Hulp gevraagd..Hoe krijg ik de stem eruit?? PR 516 electronic

Iemand hier die toevallig weet hoe ik de opwindstift uit dit uurwerk krijg? Ik heb al van alles geprobeerd…

Alvast heel erg bedankt!

De opwindstift is uit één stuk. Er zitten geen drukpalletjes. Het middelste schroefje heb ik een slag of 3 losgedraaid maar de stem kwam niet los.

1 like

@wbcoupe heeft hier denk ik wel een antwoord op!

1 like

Het lijkt erop dat de twee schoeven met de sleufgaten te bewegen zijn als je ze allebei losser maakt . En dan vervolgens naar buiten schuiven?
Zo te zien kom dan het nokje aan de rechterkant vrij.
Al geprobeerd?

1 like

Verschijnt er wellicht ergens een palletje als je de kroon uittrekt? Die grap haalt Seiko vaak uit…

1 like

Wel die ene schroef. Beide nog niet, ook omdat er een waarschuwing op internet stond over wegspringende veertjes. Dan heb ik al gegeten en gedronken😂

Nee, nergens een palletje te zien

Damn. Waarom ze e.e.a. soms zo ingewikkeld maken… :unamused:

Online al verder gezocht…? In Timezone-archieven staan dit soort dingen nog wel eens.

Ik zie wel dat er een lipje in het liggend opwindrad steekt, je zult beide schroeven los moeten draaien. Die links van SWISS, en de andere soortgelijke.

I guess. :sweat:

1 like

Hier staat een beschrijving, maar heel simpel klinkt het niet:

2 likes

Waarschijnlijk is het iets eenvoudigs maar weet ik het gewoon niet😩. Online is er weinig te vinden,…

Lijkt me toch in de richting van wat ik en Pieter suggereerden.

2 likes

Deze had ik ook gevonden. Dat vakjargon in het engels is soms echt irritant…

‘Then remove the 2 screws holding the sliding bracket it will lift off and the stem will come out… DANGER the clutch wheel will also be loose do not loose, Note the teeth thy are positioned toward the crown, just reversed from usual on most clutch wheels.’

Oh, okay dan😳

3 likes

Take pictures! :sweat_smile: Indien mogelijk. Dan weet je hoe het zat.

2 likes

Het moet haast wel, tenzij er een tweedelige stift in zou zitten. Wat niet het geval is.

Ja doe ik altijd. Maar moet je eens wegspringend veertje proberen te fotograferen in full flight…

1 like

Overkomt mij niet heel vaak meer gelukkig. Maar ik heb ook vaak over de grond gekropen met een zaklamp hoor. :sweat_smile: Ik zie in deze situatie niet meteen veertjes die er vandoor willen.

1 like

Nee klopt. Hoogstens een clutch die van zijn plaats komt en achterstevoren gemonteerd wordt…

2 likes

Dank allen. Mocht je nog iets te binnen schieten… Laat maar weten…

2 likes

Dan loopt je horloge straks achteruit. Er is een kwarts ETA chronograaf-uurwerk waar dit kan gebeuren als je even niet op bepaalde inkepinkjes op een van de raderen let. En hem op z’n kop monteert. Dan werkt het uurwerk verder gewoon prima. Maar wel achteruit. :sweat_smile:

3 likes

hahaha, dat lijkt me best gaaf. Die mensen die je aankijken van ; ‘wat de f?’

1 like

Was in mijn Breitling-tijd. Al vrij snel gingen we officieel over op vervangen van het uurwerk. Was voordeliger (full-service kostte je bijna een dag) en beter voor ieders geestelijke gezondheid. :weary:

2 likes