Hulp bij het kiezen tussen 3 horloges

Beste Forumleden,

Ik ben hier nieuw maar heb wel al vaker wat mee gelezen. Ik probeer zoveel mogelijk info op te zoeken over horloges in het algemeen.

Nu ben ik zelf laatst pas geïnteresseerd geraakt in horloges en dragen van horloges. Nu ben ik aan het kijken voor mijn aller eerste horloge!

En daar heb je het al, behalve dat ik het horloge “mooi” vind vroeg ik me af welke van de drie horloges jullie zouden kiezen op basis van prijs/kwaliteit en eventueel wel de een en niet de ander…?

Misschien hebben jullie zelf ook nog wel aanbevelingen.

12 likes

Ik zou voor de longines gaan. Helaas geen onderbouwing, vind die het mooiste. Wees gerust, er komen vast adviezen waar je wel wat aan hebt. :grin:

5 likes

Zowel bij de Longines als de Certina zit het datumvenster te dicht naar binnen - aka, ze hebben een te klein uurwerkje in een te grote kast geduwd. Vind ik licht storend. Vroeger was dat een non-issue maar eens @Fate_Amenable_To_Change je dr attent op maakt heb je het vlaggen. :joy:

Die Omega is een toffe. Maar vintage, dus toch opletten qua echtheid/originaliteit (veel fakes, redials en frankenwatches) en rekening houden met mogelijk onderhoud en herstellingen. Maar mits echt wel waardevast(er) natuurlijk. Als dat überhaupt iets is dat je kan schelen.

De stijlen van die drie liggen ver genoeg uiteen dat ik eerder zou aanraden van rustig verder te lezen en rond te kijken tot je een duidelijker beeld hebt van wat je eigenlijk zoekt :slightly_smiling_face: en dan gaan er nog altijd 751 opties gesuggereerd worden hier, inclusief de obligatoire “budget oprekken voor een Rolex”. Speaking of, ook iets wat belangrijk is natuurlijk. Ik denk niet dat een stalen semi-sport Certina in dezelfde klasse speelt als een vintage 18k Omega. :smile:

5 likes

Van deze drie horloges zou ik altijd de vintage Omega kiezen. Die zijn cool, mooi van formaat, en met een goeie horlogemaker kun je er een mooi werkend horloge van krijgen, maar zorg er voor dat je

• een goede horlogemaker kent
  • wat budget reserveert voor service of werkzaamheden

De Longines is de tweede keuze. Het horloge is nog steeds te groot van kastmaat voor het gekozen uurwerk. Dat zie je ten eerste aan de tell-tale plaatsing van de kleine seconde die veel te dicht op de centrale as staat. Maar daar is ook de tweede doodzonde van de veel te dicht op het midden staande datum.

Evengoed is deze Longines veel beter dan de Certina, want die is veel, veel te groot voor het uurwerk. De datum staat karikaturaal ver naar binnen toe. Beide kasten zijn te groot voor het soort sporthorloge wat het is, maar de Certina is wel heel erg erg.

Dit is iets wat in de Swatch groep wel heel erg vaak te zien is. Je ziet het bij Hamiltons, Certina’s, Rado’s, Tissots, Longines’ horloges en zelfs incidentele Omega’s.

Oei. Sorry.

:point_down:

Dit is wel zeker goede raad.

Ja. Een horloge zonder datum, of met een iets kleinere kast, of allebei.

Pro tip: Vaak zijn de datums op Japanse horloges beter geplaatst, maar helaas doen ze niet vaak kleine secondes.

Voor een voorbeeld van hoe zo’n kleine seconde geplaatst dient te worden heb ik deze voorbeelden:

Voor de correcte plaatsing van een datumveld:

Niet te ver naar buiten, niet te ver naar binnen, een teken dat je datumschijf / uurwerk bij de maat van de kast passen.

Eén van mijn horloges die ik ooit kocht, en nog steeds mooi vind, en waar dit toch allemaal fout gedaan wordt is dit:

En ook hier zou ik graag de kleine seconde iets verder naar beneden hebben gehad:

Dit was bijvoorbeeld zo fout dat ik er niet mee kon leven op termijn:

Waarbij de Junghans veel acceptabeler is dan wat het potje wat ze er bij Hamilton van maken.

Mocht je nou denken “hee, die gast lult uit z’n nek, dat stoort me helemaal niet”… more power to you, lekker die Longines kopen en onbezorgd dragen.

17 likes

De vintage omega. Any day, any time! Je kan hem met alles dragen, ookal voelt het als een ‘pure’ dress watch. Staat net zo goed bij een krijtstreep als een t shirt en korte broek. Daarnaast zijn het ook nog eens erg degelijke horloges wanneer ze een goede beurt hebben gehad.

Ik ben enorm tevreden met mijn Seamaster de Ville en kan het iedereen aanraden! :slightly_smiling_face:

13 likes

De Longiness, gewoon goed en mooi, de Omega is ouwe meuk en de Certina niks bijzonders. Klaar, topic kan dicht!

12 likes

Ik vind de Omega verreweg het mooiste horloge. Er is echter een grote beperking in het dagelijks gebruik: je mag nooit op waterdichtheid van ditn horloge rekenen. Dat betekend dat een regenbui al een probleem kan zijn etc. Beide andere horloges zijn niet mijn smaak.

1 like

@Brytje008 onderbouw jij even waarom de Flagship van Longines de beste keuze is, jij hebt de uitvoering die TS laat zien?

