Jaren geleden heb ik voor mijn bruiloft een klokje gekocht, een Raketa. Ik vond 'm mooi, en heb hem een aantal jaren gedragen, maar hij liep steeds langzamer. Ik heb 'm daarna een paar jaar in de kast laten liggen, maar ik merk dat ik graag weer een klokje zou willen hebben om dag, datum en tijd snel te zien, zonder een telefoon te moeten pakken.
Natuurlijk kan ik een nieuwe kopen, maar wat is daar de lol nou van? Enneh… Dat deed ik eigenlijk wel, had een Seiko5 Frankenwatch uit India maar daar liep de kroon in een dag vanaf, en in een poging dat zelf te herstellen heb ik die “kapotgerepareerd”. Daarover later in een ander topic meer. Nu had ik gewoon zin om mijn oude horloge te herstellen.
Kan ik dat dan? Dat gaan we meemaken! Ik heb wat cheapo spulletjes gekocht om mee te werken, en ik had al een ultrasoundreiniger en wat andere tools. Olie was het lastigst om aan te komen (zie Hulp gevraagd voor gelegenheidsreparateur. Kleine hoeveelheid olie? ) maar dat is ondertussen gefixt met dank aan een verkoper op ebay. Later heb ik daar nog wel een vraag over.
Natuurlijk weet ik dat ik heel schoon moet werken. Maar ja, mijn schuur is mijn houtwerkplaats, dus dat ligt vol met krullen, stof, slijpsel. Ik heb dus een “horlogemeubel” gemaakt:
en die kan ook dicht:
Dit is het horloge waar ik aan werk, de kast heb ik natuurlijk ook, maar nu even geen plaatje van.
Ik volg de werkwijze van deze video: https://www.youtube.com/watch?v=FgWTzfYZSPg voor het uit elkaar halen.
Er is genoeg om schoon te maken:
Uiteindeljik alles uitelkaar gekregen, alleen het middelste wiel zit er nog in.
Tijdens de demontage was alleen het “yoke” veertje me weggesprongen. De volgende dag vond ik 'm op de vloer (gelukkie!), zie tussen de pincetpunten:
Het schoonmaken doe ik ook op een budgetmanier, met een potje met gedemineraliseerd water in een heet badje in de ultrasound, daarna 2x afspoelen in IPA. Drogen doe ik met mijn desoldeerfohn, die is zowel op warmte als op blaaskracht instelbaar.
Eerste resultaat is fijn: