Hulp gevraagd: magazine laten maken

2 likes

Zijn er nog mee bezig. Heb wat ideeën en tekst uitgewerkt. Dit is een van pagina‘s.

1 like

Ik heb zo’n kleine 20 jaar geleden een magazine uitgebracht op eigen krachten (daarmee bedoel ik, zonder uitgeverij erachter, alles zelf gefinancierd) samen met een goede vriend van me en een heel team van 12 man. Was een blad dat zich ook richtte op een merk met een community erachter met toen bijna 1 miljoen page views (niet visitors!) per maand. Trust me, dat doe je niet in je uppie, daar heb je echt een team voor nodig dat bestaat uit tenminste een of twee copywriters, een fotograaf, een redactie en een vormgever. Je moet mensen gaan interviewen of dat laten doen (want ook dat is een vak apart) en dus veel rondreizen voor je content. Want een interview in alleen tekst is leuk voor op dit forum, maar in een glossy moeten er foto’s bij en die moet je toch echt ter plaatse maken.

En dan de kosten, want los van de arbeidsloon is het laten drukken van zo’n ding is ook niet misselijk. Je kunt het PDF’je laten printen, maar dat is geen offset-kwaliteit, en dus zeker NIET geschikt voor een glossy. Dat kun je niet printen omdat die toner breekt (al helemaal onder een glans- of matte lak) en er na een vouw van een pagina niet meer uitziet met het papier dat eronder vandaan komt. Wij zijn toen bijna een jaar bezig geweest met de eerste uitgave, de tweede volgde twee maanden later. Het werd super goed ontvangen, verkocht redelijk, maar je moet een heel lange (financiële) adem hebben om het ook door te zetten, want voordat je het break-even punt bereikt hebt heb je vermoedelijk je hele collectie al verkocht om geld vrij te maken. Of je moet wat apart hebben op de bank, dat kan.

Als ik mij goed herinner waren wij voor die twee bladen alles bij elkaar iets van 40K kwijt, oplage was 15.000. En dan werkten de meeste mensen voor niets mee aan het blad. Leuk idee, maar je haalt je nogal wat op de hals. En vergeet daarbij niet dat door het internet, de verkoop van bladen alleen maar is afgenomen de laatste jaren. Er zijn inmiddels meer titels verdwenen dan bijgekomen en die markt is snoeihard! Zeker als jij een plekje wilt inkopen bij verkooppunten zoals Primera, Bruna, supermarkten of boekhandels. Ik zou er serieus nu niet eens meer over nadenken en het gewoon niet doen. Je neemt namelijk een giga risico, zeker met zo’n niche onderwerp als horloges. Anders hadden de schappen wel vol gelegen met horloge glossy’s.

Doe je het puur voor jezelf, ga lekker met zo’n fotoboek applicatie aan de slag. Of begin een blog inderdaad.

Overigens raad ik iedereen die begint met ontwerpen af om met die Adobe troep te werken, maar Affinity Photo, Designer en Publisher te gebruiken. Tenzij je echt die specifieke functies nodig hebt die Adobe biedt en Affinity (nog) niet. Maar dat zal de minderheid zijn. Zeker als je nieuw begint, niet naar het abonnementsmodel van Adobe kijken, maar eenmalig de Affinity suite aanschaffen.

Oh, edit; hou er ook rekening mee dat je sterk in je schoenen moet staan. Want met vele merken-clans die er zijn, ga je geheid shit over je heen krijgen, persoonlijk op de korrel genomen worden door toetsenbordridders, hatemails krijgen van fanboys van andere merken en ga zo maar door. Want je bespreekt en enigszins beladen merk dat graag ontwerpen kopieert van andere merken. Dat staat garant voor heftige discussies online. Alleen daarom al zou ik je willen waarschuwen om het niet te doen, want zoals ik zei; je moet serieus sterk in je schoenen staan! De haat van een klein groepje dat de discussies op het internet domineert is wat mij gebroken heeft destijds en doen besluiten om te stoppen. En dan praten we 2007, toen viel het nog mee ten opzichte van nu, want nu is de verhuftering van de maatschappij echt vele malen erger. Toen waren het kleine trollen legertjes, nu lijkt 20% van de samenleving knettergek te zijn.

4 likes

Begin met een eigen blog te schrijven met foto’s er bij.

Er zijn genoeg platforms voor blogs / webpages.

Als je veel volgers hebt dan kun je of goed schrijven of is de interesse naar invicta enorm toegenomen.

