Hulp gevraagd voor gelegenheidsreparateur. Kleine hoeveelheid olie?

Beste forummers,

Ik heb een oud Russisch Raketa horloge met een 2628.H uurwerk. Deze heeft het een tijd goed gedaan, maar stopt steeds vaker met lopen. Heb 'm uitmekaar gehaald en ik zie dat de balansveer heel onregelmatig loopt. Nu is het zo dat ik graag knutsel, ben ook gewend om met heel kleine dingetjes te werken (elektronica solderen, 0402 weerstandjes met de hand plaatsen), en ik heb de beschikking over een ultrasound reiniger en een goede lamp / microscoop (zo’n ding met een USB camera en scherm).

Maarrrr… om een horloge te herstellen heb je olie nodig, en ik hik tegen de kosten aan. Ik zie 3 mogelijkheden:

  1. Ik koop voor meer dan 100 Euro aan olie (volgens https://www.youtube.com/watch?v=5-yfMWbzkB0 is 9010, D5 en 9415 nodig) en dat gebruik ik dan 1 of 2 keer. Vind ik eigenlijk zonde. Er zijn op ebay mensen die “repackaged” olie verkopen, maar dan zijn de verzendkosten idioot hoog.
  2. Ik koop Dr Tillwich 1-3 en daar doe ik dan alles mee. Ik hoop dan op het beste.
  3. Ik kijk jullie heeeeel lief aan en hoop dat ik voor een schappelijk bedrag bij iemand in Hengelo of Enschede langs mag komen met 3 injectiespuitjes, steriel verpakt, en per olie 0.1ml mag aftappen.

Misschien hebben jullie nog andere ideeen. Ik heb al flink rondgelezen, ik weet dat het allemaal niet makkelijk is en waarschijnlijk iets kapot ga maken. Dat accepteer ik als risico als ik er wat leergeld in stop, het is vrij makkelijk om aan donoruurwerkjes te komen. Ik zou het leuk vinden om het in ieder geval te proberen. Ik heb geen ambitie om horlogemaker te worden, maar een keer servicen lijkt me de moeite waard. “Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan”, vrij naar Pipi Langkous…

Ik hoor graag of iemand met optie 3 mee wil denken, en anders of er andere goede opties zijn!

Mocht je Arnhem “in de buurt” genoeg vinden kom je maar eens langs.

1 like

Ik vind dat in ieder geval een heel aardig aanbod, maar ik zoek het toch iets dichter bij. Mocht ik later nog geen oplossing hebben en toch die kant op gaan zal ik zeker contact met je zoeken.

Ik heb uiteindelijk een setje met 0.2ml 9010, 0.2ml 9145 en 1ml D5 gekocht op ebay uit Engeland, was ik 40 Euro voor kwijt. Moebius Molykote Windles Kluber Watch Oil - Grease Custom Various Types - CHOOSE | eBay
Wanneer ik het binnen heb en mijn restauratie begin zal ik hier wel updaten. Wat is een geschikte plek op het forum om dat soort verslagen neer te zetten?

De paarse wellicht? De mods hier zullen wel een plekje voor je vinden.

Benieuwd naar de uitkomst. En foto’s van het horloge en de servicebeurt zijn welkom. Succes!

Bij de AD (Aliexpress Dealer) kun je ook kleine hoeveelheden krijgen tegen redelijke prijzen.

Professional Grade Oils Lubricants Greases Anti-diffusion Liquid

Goede tip! Bedankt!

1 like