Hulp gevraagd bij verwijderen kastschroef Omega Polaris MF

Beste HF’ers,
Ik loop vast (letterlijk) met het verwijderen van een kast schroef. Een oetl*l van een “horlogemaker” heeft deze zo hard vastgedraaid dat ik het niet met goed fatsoen loskrijg. Er is inmiddels al schade aan de schroef ontstaan en ik heb de schroef ongeveer een kwart slag los kunnen draaien. Kastdeksel moet eraf vanwege batterijwissel. Ik weet niet wat voor batterij er nu in zit en wil dus niet te lang wachten met wisselen.

Wie heeft goede raad wat verder te doen?

Ik zie er geen heil in om deze schroef nog los te krijgen.
Wat ik wel eens heb gedaan in zo’n geval is met een Dremel en fijn freesjes de schroefkopweg halen.
Als dan de deksel eraf is kan je met een tang hopelijk het schroefdraad deel losdraaien.

Het wordt sowieso een spannende operatie.

4 likes

Dat idee zat ook al in mijn hoofd maar vind dat uiteraard niet de gewenste oplossing :frowning_face:

Vrees ook dat het zal uitdraaien op eruit boren van de schroef :grimacing:
Al geprobeerd een drupje kruipolie in het schroefgat te laten vallen en dat een nachtje te laten weken? Kan soms net schelen.

1 like

Goeie, nog niet gedaan. Net wel :smiling_face:

1 like

:crossed_fingers: :crossed_fingers: :crossed_fingers:

1 like

Ik heb voor grotere schroeven met kapotte kop van die taps die zich erin vastdraaien (soort spitse boortjes).

Zou denk ik kunnen helpen. Maar ik weet niet of het op die grootte bestaat.

heb ik ook voor grotere, maar niet voor deze kleine k schroefjes. En dan nog denk ik dat het niet gaat werken want je bent zo door de kop heen gedraaid.

Ik vrees ook dat een dremel de enige optie zal zijn. De rest eromheen goed afplakken mocht je uitschieten.

1 like

Kast even wat verwarmen op een hete lucht blazer/ met een föhn wil soms ook nog wel helpen

4 likes

Ook gedaan :man_shrugging:

1 like

Linkse tap, ik heb ze ook, moet kijken of ik ze voor kleine schroefjes heb…
Ik heb diverse sets liggen

1 like

Wat Dremel betreft heb je ook juweliers freesjes, heb ik ook liggen trouwens

Ook boortjes tm 0,2

1 like

Ik heb een keer met superglue het kopje aan een satéstok gelijmd. Dat werkte wonderbaarlijk.
Anders aan een spijkerkop en dan met een tang voorzichtig losdraaien door de spijker te draaien. Lijmresten krijg je met aceton wel weer weg als je uitschiet.

Omdat je al een kwartslag gedraaid hebt, kun je geluk hebben dat het zonder veel kracht kan.

2 likes

Bij iets grotere objecten ram je er nog weleens met een grotere schroevendraaier in, zodat je een nieuwe gleuf krijgt die exact op de kop hapt. Dat werkt altijd. Bij een horloge zou ik dat niet durven. :sweat_smile:

Nieuw sleufje frezen onder de microscoop is ook een oplossing…

1 like

Rest Afdekken met 0,2 messing folie

Nou heb ik best veel gereedschap, maar een aantal suggesties is voor mu nu toch echt onuitvoerbaar :sweat_smile:
Dank allen voor de tips. Schroefdraadje zit nu in de kruipolie. Morgen verder…

4 likes

Even een goede tik met hamertje achterop de schroevendraaier om de schroef even te laten schrikken kan soms nog wel eens helpen.

1 like

Mjah, met een uurwerk erin ben ik daar toch wat voorzichtig mee. Ook al is het kwarts