Van deze drie horloges zou ik altijd de vintage Omega kiezen. Die zijn cool, mooi van formaat, en met een goeie horlogemaker kun je er een mooi werkend horloge van krijgen, maar zorg er voor dat je
- een goede horlogemaker kent
- wat budget reserveert voor service of werkzaamheden
De Longines is de tweede keuze. Het horloge is nog steeds te groot van kastmaat voor het gekozen uurwerk. Dat zie je ten eerste aan de tell-tale plaatsing van de kleine seconde die veel te dicht op de centrale as staat. Maar daar is ook de tweede doodzonde van de veel te dicht op het midden staande datum.
Evengoed is deze Longines veel beter dan de Certina, want die is veel, veel te groot voor het uurwerk. De datum staat karikaturaal ver naar binnen toe. Beide kasten zijn te groot voor het soort sporthorloge wat het is, maar de Certina is wel heel erg erg.
Dit is iets wat in de Swatch groep wel heel erg vaak te zien is. Je ziet het bij Hamiltons, Certina’s, Rado’s, Tissots, Longines’ horloges en zelfs incidentele Omega’s.
Oei. Sorry.

Dit is wel zeker goede raad.
Ja. Een horloge zonder datum, of met een iets kleinere kast, of allebei.
Pro tip: Vaak zijn de datums op Japanse horloges beter geplaatst, maar helaas doen ze niet vaak kleine secondes.
Voor een voorbeeld van hoe zo’n kleine seconde geplaatst dient te worden heb ik deze voorbeelden:
Voor de correcte plaatsing van een datumveld:
Niet te ver naar buiten, niet te ver naar binnen, een teken dat je datumschijf / uurwerk bij de maat van de kast passen.
Eén van mijn horloges die ik ooit kocht, en nog steeds mooi vind, en waar dit toch allemaal fout gedaan wordt is dit:
En ook hier zou ik graag de kleine seconde iets verder naar beneden hebben gehad:
Dit was bijvoorbeeld zo fout dat ik er niet mee kon leven op termijn:
Waarbij de Junghans veel acceptabeler is dan wat het potje wat ze er bij Hamilton van maken.
Mocht je nou denken “hee, die gast lult uit z’n nek, dat stoort me helemaal niet”… more power to you, lekker die Longines kopen en onbezorgd dragen.