Hulp bij reparatie tandwiel as1130

Hoi,
Gisteren ook al een topic aangemaakt.Maar vandaag dacht ik ,ik maak een duidelijkere oproep.
Ik heb het volgende probleem:
Ik heb een erfstuk van mijn opa wat ik gerepareerd wil hebben.
Het is een zentra triple date met as1130 uurwerk.
Mijn horlogemaker heeft het volgende gevonden:
Van een tandwiel van de as1130 triple date gedeelte is een pinnetje afgebroken.
Kan iemand dit repareren?
Of heeft iemand een zelfde tandwiel met pinnetje?

Ik zou me beperken tot 1 topic, dan heb je de meeste kans op een antwoord en hou je het op één plek (overzichtelijk)! En als je geen of niet snel genoeg een antwoord krijgt, is er vanuit HF niemand die je kan helpen. Het is niet anders …

Succes!

1 like

Het is vloeken in de kerk… maar als allerlaatste optie superlijm overwegen?

In de reguliere AS 1130 calibers zit geen datumfunctie. Je zult dus een horlogemaker moeten vinden die een buisje kan plaatsen op die plek.
Uitboren, en dan een nieuw asje klemmen in het gaatje…

1 like

Lijkt mij mogelijk om te laten laseren, net zoals men wijzerpootjes kan laseren?

Pinnetje lijkt mij geperst in het rad. Restantje kun je dus eruit tikken met het juiste ponsje van een triebniet. Dan een klein stuk tamponstaal terugpersen van de juiste lengte en dikte. Zou toch een simpele klus moeten zijn voor een horlogemaker, of vergis ik mij nu?

3 likes

Een A.Schild uurwerk! @vouwfietser is daar goed mee! Kijk je even mee @vouwfietser ? :smile:

Het is een heel eenvoudig en makkelijk uurwerk. Bovendien heb ik onderdelen zat maar zo’n tandwiel met een pinnetje is juist heel zeldzaam.
Ik adviseer om iemand met een draaibank een pinnetje te laten draaien en met een pons in het tandwiel te bevestigen.
Draaibank daar beschik ik helaas niet over.

1 like

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb iemand gevonden die het wil repareren.
Misschien had hij zelfs nog een tandwiel.
Even afwachten op zijn reactie .
Wordt vervolgd.

1 like

Tamponstaal is oplopende maten van 0,1 mm te koop dus niet nodig om het zelf te maken in de draaibank. Je zou mogelijk ook een klein voorsteekpennetje kunnen gebruiken. Draaibank is hier niet nodig.