Hulp gevraagd van de speedmaster expert(s)

Hallo allemaal,

Zaterdag is het dan zo ver. Dan rijd ik naar Duitsland om te kijken/kopen bij een Omega speedmaster. Helaas zonder papieren maar wel geserviced in juni 2013. Horloge is volgens deze: http://chronomaddox.com/romans.html tabel van 1991. Waar moet ik zaterdag op letten voor ik tot aanschaf van het horloge over ga?

[quote]Die hier zum Verkauf angebotene Uhr ist seit ca. 10 Jahren im jetzigen Privatbesitz und sehr selten getragen. Der Zustand der Speedmaster ist sehr gut. Zur besseren Datierung des Herstelldatums hier einige Zusatzdetails:

• Hesalitglas (Absolut kratzerfrei!)
  • Tropfenförmiger Sekundenzeiger
  • Das ‘r’ in ‘Speedmaster’ hat Unterlänge (Relevant für Altersschätzung)
  • Die Lünettenbeschriftung lautet ‘TACHYMETRE’ (ohne É)
  • Zifferblattrand nicht abfallend
  • Omegalogo auf Zifferblatt aufgedruckt

Spuren der Zeit:

• Kleine sichtbare Tragespuren an der Faltschließe
  • Beim damaligem Privatankauf lagen Papiere leider nicht mehr vor
  • Die Jahre sind an der originalen OMEGA- Schatulle leider nicht spurlos vorbei
    gegangen

Letzte Revision: Juni 2013 inkl. Prüfung auf Wasserdichtigkeit

Werk-Nr.: 48259214

Diese OMEGA Moonwatch ist sofort lieferbar![/quote]

Groet, jeffrey.

Probeer het horloge op te winden. Dit moet soepel gaan en niet “zwaar” aanvoelen. Probeer ook de chronofunctie en nadat je die stopt, controleer dan of de chronowijzer mooi terug naar 12 springt. Voor de rest… Kijk ook wat je van de verkoper vindt en controleer de papieren van de servicebeurt. De wijzers lijken al eens te zijn vervangen.

Succes!

De band ziet er “opgeborsteld” uit…

edit: ligt waarschijnlijk aan de bovenste foto. De onderste foto toont een beter uitziende band.

Klopt, ligt denk ik aan de foto.

Bedankt voor de tips tot dusver!

Het is voor iedereen anders. Maar als de wijzers inderdaad vervangen zijn, en op de foto’s lijkt dat zo, zou dat voor mij een reden zijn het horloge niet te kopen. Luminova wijzers horen niet op een t dial.

Maar niet iedereen vindt dit belangrijk.

Op de high res. foto’s zijn de wijzers net zo “vergeelt” als de markers. Ik weet niet of de wijzer daadwerkelijk vervangen zijn. Excuus voor het grote bestand:

Het moet als je het horloge gaat bekijken makkelijk te achterhalen zijn. Vraag of je het horloge in het donker mag bekijken. Licht het op, dan is het luminova.

Apart dat in geen van de fotos de chrono wijzers naar boven wijzen. Heb het gevoel dat deze wijzers niet goed resetten.

Dat gevoel had ik zelf ook. Maar als de verkoper aangeeft dat het horloge 100% in orde is en geserviced en daar de rekening van heeft neem ik dat voorlopig nog maar even aan :slight_smile: het is gelukkig geen hele wereldreis.

Ik zou geen speedy zonder papieren kopen, tenzij vintage.
1991 is dat nog niet :slight_smile:
Een servicebeurt zegt natuurlijk niet alles.

Succes met alle overpijnzingen :slight_smile:

@jeffrey, je hebt weer pb terug.

marijn Schreef:

Het moet als je het horloge gaat bekijken
makkelijk te achterhalen zijn. Vraag of je het
horloge in het donker mag bekijken. Licht het op,
dan is het luminova.

“meneer, mag ik even de lume checken? hm…t is hier n beetje donker. ik neem em even mee naar t toilet als u geen bezwaar heeft. ik neem even mn jas mee, omdat op de wc vaak zo fris is…” :wink:

Nog even een foto gevraagd aan de verkoper. Reset keurig naar 0 :wink:

Ziet er prima uit! Mooie patina. (tu)

Succes! :wink:

Groet, Glenn

De “service” waar de verkoper het over had is niks anders dan het reinigen van de band, kast en het polijsten van het glas a €28,- en het horloge moest open gemaakt worden voor het serienummer. Normaal staat dat nummer toch in een lug gegraveerd? Ook vind ik het deksel er raar uit zien. Net of er een buts in het metaal zit bij “the” van “the first watch worn on THE moon”

Graag (meer) advies zodat ik zaterdag geen kat in de zak koop :slight_smile:

Kleine correctie: Het serienummer staat op het uurwerk, daarvoor zal het horloge open moeten. Het referentienummer staat aan de binnenkant van de deksel, dus wederom zal daarvoor het horloge open moeten. De service was inderdaad dan niet veel, maar ik ken de prijs van het horloge niet, dus kan het totaal niet beoordelen.
Ziet 1 van de endlinks er niet beschadigd uit?

Ik weet dat bij de nieuwere speedmasters het nummer gegraveerd staat in de lug op de 7 uur positie. Vanaf wanneer Omega daar mee begonnen is kon ik niet vinden. De prijs die de verkoper wil is €1600,-

Dat van het serienummer op de lug is nieuws voor mij. Ik heb ook alleen maar vintage gehad. Op mijn oudere modellen had je geen serienummer op de lugs.
Ik vind de prijs voor een handelaar niet zo hoog, maar voor dit geld zou je bij goed zoeken ook op het forum of particulier een exemplaar moeten kunnen vinden.
Ik heb ze op het forum weg zien gaan voor dit geld.

Ik ook, maar ik heb nooit geduld… Als ik wat zie moet ik het hebben. En ik ben al zo lang verliefd op het horloge, maar het budget was er nooit :slight_smile:

Voor die prijs zou ik het ook zeer ernstig overwgen. Maar als het geen “echte” service was, moet je nog wel een paar honderd euro bijtellen voor een goede schoonmaakbeurt, of niet?

Ferdinand Schreef:

Voor die prijs zou ik het ook zeer ernstig
overwgen. Maar als het geen “echte” service was,
moet je nog wel een paar honderd euro bijtellen
voor een goede schoonmaakbeurt, of niet?

Ja. De 861 calibers kunnen nog makkelijk worden geserviced. Maar in welke staat is dat uurwerk? Iedereen zit anders in elkaar, ik betaal graag wat meer om bij een vertrouwd adres te kopen. Een ander neemt wat meer risico.