Hulp gevraagd bij keuze mechanische chronograaf

Beste horlogeminnende vrinden,

In december wordt hopelijk de HFLE Balaur geleverd, erg gaaf. Maar ik ga me tot die tijd enorm vervelen ben ik bang. Nu heb ik niets met chronografen, maar des te meer met mechanische uurwerken. Ik wil graag eens een mechanische chronograaf proberen. Voor mij is ‘max fun for bucks’ belangrijk bij een horloge, en mijn positieve ervaringen met Vostok doen me vermoeden dat het een Rusje gaat worden. Ik heb daar geen kaas van gegeten (ben allergisch voor zuivel, dus heb sowieso niet veel kaas gegeten), maar ik ben dus op zoek naar een low-budget mechanische chrono om eens aan te proeven. Hebben jullie tips voor me?

Bedankt en groet, Jelle.

2 likes

Is dit wat? Alpha met een : SEAGULL ST1903 20-JEWELS MANUAL WIND 30
Kost niet de wereld, 168,-

3 likes

een leuke voor een leuke prijs …

Eerste wat ik zie staan is “quartz”…

Makkie. Seagull 1963 reissue.

Goedkoopste die ik kon vinden destijds was deze website: http://www.watchunique.com/seagull-1963.html

10 likes

Ook een leuke.
Deze BURAN pilot chrono met het bekende 3133 uurwerk.
Occasion wel te vinden rond de 160 Uipo.

Grt.

3 likes

Helaas, die is niet mechanisch.

Quartz wil ik juist niet he.

1 like

voortgaand op uw Vostok-ervaring (origineel?), is een originele 3133 sturmanskie-type (militair of civiel) uit het Sovjiettijdperk wel een aanrader (250 - 500 euro)

Misschien deze Lamberti Orologiai.

Het is Seagull een poos geleden gelukt om dat mooie uurwerk om te bouwen tot automaat.
Het is het Seagull ST 1940 kaliber.

http://www.ebay.nl/itm/LAMBERTI-OROLOGIAI-Mod-19612-CHRONODROMATIC-Cronografo-automatico-/371649075610?hash=item568802d99a:g:bbsAAOSwMNxXVddk

Let wel, er is een kleinere en een grotere versie van deze Seagull !

1 like

Yup. De kleine moet je hebben.

1 like

Waarom eigenlijk ? Zit zelf te twijfelen over de aanschaf van zo’n Seagull maar neigde eerder naar de 42mm versie.

Veuls te groot. Tenzij je polsen als een metaalbewerker hebt.

42mm veel te groot !? Zijn de lugs dan zo breed ? Ik heb smalle polsen (17cm) maar heb geen probleem met mijn 42mm seamaster of speedmaster…

Dat zeg ik :confused: de eerste suggestie valt dus af…

Ik zou zeggen doe een Rus met een ultradegelijk Poljot 3133 uurwerk, gebaseerd op de Valjoux 7734, maar door de Sovjets gemodificeerd. Zoals alles uit de USSR, niet state of the art, maar up to the job, superdegelijk, weinig onderhoud nodig.
Not to mention dat Sturmanskies damn tasty zijn :grinning:.

2 likes

Nah, geen 1963 42mm doen hoor, proporties wijzerplaat niet lekker en de wijzers zijn te kort!

Die zijn zeker tasty! Wat voor eentje ligt er rechts onder op de foto?

Hij klopt gewoon niet meer als 42mm qua verhoudingen. Dus tenzij je echt niet anders kan, de 38mm pakken.

1 like