En natuurlijk een lijntje leggen met INVICTA zelf. Alle nieuws updates kun je dan ook plaatsen.

Zoals ik zei bij genoeg volgers kun je magazine uitbrengen. Vergis je niet in het werk en met name kosten van een blad. :sunglasses:

3 likes

Precies dit :point_up:t2:

Maar, er is een geitenpaadje @Chillekasper !

Maak één, engelstalig, fotoboek, zoals jij in gedachten hebt, zo mooi en zo compleet mogelijk.
Direct na de inhoudsopgave een (gefingeerd) interview, inclusief foto’s, met de huidige Invicta CEO.

Je maakt een afspraak met deze CEO, overhandigt de proefdruk en vraagt hem het uit te geven.
Kleine maar enige kans dat het gaat lukken.

Tip: laat een native speaker de teksten schrijven.
Ik lees nu some, some, some, sometimes…
kan niet.

2 likes

Sorry, reality check… die kans is niet eens klein, die kans is zover achter de komma dat het niet eens de kosten van de trip voor het overhandigen rechtvaardigt. Wij hebben het met veel persen en duwen zover gekregen dat we de country manager van het merk in Nederland in een kelder aan de Oude Gracht in Utrecht voor de pers het blad lieten introduceren. En ik zat destijds vrij diep in dat wereldje en had de CEO van het bedrijf in de tijd dat ik in de VS woonde zelfs al eens persoonlijk ontmoet omdat een oud collega van me daar vrij hoog in de boom zat. En die contacten heb je echt nodig. Overigens, voor die mensen die twijfelen aan dit bijna ongeloofwaardige verhaal, stuur me een PB en ik geef je even wat links naar wat websites waar het nodige te lezen is over het avontuur en het drama erachter. Het drama erachter heeft zelfs de landelijke televisie en dagbladen gehaald destijds, maar ik treed liever niet weer in de publiciteit vanwege wat er toen gebeurd is. En dat is die haat waar ik het eerder over had. Het is niet alleen financieel, het gaat om echt héél veel meer dan dat. Héél veel meer!!!

1 like

gaat er bij Invicta zeker komen helaas.

1 like

Veel adviezen en waarschuwingen hier, misschien heb ik het gemist, maar wat is precies het doel?

Eenmalig een tijdschrift/boekje maken voor vrienden en familie? Of meer commercieël?

1 like

Met een merk als Invicta?
Zal toch niet…
:scream:

2 likes

Voor mijzelf? Hobby project. Dus plezier en ervaring rijker worden :man_shrugging:t3:

Geen idee waar dit precies over gaat

Leuk topic wel. Ontgaat me alleen volledig hoe het van ‘zelf een glossy klussen voor op je koffietafel’ gaat naar verhalen over teams van 12 man, oplages van duizenden bladen en trollenlegers escaleert?! Geen kritiek overigens; ik lees met veel plezier en verbazing hoe dit topic een compleet eigen leven gaat leiden :smiley: :+1:

@Chillekasper Ik zag wel ergens een tip over dat het erg lastig en prijzig kan zijn om de laatste stap (een glossy laten drukken) te zetten. Je kunt evt. overwegen om het in boekvorm te laten doen, zonder glossy pagina’s. Scheelt bakken met geld, erg veel werk en je kunt je pagina’s gewoon ontwerpen zoals je nu aan het doen bent. Ben het trouwens wel eens met de tip om een native speaker te laten copy/ghost writen. kan vrij goedkoop via sites als freelancer.com en zo.

Succes verder en hou ons op de hoogte!

3 likes

Ik begrijp het zelf ook niet. Dit is gewoon iets wat ik leuk vind om te maken. Hoort bij de hobby…

Bedankt voor de tip!:ok_hand:t2:

1 like

Als de man verstandig is neemt hij deze tip ter harte.
Vriend van mij heeft pas in eigen beheer 100 boeken laten drukken over zijn fietsavonturen.
Die kosten waren te overzien.

p.s. een boek heeft ook nog eens meer status :innocent: :innocent:

1 like

Ben lekker bezig

2 likes

T.z.t. wel een gesigneerd exemplaar voor H.F lezertjes?
:innocent:

1 like

Natuurlijk kan dat🤓.

9 likes

Gaaf! Wens je heel veel succes met het maken van je magazine. Deze pagina ziet er ieder geval gaaf uit.

Als ik een kleine kritische noot mag geven.
Qua Engels zou ik er nog even iemand naar laten kijken, zou zonde zijn als dit niet helemaal lekker loopt…

4 likes