Hulp bij het kiezen tussen 3 horloges

De Longines of de zwarte Certina. Beide super mooi. De Certina kan je overal bij dragen terwijl de Longines wat netter is en dus niet overal bij past.

Dit is natuurlijk puur en alleen op de looks. Een echt advies kan ik je nog niet geven… Haha

1 like

Denk dat dit toch wel het beste advies is wat er gegeven is. Zou rustig proberen te reduceren wat je mooi vindt aan de verschillende horloges (wijzer, kastvorm, materiaal, wijzerplaat en indeling, markers, uurwerk, etc. etc.) en vanuit daar wat meer richting te geven aan je zoektocht.

Mocht je toch nog wat te snacken willen, kijken eens naar een Orient Bambino.

3 likes

Bedankt weer voor de reacties!

Ik kom er steeds meer achter dat het verstandig is om nog wat beter te oriënteren omdat ze alle 3 uit elkaar liggen.

Ik wist niet dat er met vintage horloges “zoveel” haken en ogen aan zitten dus die hiu ik voorlopig nog achterwege

1 like

Ik had het wel geweten, de longines!

2 likes

Ik zou voor de Longines gaan, mooi horloge. Heritage modellen doen ze erg goed bij Longines. Zo ook deze. Laat je niet te gek maken over wat er gezegd wordt mbt de datum positie. Daar is niks fout of juist aan. Het is gewoon hoe verschillende consumenten het willen. Ik heb mijn datums het liefst of de 6 zoals hier bij de Longines gedaan.
Voor mij is 38,5mm ook aan de grote kant voor dit type horloge, maar ook hier is het maar net wat je verkiest. Het is nu ook weer niet buiten proportie voor de standaard 17cm -19cm pols.

4 likes

Hoi Michel welkom hier op HF

Ik zou lekker beginnen met een Seiko en wel met deze spb143j1 als dagelijks horloge.
En de Tissot Gentleman ernaast voor iets netter wel eerst even gaan passen natuurlijk !
Je smaak zal ook nog wel (blijven) veranderen wat je nu mooi vind kan over een jaar helemaal anders zijn
Veel plezier en succes met je zoektocht

1 like

Die bestaan ook :slightly_smiling_face:

3 likes

Dag Michel,

welkom! Zoveel mensen, zoveel wensen. Alle goede adviezen, mitsen en maren zijn voorbij gekomen en het is aan jou wat je om je pols wil hebben. Smaak, en vooral jouw smaak.

Veel plezier hier!

1 like

Smaak is natuurlijk het leukste om over te discussieren. Dat is zowat de hoeksteen van dit forum!

Ik ben het hier wel eens met FATC over de plaatsing van de datum en de small seconds.

Screenshot 2024-08-15 100955

De plaatsing van de datum had wat mij betreft ook iets naar beneden gekunt. De uitlijning van de datum met de minute track loopt gewoon net niet lekker. Als je de datum 1 mm naar beneden haalt (minute track in het midden van de datum laten lopen), samen met small seconds en de minuscule 6 marker vervangt voor een " halve" versie van de dikke markers zoals op 3 en 9 oogt het wat mij betreft beter. Het oogt voor mij nu op elkaar " gepropt". Dit had ook ruimte gegeven om merk en logo aan de bovenkant van de plaat iets hoger te plaatsen. Dit zit voor mij nu geforceerd richting de as om een symetrisch beeld op te leveren met small seconds en de type aanduiding. Ik vind de negatieve ruimte boven Longiness nu uit balans.

That said,

Ik vind het ook een banger van een horloge hoor. Kan je je geen buik aan vallen. Het is echter wel leuk om een horloge op deze manier te bekijken. Ik vind de andere Longines en de Tudor die je post qua plaatopmaak echt beter in balans.

3 likes

Datum op 6 en kleine seconde valt inderdaad erg moeilijk te combineren. Een centrake seconde had eigenlijk beter geweest. Vandaar dat longines ook geen volledige secondenschaal heeft geprint vermoed ik. Zo valt die ks toch deels weg. Ik ken maar een horloge die de combinatie spot on heeft en dat is deze. Mss ook iets wat de TS kan overwegen:

4 likes

:heart_eyes:

Mooi hoor. De power reserve vind ik ook super goed gelukt. Altijd extra props als het lukt om een wijzerplaat die niet symmetrisch is wel in balans te krijgen.

1 like

Grappig dat je daar een cirkel ziet, ik zou juist een vierkant over de punten van de 2, 4, 8 en 10 indice tekenen, en dan naar die lijn kijken.

Ik geef toe dat de omlijsting van de datum op de Citizen veel te groot is, dat had ranker gemogen, en discreter.

Wel denk ik dat we het er over eens zijn dat de datum in ieder geval niet naar binnen geprakt staat, nog binnen de punt van een indice, als die daar zou staan. :slight_smile:

1 like

:clap: :clap: :clap: Mee eens!

1 like

Zónder enige twijfel: het horloge 'waar je ‘n heel leven lang niet op uitgekeken zal raken’, is met áfstand de Longines Flagship, prachtig. :wink: :slight_smile:

2 likes

Ik zou in dit geval voor de Longines kiezen. De Omega valt voor mij af door de verkleuringen en vlekken.

1 like

@M1chel, het blijft tóch jouw éigen keuze, die je nog te maken hebt. Vergeet ook niet, “daß Alles eine Geschmackssache ist.” :wink: :crazy_face:

2 likes

Daar zou ik niet al te zeer op tellen; het kan langer of korter duren, maar alles went op een gegeven moment

Ik zou op dit moment geen keuze uit deze drie maken.
De Omega vind ik de mooiste, een eenvoudig, klassiek horloge, ik heb zelf ook iets dergelijks. Alleen, het is ook de kwetsbaarste vanwege de leeftijd, de gebruikte materialen, en hij is natuurlijk al duidelijk gebruikt.
De Longines doet erg zijn best om iets uit te stralen maar overschreeuwt zichzelf daarbij nogal.
De Certina spreekt me om de een of andere reden niet aan, wellicht ingegeven door de opmerkingen van andere leden hier, maar die raar geplaatste dag-datumaanduiding is niet meer niet te zien.
Dus, kijk eerst nog even rustig rond, er is nog zoveel om uit te kiezen.
En anders: de Omega.

1 like

Omega for sure, maar een horloge laat zich dragen door een liefhebber en niet voor de toeschouwer, toch?

1 like

Welkom hier op het geweldige forum.
Als ik zou moeten kiezen ging ik voor de Longines. Schitterend horloge met een mooie geschiedenis.
Veel succes met je keuze. En denk altijd, je koopt hem voor jezelf en niet voor een ander!!!

1 like