Ik kan de Flagship tevens aanraden. Prachtige maat, 38,5mm. Hoogte van de kast, maakt hem naast prachtig afgewerkt ook voldoende aanwezig. Ik heb bijvoorbeeld ook een Master van Longines die qua kasthoogte veel dunner is en daardoor veel dressier. Persoonlijk vind ik de kastvorm en maten en afwerking van de Flagship aanweziger maar in balans.

De opaline wijzerplaat is erg mooi en het licht speelt prachtig met deze wijzerplaat en de indices en met de wijzers. Voor de prijs koop je waarschijnlijk niets beters en mooiers :smile:

8 likes

Omega. Eens met de motivering van de users hierboven.

Verder welkom op het forum en veel plezier met de tocht :+1:

1 like

Goedemorgen,

Ik had wel een reactie verwacht maar zoveel al haha. Bedankt een ieder in ieder geval.

Bedankt voor de tip dat de omega misschien niet helemaal echt hoeft te zijn.
De longines en certina heb ik op de website van hunzelf gevonden de omega namelijk bij een juwelier.

Het gaat sowieso niet over 1 nacht ijs dus zal ook het advies meenemen om nog even te blijven zoeken.

Het budget zit tot max 2000 euro.
Ik heb er over gedacht om door te sparen voor een rolex oyster perpetual maar na veel lezen heb ik die een beetje uit men hoofd gezet en gaan kijken naar alternatieven.

Bedankt alvast!

Ik ga eens kijken of deze nog verkrijgbaar is bij een beyrouwbaar adres waar ik er zeker van kan zijn dat ik een echte koop.

1 like

Wat waren je redenen om die uit je hoofd te zetten? Overigens mijn voorkeur heeft de Longines!

1 like

De voornaamste redenen die ik hier op het forum had gelezen zijn dst de prijs kwaliteit niet helemaal matcht dus over priced, dat het een massa productie is wat het toch ook weer iets minder interessant maakt voor dat geld.

Ook dat rolex vaak achterloopt met ontwikkelingen.

Misschien niet de beste redenen voor iemand anders maar die hebben me wel aan het twijfelen gezet icm de mooie horloges die er ook zijn voor minder geld.

Al vind ik de oyster perpetual nog steeds een heel mooi horloge omdat ik niet van opzichtige horloge houd en deze net wat minder opvallend is.

De meeste Rolex kopers kopen een Rolex niet voor zichzelf maar voor een ander.
#knuppelinhethoenderhok

3 likes

Van de 3 voorgestelde horloges vind ik de Omega erg (té) vintage.
De Certina’s ogen niet helemaal in verhouding wat betreft wijzerplaat grootte en datumvenster.
De Longines ziet er dressy uit maar heeft ook iets moderns, wat mijn voorkeur zou hebben.

1 like

Eerst die vintage Omega.
Daarna een lekkere Tudor duiker.
En dáárna zo een Rolli om indruk te maken op de buren tijdens de straatbarbeque.

1 like

Dit is wel een knappere Longines in mijn ogen

2 likes

Voor mij moet de keuze voor vintage heel bewust worden gemaakt. Ik kies er vooralsnog voor om niet in zee te gaan met vintage. Vooral bij een groeiende collectie vind ik het ook wel plezierig wat obstakels te hebben zodat je bepaalde wegen kunt afsluiten zonder al teveel twijfel. Als dat echter je voorkeur is qua stijl, geloof ik niet dat de Omega an sich zo’n bijzonder ontwerp is, dus heb je waarschijnlijk behoorlijk wat keus onder de vintage (en vintage inspired micros) dus zoek vooral goed en ruim alvorens je die keuze maakt.

De andere twee zijn neit echt mijn ding, maar de Longines toch wel meer dan de Certina die bij mij weinig interesse wekt. Ik ben het met het commentaar hierboven eens over te kleine uurwerken in grote kasten, maar ik vind dat de datum op de Certina goed gecentreerd oogt tussen de andere elementen, dus voor mij oogt dat niet per se uit de toon. Bij de Flagship is het curieus dat de kleine seconde erover valt, maar vind ik de datum toch redelijk goed in het ontwerp geïntegreerd. Desondanks, de Longines met datum en maan hierboven vind ik een beduidend knappere verschijning. De volgens @Fate_Amenable_To_Change ‘correct’ geplaatste data (ik vind dat iedereen hier vooral zoveel mee moet spelen als ze willen en lekker dwarse ontwerpen moet uitproberen, naar vrees wel dat echt onconventioneel doorgaans zal floppen) op dd Japanse vind ik zelf nou juist weer niet zo netjes ogen. Ze zijn aanwezig op de plaat en respecteren de binnenste cirkel van de hour markers niet, dus in feite in mijn ogen evengoed te ver naar binnen geplaatst voor de rest van het ontwerp. Dan veel liever die knappe GS zonder datum.

2 likes

Vintage Omega. Het goud is gaaf, het is een Omega (gaaf merk) en het model is tijdloos.

3 likes

Vintage is een mijnenveld, begin eraan als je weet wat je doet want het komt voor dat aangeboden spul niet is wat het lijkt of pretendeert te zijn. De Longines is gewoon een mooi horloge met een goed en degelijk uurwerk erin dat ontzettend goed tijd houdt en zeker de prijsstelling is erg goed. De certina, niks tegen certina maar een grote hap uit de dial door de dd is imo niet mooi.

2 likes