In de zomer van 2019 heb ik me aangesloten bij dit forum.
Toen was het voor mij ook echt begonnen, voordien droeg ik enkel Festina’s en Diesel horloges.
Mijn eerste aankoop was een SARB033 via een welbekende Spaanse handelaar die er precies nog een aantal rechtstreeks uit Japan kon laten overkomen toen.
Kort nadat ik deze in mijn bezit had poste ik hier mijn eerste post: ‘Help die SARB is klein ség’
Wat wil je, al mijn horloges waren +44mm met uitschieters tot 50mm.
Maar al snel kon ik hem wel vinden, die SARB. En niet veel later volgde de volgende aankoop en de volgende,… er waren weken dat ik 2 horloges nieuw binnen kreeg en er 3 terug de deur uitgingen. Flipperitis met andere woorden.
Nu heb ik wat meer rust gevonden.
Mijn collectie bestaat uit volgende horloges:
- G-Shock GW-5000U
- Casio Oceanus S100
- Certina DS action diver 38mm - zwarte plaat
- Seiko SNXS77
Echter wil ik nu richting een endgame een one piece collectie. Al zal het ook geen one piece collectie zijn… De GW-5000U blijft sowieso om te dragen tijdens het klussen en de Oceanus heeft tijdens datzelfde klussen al wat te verduren gekregen zodat ik hem eigenlijk niet verkocht krijg
Maar nu, waar ben ik naar opzoek:
- diameter: 37,5mm tot 39,5mm
- l2l: dit is echt een must -> kleiner dan 47mm
- kleur plaat: effen zwart, liefst geen sunburst en eigenlijk heeft de Certina die ik heb al de perfecte piano-lak-achtige plaat waar ik naar op zoek ben.
- binnenwerk: liefst geen ‘afkooksel van een ETA’, in house dus. Automaat of handwinder, geen quartz of solar
- stijl van het horloge: sportieve all-rounder die ook tijdens dressy gelegenheden niet uit de toon valt. Liefst geen duiker
- het horloge moet sowieso op een stalen band komen die ook plaats kan maken voor een lederen band, ik swap graag en dit maakt het horloge ook draagbaar op verschillende gelegenheden.
- dikte: liefst max 12mm, ideaal zou zijn 10,5mm tot 11,5mm
- budget: max € 2,5k
Horloges die eigenlijk al uitgesloten zijn:
- Longines Spirit 37mm -> de lugs zijn me proportioneel veel te lang
- Tag Heuer Carrera 39mm -> de zwarte plaat heeft een ring structuur dial en dit is écht een afknapper voor mij. Had deze een effen plaat gehad was dit topic er niet geweest.
- Oris Big crown 38mm komt niet met stalen band of zwart effen plaat
- Seiko’s die ik ook al bekeken heb -> re-issue van de Alpinist en de moderne alpinist, maar beide zijn het toch nét niet
- zelfs ook al gekeken naar een Citizen nb1050-59, de ‘SARB/X killer’ wordt hij wel eens genoemd. Maar ik weet van deze laatste dat het dan al te snel gaat kriebelen om toch opzoek te gaan naar dat ‘premium’ horloge gevoel.
- zowat alle Tissots en Certina’s met een Powermatic-achtig binnenwerk. Toegegeven, 80u power reserve is leuk, maar ik krijg om één of ander reden het gevoel dat dit een ‘weg werp - niet te onderhouden - binnenwerk’ is.
Nu hoor ik vele al zeggen; neem toch gewoon terug die Seiko SARB033. En ik had kort nadat ik hem verkocht had al snel spijt hiervan, maar dit is ook geen optie, ik vond hem te dik en te top heavy.
Eigenlijk is mijn droomhorloge een Rolex Explorer 214270 -> 39mm variant, maar dat is niet haalbaar helaas.