hulp gevraagd: new daily/one piece collectie

In de zomer van 2019 heb ik me aangesloten bij dit forum.
Toen was het voor mij ook echt begonnen, voordien droeg ik enkel Festina’s en Diesel horloges.

Mijn eerste aankoop was een SARB033 via een welbekende Spaanse handelaar die er precies nog een aantal rechtstreeks uit Japan kon laten overkomen toen.

Kort nadat ik deze in mijn bezit had poste ik hier mijn eerste post: ‘Help die SARB is klein ség’ :smiley:
Wat wil je, al mijn horloges waren +44mm met uitschieters tot 50mm.

Maar al snel kon ik hem wel vinden, die SARB. En niet veel later volgde de volgende aankoop en de volgende,… er waren weken dat ik 2 horloges nieuw binnen kreeg en er 3 terug de deur uitgingen. Flipperitis met andere woorden.

Nu heb ik wat meer rust gevonden.
Mijn collectie bestaat uit volgende horloges:

• G-Shock GW-5000U
  • Casio Oceanus S100
  • Certina DS action diver 38mm - zwarte plaat
  • Seiko SNXS77

Echter wil ik nu richting een endgame een one piece collectie. Al zal het ook geen one piece collectie zijn… De GW-5000U blijft sowieso om te dragen tijdens het klussen en de Oceanus heeft tijdens datzelfde klussen al wat te verduren gekregen zodat ik hem eigenlijk niet verkocht krijg :smiley:

Maar nu, waar ben ik naar opzoek:

• diameter: 37,5mm tot 39,5mm
  • l2l: dit is echt een must -> kleiner dan 47mm
  • kleur plaat: effen zwart, liefst geen sunburst en eigenlijk heeft de Certina die ik heb al de perfecte piano-lak-achtige plaat waar ik naar op zoek ben.
  • binnenwerk: liefst geen ‘afkooksel van een ETA’, in house dus. Automaat of handwinder, geen quartz of solar
  • stijl van het horloge: sportieve all-rounder die ook tijdens dressy gelegenheden niet uit de toon valt. Liefst geen duiker
  • het horloge moet sowieso op een stalen band komen die ook plaats kan maken voor een lederen band, ik swap graag en dit maakt het horloge ook draagbaar op verschillende gelegenheden.
  • dikte: liefst max 12mm, ideaal zou zijn 10,5mm tot 11,5mm
  • budget: max € 2,5k

Horloges die eigenlijk al uitgesloten zijn:

• Longines Spirit 37mm -> de lugs zijn me proportioneel veel te lang
  • Tag Heuer Carrera 39mm -> de zwarte plaat heeft een ring structuur dial en dit is écht een afknapper voor mij. Had deze een effen plaat gehad was dit topic er niet geweest.
  • Oris Big crown 38mm komt niet met stalen band of zwart effen plaat
  • Seiko’s die ik ook al bekeken heb -> re-issue van de Alpinist en de moderne alpinist, maar beide zijn het toch nét niet
  • zelfs ook al gekeken naar een Citizen nb1050-59, de ‘SARB/X killer’ wordt hij wel eens genoemd. Maar ik weet van deze laatste dat het dan al te snel gaat kriebelen om toch opzoek te gaan naar dat ‘premium’ horloge gevoel.
  • zowat alle Tissots en Certina’s met een Powermatic-achtig binnenwerk. Toegegeven, 80u power reserve is leuk, maar ik krijg om één of ander reden het gevoel dat dit een ‘weg werp - niet te onderhouden - binnenwerk’ is.

Nu hoor ik vele al zeggen; neem toch gewoon terug die Seiko SARB033. En ik had kort nadat ik hem verkocht had al snel spijt hiervan, maar dit is ook geen optie, ik vond hem te dik en te top heavy.

Eigenlijk is mijn droomhorloge een Rolex Explorer 214270 -> 39mm variant, maar dat is niet haalbaar helaas.

5 likes

Sinn 556

Damasko ds30

Seiko spb 243

20 likes

De Aikon?

Op staal en leer, 39mm etc.

3 likes

ja die zijn ook al gepasseerd maar helaas te weinig diepgang voor mij in dat soort platen.
Het liefst heb ik applied indices met wat lume of als het toch gedrukte indices zijn dan die van het ‘dikkere soort’

1 like

Tudor bb58… ook al heb ik em zelf niet, lijkt me een alleskunner

1 like

Mooi, maar minder veelzijdig dan waar ik naar opzoek ben qua oa bandenstapper.

Tudor Ranger, staat er een in het blauwe gedeelte. Succes :four_leaf_clover:

11 likes

Dat moest ik er misschien ook nog bij vermelden, Tudor zegt me echt 0,0 :smiley:
ik zoek een comfortabele stalen band, niet één waar je opzoek moet gaan naar halve links om hem passend te krijgen :wink:

2 likes

L2L is kut maar kijk dan

17 likes

Eerst passen, dan oordelen. Halve links heb ik niet nodig, mijn zoon ook niet overigens. Ranger staat ook goed op leer of nato :+1:t2:

2 likes

Maar bij de Ranger heb ik echt het gevoel, goh… mooi, maar het is geen Explorer. Het horloge dat ik zoek heeft dan toch liefst een ‘eigen smoel’.

1 like

staat beter
FTFY

9 likes

maurice_lacroix_aikon_ai6007_ss001_331_1_240x300 ai6007_ss00f_330_a_copie ai6007_ss000_230_2_copie_1

2 likes

Pfffff de drie bovenstaande van @Colnago zijn wel toppers :+1:

2 likes

Ik kom niet veel verder dan de Sinn 556 die @Colnago al noemt. Als dat niets is, dan wellicht een Junghans Max Bill met zwarte plaat? Kun je zowel sportief als casual als chique dragen met een goede selectie bandjes. En anders een Nomos Ahoi?

1 like

Conclusie… verder sparen.

5 likes

Ik heb 3 opties die mij binnenschieten:

• Tudor BB 36
  • Omega Speedmaster reduced
  • Omega Seamaster Professional 300m (Peter blake versie)
1 like

Chronomaster?

Longines Conquest
Houd je nog wat over voor je Explorer spaarpot😉

2 likes

die is wel héél steriel IMO. Mooi meegedacht wel! Jughans had ik nooit zelf opgezocht.

1 like