Hulp bij zoektocht naar 'eerste horloge'

Ik ben dan toch weer voorstander van het uitproberen van een binnen budget vallende, maar totaal niet subtiele Seiko, de SBBN031. Het is geen dresser, geen automaat maar een 7C46 quartz (geen idee of dat hier een criterium is), absoluut geen submariner en ook geen kans om daarmee verward te worden.
Het punt zelf vind ik dat de stalen band bij mijn 17.5/18cm pols gewoon niet prettig zit, dus hier zit er een zwarte MN strap op voor het grootste deel van de tijd.

1 like

Zou zelf ook met dit budget een seiko kopen.
Vind persoonlijk een skx007 altijd mooi.

En dan doorsparen voor een mooie omega/iwc/tudor duiker. Voor 1500 euro heb je anders net niks.

Lees nu dat je er graag een met bracelet wil. Dan zou ik er een oyster band bij bestellen.

Kijk maar is op monsterwatches

1 like

De Halios is een mooie optie, alleskunner en dan heb je nog wat budget voor een andere (weekendhorloge bvb.).

Of de Oris 65 in 40mm. Kwalitatief uitstekend horloge. Zeer mooie looks en kan alles aan.

De Tudor BB is nog een segment hoger maar natuurlijk een heel andere beleving. Met 42mm en ongeveer 13mm hoogte ook heel wat aanweziger op de pols.

2 likes

In iedergeval wel een duiker waar de bezel netjes is uitgelijnd, mooi saffier glas in ligt en een keramische bezel heeft. Er zit echt wel meer tussen een skx en een submariner, ookal doet dit forum soms anders vermoeden.

1 like

Ik noemde ook geen sub van 7k.
Je kan die Seiko ook kopen met saffierglas after market.
Ik heb zelf een longines legend diver gehad. Wat in de prijsklasse zit van 1500 euro. En dit merk je ook. Tudor / Omega en IWC zitten echt in mijn ogen een grote stap daar boven. Maar ik laat me verassen in dit topic, msschien kan iemand een voorbeeld geven met een horloge van 1500 euro waar je meer plezier aan gaat beleven dan een Seiko diver. Ook met in het achterhoofd de waarde en populariteit op de tweedehands markt.

Zal ook wel mogen aangezien ze ongeveer het dubbele moeten kosten dan een LLD.
Zelf vind ik merken als Longines, Sinn, veel Hamiltons, Tissots en Certina’s (en nog veel andere merken) best een stapje boven een Skx geven. Zelf heb ik een sumo gehad, maar die band haalt het nooit bij bijvoorbeeld mijn Oris.
Natuurlijk kan je een Seiko compleet upgraden, maar dan kost je skx ook eerder richting de 400eu dan 170.

1 like

Dn dizze:

1 like

Deze Mido vind ik altijd wel mooi. Schrijft waarschijnlijk wel flink af.

Deze Sinn, overigens geen duiker, vind ik ook erg mooi, de EZM3.

3 likes

Ik zou er in deze prijs range wel op letten dat je geen horloge merk koopt dat enorm afschrijft!

Dan kun je beter nog even doorsparen voor het net wat hogere segment. (Oris, Breitling, Omega,Tudor etc)

1 like

Ik ben 1.93, 84 kg en een polsomtrek van 18cm + een beetje… misschien is de sbdc051 iets voor he! Scoor er een tweedehands en je schrijft nagenoeg niets af.

Ja, het is een Seiko maar wel een model voorzien van een fatsoenlijke band en sluiting!

2 likes

Even even update: ik was al ā€˜bang’ voor een sprong qua budget, het plan is om een segment hoger te gaan passen of de verliefdheid dan wel als een moker komt waardoor je niet meer als analist alle pro en cons bekijkt maar roept DIE WIL IK

Ik heb zelf een tudor BB36, gebruikt zit die niet ver af van je budget. Staat er volgens mij op Uhrforum nog eentje te koop. Al is 36mm op een 18cm pols wel iets wat sommige aan de kleine kant zullen vinden. Maar met je budget is een hoop te vinden, de zoektocht naar een NA is ook wel heerlijk onderdeel van de hobbie :slight_smile:

Vwb afschrijving een goed idee denk ik! :slight_smile:
Gewoon al je favoriete klokjes gaan passen en dan je keuze maken!

