Is het echt je ‘eerste horloge’? In dat geval zou ik eerst een 200 euro model kopen dat aan dezelfde eisen voldoet, dat een maandje dragen, flippen en dan je echte grail kopen. Op die manier weet je voor een laag bedrag veel beter wat je echt wil.
yep.
Hooguit tot 3-400 desnoods.
Zie je het daarna wel weer.
Er komen nu al tips voorbij van boven de 2500
Lijkt me dat je gewoon een vorig model Aquis moet opzoeken. Die scoor je tweedehands, vervolgens kijk je aan hoe het bevalt.
Horloges dragen (ik noem het geen hobby) is een kwestie van voortschrijdend(e) smaak en inzicht, dus begin gewoon daar waar je warme gevoelens van krijgt.
Tweedehands betekent ook risicoloos doorverkopen als het niks is. Zeker met een Aquis.
Net wat ik zeg. Voortschrijdend inzicht. Gewoon ergens beginnen. Maar doe me een lol en negeer deze tip even:
Je budget verhogen met 1000 ballen terwijl je nog geen voortschrijdend inzich hebt verworven is in mijn optiek niet slim. Ik zou veel eerder in het segment 700-1500 Euro een aantal horloges proberen (en liever nog eerst eens tweedehands) om zo tot conclusies te komen over maatvoering, kleuren, welke aspecten belangrijk voor je zijn en dan heel erg veel later pas eens naar dit soort horloges gaan kijken.
Daarbuiten is de Omega seamaster net zo’n cliché als de submariner.
Dat zijn het absoluut niet. Dat gevoel zou ik negeren. Al eens eentje in handen gehad?
Grappig. Da’s nou juist de reden dat ik nooit, maar dan ook nooit een submariner ga kopen.
Hier wat midrange duikers die je nog kunt bekijken:
Ik zou Stowa misschien eens bekijken.
Ai ai ai
Draag al heel lang horloges, heb er een stuk of 7 denk ik uiteenlopend van een paar tientjes tot 500 euro. Met eerste bedoelde ik meer een echt kwalitatief hoogstaand horloge.
Ai ai, dat is een nare.
Dus je laat een beeld wat een ander gemaakt heeft, bepalen voor wat je eigen keuze is?
Ook de sub is (ik ben geen Rolex kenner/drager) 13mm hoog. Een duiker is nu eenmaal dik om te kunnen duiken .
Het perfecte horloge bestaat niet (die hoop heb ik opgegeven), dus kijk gewoon rustig rond. Als je iets vindt wat je aanstaat, kom je er pas bij dragen achter of het een blijfertje is.
Absoluut. De submariner staat voor de man die ik niet wil zijn.
Er zijn dingen waar ik mij onder geen beding mee wil associëren. En het leeghoofdige gemak waarmee ICT verkopers maar eens een Subje kopen van de laatste bonus is iets waar ik schubben van krijg op de meest intieme plekken, met name ook omdat horloges die mensen eigenlijk geen zak interesseren en ze er meestal ook geen moer vanaf weten.
Ik koester niet de illusie dat meningen over dingen in een vacuum gevormd worden, ik ben te oud voor dat soort zelfbedrog.
Typisch HF lijkt mij.
Ik heb een Citizen Promaster Sky van 425 ballen. Eco drive, 200m WR. Daarnaast heb ik een Nomos Aqua, 2500 ballen, DUW3001 automaat, 200m WR.
Toch zou ik m’n geld op de Citizen zetten als je me vroeg welke van die twee het na 25 jaar zonder service nog doet. Bij de een kan de capacitor een keer gaan, bij de ander zal het olie en vuil/schaafsel zijn.
Wat is kwaliteit?
Touché.
Dank voor de vele tips allen en de sterke meningen, dat is precies de reden dat ik hier om advies vraag en het is een verademing ten opzichte van de gemiddelde juwelier. De eerste toko trok meteen de Oris uit de kast en gooide hem om mijn pols, heel fijne verkoper. De tweede toko had geen Aquis maar deed alsof ik had gevraagd of ik er gratis een mocht hebben. Ze hadden geen Aquis date maar een Staghorn volgens mij, en beide dames waren er van overtuigd dat het compleet verschillende horloges waren en het geen zin had om ze te bekijken. De derde had geen Aquis zei ze, maar ze wilde wel even de andere Oris modellen laten zie de had, en dat waren 2x een Aquis date. Afijn u begrijpt wat ik bedoel.
@Fate_Amenable_To_Change dat zijn allemaal prachtige horloges, wel heel erg uitgesproken maar ik ga er zeker naar kijken. Heb trouwens geen Christopher Ward in handen gehad. Ik zal even kijken waar dat kan, vind hem op het eerst gezicht te veel op een Sub lijken (op z’n Steinhart) maar passen kan nooit kwaad.
@Temporis Dan moet het wel aan mij liggen. Een relatie die ik vaak zie heeft een Sub, die hij heel vaak wegstopt onder z’n manchet. Ik had niet het idee dat de Aquis onder mijn manchet zou passen.
@anon8024582HF Die is erg gaaf maar ook buiten mijn budget
Nou… dat weet ik niet hoor. Met een budget van 1.500 euro moet het zeker lukken.
Mijn aquis krijg ik onder de meest formele overhemden niet weg inderdaad maar bij de andere lukt het wel aardig (al blijft hij aanwezig). Tenzij ik heel gekleed wil gaan vind ik het niet zo’n ramp dat mijn horloge uitsteekt. Als je een horloge zoekt wat mooi onder een manchet past, moet je een <38mm handwinder van 8mm hoog zoeken. Of combineer dit met de duikerelementen als in de Nomos Ahoi.
Juweliers zijn vaak enkel een verkooppunt, waar verkopers werken i.p.v. horlogeliefhebbers. Aan de andere kant zal het ook een beetje raar zijn als iedereen zo genoot van het nadenken over horloges.
Noemde daar nu iemand mijn duikertje?
Je hebt gelijk. Alleen pas op:
- Kost weer 2450 ballen, dus veuls te duur tenzij je akelig zeker bent
- Lume is drie keer kut
Verder een prima ding en mooi waterdicht.
Als je toch een duiker zoekt, welke ook mooi onder een manchet past, dan lijkt me dit een prima optie. Nu zit hier geen stalen band op, wat verzocht werd maar dat terzijde.
Dat is wel een dingetje inderdaad. Incidentieel zijn er wel kortingen te vinden, maar goedkoop is anders.
Eh, dat was na flukse korting bij een grijze handelaar.
Dan heeft Nomos ook niet stilgezeten met een hoger segment willen bedienen… Mooi blijven ze wel.