Hulp gevraagd bij identificatie gangwerk

Ik kom graag zo veel mogelijk te weten over mijn vintage horloges, niet in het minst welke uurwerkjes er in zitten. Meestal kom ik daar snel achter dankzij de merktekens onder het balanswiel in combinatie met handige online databases zoals die van Dr. Roland Ranfft.

Wat dit klokje betreft tast ik voorlopig echter in het duister:

Vooral de wijzers kunnen een opknapbeurt gebruiken. Van die verouderde lume blijf ik voorlopig veiligheidshalve zelf maar af :grimacing:

Waar zou die ‘SF’ op het deksel toch op slaan?

Het enige merkteken op het binnenwerk is wat op een slecht ingeponst cijfer 3 lijkt, schuin onder het balanswiel.

Ik schat dit klokje zo op het eerste zicht uit de jaren '50. Er staan twee horlogemakersinscripties in het deksel. Geen vermelding van Zwitserland op de wijzerplaat.

Meting met een telefoonappje toont dat het uurwerkje ondanks de ouderdom nog best goed loopt:

Dit is een soort gangwerk waar ik als beginner nog niet vertrouwd mee ben. Waar zit hier bijvoorbeeld de klik? Wel herken ik een schroefjesbalans, wat toch lijkt de wijzen op een zekere kwaliteit.
Er zitten lichtblauwe steentjes in het ankerpallet, dus het is geen penanker.

Ik gaf alle uiterlijke specificaties al eens in de ‘Uitgebreid zoeken’-functie van Ranfft in, maar ook de dokter lijkt er geen raad mee te weten.

Dus doe ik beroep op het collectieve geheugen en de wijsheid van dit prachtige forum.

Wie kan me helpen dit uurwerkje te identificeren? Het lijkt een beetje op sommige Bifora’s, dus misschien Duits, maar voor de rest geraak ik voorlopig geen stap verder.

Alvast bedankt om mee te zoeken!

1 like

Lijkt een Oost-Duits uurwerk,wellicht GUB of Ruhla.

1 like

Op www.mikrolisk.de vind je de SF terug. Daar wordt aangegeven wie SF fabriceerde.

1 like

Ik heb het gevoel dat het hier familie van is

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Kaiser_19_SC&

1 like

Ik kende Mikrolisk maar had niet door dat je er ook kastenbouwers kan opzoeken. Weer iets bijgeleerd, dankjewel! Als ik zoek op ‘SF’ krijg ik heel veel zoekresultaten, vooral Zwitserse en ook enkele Duitse fabrikanten.

1 like

Daar heeft het inderdaad iets van weg. Maar er zijn verschillen, ook met de andere Kaiser-gangwerken die ik op Ranfft bekeken heb. Bedankt, dit brengt me al een stapje dichterbij!

Bedankt, Paul2all, ik ga eens verder zoeken op gangwerken die door GUB en Ruhla werden gebruikt.

1 like

Met Google lens zie ik namen als “Osco Parat” en “Berg Parat” .

1 like

Bedankt MartijnV, met Osco en Parat blijven we in Duitsland! Ik ga de Osco’s eens doorlopen op Ranfft. Google Lens leidde mij enkel naar hetzelfde horloge (in veel betere staat) dat in 2016 op Catawiki werd geveild. Maar de omschrijving daar vermeldt helaas niet om welk gangwerk het gaat.

Het is geen Ruhla in ieder geval

2 likes

Dat denk ik ook niet, Scudo. Ik heb de gangwerken van UMF, GUB en Osco/Parat doorgenomen in de database van dr. Ranfft en kan geen match vinden.

Het probleem met Ranfft is dat hij veel maar niet alles in zijn database heeft.

1 like

Veel horloges hebben een merkje of een identificatiemiddel onder de balans staan, heb je daar al gekeken?

1 like

Bij de identificatie kan ik je helaas ook niet helpen. Heb Paulson’s er nog even op nageslagen, maar niks kunnen vinden.

Lijkt er alleen wel een beetje op dat er een onderdeel ontbreekt. Bij het ankerrad en seconderad hoort zo te zien een plaatje met dekstenen te zitten, maar dat ontbreekt :thinking:

1 like

Soms staat het aan de wijzerkantzijde. Maar als je niet van plan bent om het uurwerk uit elkaar te halen, zou ik het lekker laten.
@wbcoupe scherp gezien

2 likes

Ja, geen merkje daar. Schuin onder de balans wel wat lijkt op een slecht ingeponst cijfer 3.

Bedankt om als gelukkige bezitter van het naslagwerk van Henry Paulson te hebben meegezocht.

En wat goed opgemerkt van je dat er wellicht een plaatje ontbreekt! Ik vraag me af waar dat dan voor zou moeten dienen, want het lijkt op de accuraatheid van het uurwerk alleszins geen invloed te hebben

Goeie tip, lassale! Wijzers afhalen en hermonteren is iets wat ik al voldoende onder de knie heb, dus dat wordt mijn eerste klusje van het nieuwe jaar! :smiley:

1 like

En als er niets staat, wat ook vaak het geval is, helpen de vorm en het aantal gaten van de tiretteveer bij het zoeken

2 likes

Weer iets bijgeleerd; ik zal er zeker een foto van maken. Bij het demonteren ga ik wel extra voorzichtig doen, want ik denk dat de kans groot is dat het verouderde lumen van dit horloge radium is.