2 likes

Een van de eerste die ik ga passen zal jouw tip zijn :slight_smile:

Ik dacht ook aan die Sinn en aan Damasko, maar dat zijn geen echte glimmende duikertjes waaraan de meeste mensen denken. Eerder goede toolwatches onder de radar.

Eventueel een Breitling Colt uit een oudere collectie? Dan is het blinkende er wel.

O ja, MKII watches, hebben ook wel coole horloges, als je geduld hebt.

http://boutique.mkiiwatches.com/benchcrafted/nassau.html

Met het eerste budget kon ik dus niet echt helemaal verliefd worden. Afgelopen weekend bij SC de Omega Seamaster gepast, die is natuurlijk fantastisch. Een flinke hap boven mijn initiele budget, zou dan eventueel op zoek moeten naar een nieuwe in het grijze circuit of een tweedehandsje.

Zo op plaatjes had ik mijn meeste twijfels bij het bandje, omdat ik Oyster achtige bandjes overall mooier vind. In real life spat de kwaliteit van de schakels er zo van af dat ik het juist mooi vond. Afijn, nog wat andere modellen passen denk ik en daarna weer even de Seamaster, kijken of ik dan net zo onder de indruk ben. Bij de Aquis had ik bij de eerste keer passen WOW en bij de tweede keer niet zo.

1 like

Gewoon veel passen en neem de tijd! :face_with_monocle:

Mini update:

Voor het eerst een Tudor BB gepast, erg mooi horloge. Ook een paar Longines modellen geprobeerd, ook een goedkoper segment. Vond de VHP een heel erg gave dial hebben, ben wat minder fan van de bracelet. Ook nog een Speedy gepast voor de leuk, poah wat een klasse straalt daar van af zeg. Allemaal prettige ervaringen, ik was van te voren gewoon duidelijk dat ik aan het horloge tinderen was naar een match.

De tweede keer passen van de Omega SMP wederom een succes, wat een prachtig horloge is dat zeg. Bij de lokale AD waar ik overigens erg goed werd geholpen. Heb ook besproken dat als ik de knoop doorhak, ik het graag bij hem zou willen kopen, want fijne winkel en eerdere goede ervaringen. Echter een 1000 euro verschil met grijs kan ik niet goedpraten naar mezelf, zijn eerste voorstel kwam daarin niet halverwege, dus dat gaat misschien een dingetje worden.

Wat gaat er met de prijs gebeuren denken jullie van het huidige model als de nieuwe leverbaar wordt? Zal die dan omhoog gaan (nieuw) omdat die uiteindelijk schaars gaat worden ongedragen, of juist naar beneden omdat mensen het nieuwere model willen?

1 like

Afgelopen week heb ik, na maanden zoeken, uiteindelijk gekozen om voor een Omega SMPc te gaan. Ik heb ook meerdere horloges bekeken en gepast van Seiko, TAG, Oris, Longines, etcetera. Maar voor mij bleef de Omega telkens weer het beste uit de bus komen. Dit kwam waarschijnlijk doordat ik onbewust mijn keuze al had gemaakt en argumenten zocht niet voor de Omega te gaan.

Uiteindelijk besloten om de Omega via C24 te kopen uit DLD. Nagelnieuw, afgestempelde certificaten en keurig met factuur. Prijsverschil vond ik (veel) te groot en niet overbrugbaar. Alhoewel ik een groot voorstander ben van een lokale dealer.

2 likes

(Ingetogen + chique + slanke polsen) <> Duiker

Dat is mijn persoonlijke idee daarover. Nu krijg ik waarschijnlijk het halve forum over me heen :grinning:

1 like