarenlang gelopen met een Garmin Forerunner met gps. Wat ik fijn vond is dat die niet afhankelijk was van een telefoon, die je dus niet mee hoef te nemen.
Na een rondje hardlopen kon je deze aan de computer aansluiten (dit zal nu vast draadloos gaan) en toont een ‘Dashboard’ op de site van Garmin allerlei statistieken. Je rondje op een kaart, tempo per kilometer, hoogste en laagste snelheid, verschil in hoogtemeters. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het opzoeken. Best leuk om te zien allemaal.

Ik loop nu niet zo vaak meer en dan gebruik ik gewoon een G-Shock. Die niets registreert behalve de tijd op de stopwatch. Is ook heel prettig en geeft me meer een ‘vrij’ gevoel.

3 likes

Een Garmin Forerunner 945. Heeft alles wat je nodig hebt.

Zelf loop ik al 40 jaar en heb al die gadgets afgeschaft. Gewoon “luisteren” naar je lichaam en genieten, zonder denken aan tijden of gemiddelde’s. Dan gaat het langzaam steeds beter en je voelt zelf wel of je een goed gemiddelde haalt. Al die data is leuk voor een professioneel atleet maar wat is nou de meerwaarde voor een recreant?

5 likes

Precies! Dit is het allerbelangrijkste.
In 20+ jaar slechts één keer een blessure :muscle:

3 likes

Fenix 6 sapphire

Precies dit.
Na een tijdje weet je de afstanden wel.
Tijd meten met een gewoon horloge is voldoende, eventueel.
Maar helaas zitten de meeste mensen in een opgefokte flow en moet elke gelopen kilometer op de seconde gemeten.
Die mag niet langzamer gelopen worden dan die van vorige week.
Je ziet ze ook altijd bezig met die ‘horloges’.

3 likes

Als het een hartslagmeter heeft vind ik het eigenlijk al goed. Voorkomt dat je soms te fanatiek aan de slag gaat.

1 like

Ik heb een Garmin Forerunner 245 Music. Bevalt goed, draagt fijn en heeft alle opties die ik bij het hardlopen nodig heb.

Zou hem zeker aanbevelen.

1 like

Hoe gaat dat precies, te fanatiek aan de slag?
Je traint bij een hoge hartslag je hartspieren.
Een gelijkwaardige training in de periode daarna heeft vervolgens een lagere hartslag.
Lees je conditie verbetert.
Zo’n ding is een leuke maar overbodige gadget.
Heb de mijne toen de accu de geest gaf dan ook niet vervangen.

1 like

Inderdaad. Is eerder schadelijk dan bevorderlijk voor je prestaties. Als je lichamelijk gewoon even wat minder in vorm bent moet je niet geforceerd harder gaan lopen of meer kilometers afleggen. Daar krijg je juist blessures van of raak je minder gemotiveerd van omdat je niet je “doel” kan bereiken.

Al die overbodige data is leuk om te zien dat je vorderingen maakt. Vooral in het begin zie je een enorme vooruitgang van je prestaties. Maar je bereikt een punt dat je op je top bent en daarna is die data alleen maar confronterend omdat je dan geen of heel weinig vooruitgang meer maakt. Of als je (zoals ik) wat ouder wordt en weet dat het toch niet meer sneller zal gaan.

Gewoon lekker lopen, genieten van de omgeving en je zorgen even vergeten. Zoals een groot loper ooit heeft gezegd : vogel vliegt, vis zwemt, mens loopt. (Zatopek).,

2 likes

Ik gebruik de Polar Pacer. Doet precies wat ie moet doen en ook niet meer. Hierdoor waarschijnlijk ook nog betaalbaar. Fijne app ook. Heb een Garmin Fenix 7 gehad maar te veel functies. Garmin is over het algemeen ook goed maar duurder en geen service als er iets mis mee is.

1 like

Dank allen voor de input. Dat het een overbodige gadget is dat wist ik al. Loop al wat langer mee😉. Echter, ik had op een horlogeforum wel op meer inhoudelijke antwoorden gehoopt, immers, bijna iedereen op dit forum heeft (meerdere) horloges van ettelijke honderden of duizenden euro’s waar een Casio F-91W van nog geen 20 euro ook voldoet en miept dan over een smartwatch als overbodige gadget😂.

10 likes

:grin:

Zit wel een kern van waarheid in wat je zegt. Aan de andere kant is niet iedere horlogeliefhebber een hardloper. Misschien was jouw vraag meer geschikt voor een hardlopersforum.

2 likes

Het is een fase. Eerst ben je ermee aan het rommelen en vervolgens begrijp je dat het ding overbodig is.
Stukje progressie.
Bij echte horloges gaat het anders. De Casio wordt vervangen door duurder en mooier en duurder en mooier.
Uiteindelijk heb je dan een PP om de pols.

2 likes

:pray:

2 likes

Mijn Garmin Forerunner 35 gaat al ruim 4 jaar mee en de accu is nog heel behoorlijk.

Ik denk dat je met een eenvoudige Forerunner 55 al aardig uit de voeten kunt.

G Shocks zijn gewoon geen hardloop horloges. Naast Garmin kun je uiteraard naar Polar en zeker ook naar Suunto kijken.

1 like

Ik heb sinds een half jaartje de forerunner 255s music. Die is lekker klein en kan ook muziek afspelen, zodat ik niet met die telefoon hoef te zeulen tijdens het rennen.
Heeft verder alle features (en veel meer) die ik zou willen.

1 like

Ik gebruik een Suunto 9 peak pro en ben daar zeer tevreden van. Deze voldoet volgens mij aan alle bovenstaande vereisten, behalve het vervangen van de batterij, daar vind ik precies niks van terug op hun website. Voor hartslag gebruik ik wel een Suunto hartslagband rond mijn borst.
Gebruik hem bij het mountainbiken en hiken als gps voor routes die gedownload zijn. Heb er ook al kajaktochten en loopsessies mee opgenomen, qua afstanden en andere gegevens was dit zeer nauwkeurig. Bij het beëindigen van de activiteit gewoon synchroniseren met de app op de gsm en dan staat deze binnen een paar seconden in de Suunto en Stava app.

2 likes