En loopt die al / nog?
Geweldig topic om te lezen door een knutselaar die al blij is als er een batterijwissel is gelukt.
p.s. heb een zoon die wel multi talented is, die man kan bijna alles beter . Dat is wel een handicap
Waarom breaking grease ?
Dat is alleen bij een automaat. Een handopwinder heeft dat helemaal niet nodig.
Ik zie een haak aan het einde van de veer zitten dus ik neem aan dat het geen automaat is.
Sterker nog, ik zie een t-haak
Bij een handwinderveer zit er een haak en dien je geen remmend vet te gebruiken.
D5 op de veer om te smeren is voldoende…
Leuk!!
Dat is goed nieuws. Leuk om te zien!
Goed gezien, en inderdaad, het was niet nodig. Dat krijg je ervan als je teveel Youtube filmpjes kijkt over horlogeonderhoud en de details / hoofdlijnen niet kunt onderscheiden Bij het inmekaar zetten van de veerton zag ik ook pas het sleufje in het deksel waarmee de veer vastzit. Het is wel gelukt om 'm schoner te krijgen dan 'ie was!
Gisteren en vandaag een spannende assemblagedag gehad.
Naar aanleiding van dit filmpje van Watch Repair Tutorials: https://www.youtube.com/watch?v=x_6TulURYII was ik bezig om met een kwastje de pallet fork schoon te maken toen 'ie ineens wegschoot. Zoeken, zoeken, uiteindelijk met een magneet over de grond gegaan en 'm teruggevonden. Werd ik al niet blij van, want waarschijnlijk magnetiseer ik daarmee het vorkje, en dat wil je natuurlijk niet. Vervolgens keek ik onder de loep naar het onderdeel en schrik-oh-schrik: een van de steentjes stond haaks op de vork.
Nou heb ik nog een sloophorloge, maar heel eerlijk gezegd wil ik die nu misschien ook wel herstellen. Ik wou dus eerst kijken of ik het kon fixen. Want: al die olien moet ik kopen, maar schellak heb ik gewoon liggen! Ik kon zien dat de steentjes op een vlak liggen met de vork, waar wel wat onderdelen onderuitsteken. Dus ik heb een “jig” gemaakt van een plankje met wat gaatjes om de vork plat op te leggen. Hier zit alle rotzooi van de vloer er nog op, maar kan je wel zien dat 'ie vlak ligt:
Bovendien lijkt het steentje nu mooi plat te liggen. Heb wat schellak laten indrogen om het een soort gel-consistentie te laten krijgen en daarmee langzamerhand een “blobje” schellak aan laten groeien op de plek van het steentje. Resultaat:
Niet moeders mooiste, maar het steentje lijkt op z’n plek te zitten, en de “blob” heb ik daarna met een kwastje met alcohol nog weer een klein beetje kleiner gemaakt. Ik vond het de moeite waard van het proberen, ik kan altijd nog een ander vorkje erin zetten als het moet.
Ondertussen was het laat en was ik moe, dus niet zo heel veel foto’s gemaakt van het opbouwen. Ik ben gestopt toen de vork en het balanswiel erin zaten, en dat ik kon zien dat beweging van het balanswiel overging naar beweging van de tandwielen; in ieder geval werkt het vorkje.
Vanochtend verder gegaan vanaf dat punt. Moest de juweeltjes voor het lageren van het balanswiel nog schoonmaken. Wat een *&^%$ kleine onderdeeltjes zijn dat.
Daar is mij dus een zo’n miniplaatje weggeschoten. Toch m’n donorhorloge maar geopend, daar een juweeltje + houder uitgehaald en schoongemaakt. Vervolgens brak ook een veertje, en kon ik ook die uit de donor gebruiken:
De rest ging redelijk eenvoudig; hele voorkant zonder de datumplaat:
En het hele horloge inelkaar! Er zaten nog wat krassen in het glas, maar ik had nog wat Lidl koplamppoetspasta, dat werkt blijkbaar prima.
Ik heb geen timegrapher, maar resultaat van een telefoonapp is dit:
Kan iemand mij uitleggen wat die informatie mij zegt? Denk dat 'ie aangeeft dat het horloge 44s/dag te snel loopt, maar ik weet niet precies hoe erg de beat error is.
Vervelender is dat ik nu al een keer heb gezien dat 'ie even gestopt is met lopen… Misschien toch maar een minder gemankeerd vorkje erin zetten. Is het een groot succes? Nog niet, maar voor een eerste keer een horloge uitelkaar halen, schoonmakend en weer inelkaar zetten had het resultaat slechter kunnen zijn!
Zal even een dag bijhouden wat 'ie doet op de pols, en daarna besluiten of ik de vork vervang.
Nou dat is een aardig steile leercurve! Goed bezig!
Ondertussen een timegrapher voor de PC geinstalleerd en gekalibreerd. Resultaat:
Gek genoeg lijkt het tempo van de balans goed te zijn, maar lopen de uren / minuten niet goed mee, was zonet ineens een half uur achter. Heb net nog een keer de datum / tijd opnieuw ingesteld. Even afwachten hoe het nu gaat.
Kun je de wijzers heel erg licht verstellen ?
Dan zou de klemming van de minuutpijp te zwak kunnen zijn.
Overigens moet de beat error een stuk minder kunnen. Deze is makkelijk af te stellen met de verstelbare pitonhouder
Bedankt voor het meedenken!
Verstellen van de tijd gaat heel makkelijk ja, maar op zich “voelt” het wel goed, geen speling ofzo. Ik zal even kijken of ik snap wat je bedoelt, ga ik morgen doen.
Oe, mooi woord voor scrabble! Wat is de Engelse term daarvoor? Dan kan ik even opzoeken waar ik moet zijn. Als je een duidelijk plaatje hebt zou dat ook fijn zijn.
Het hendeltje wat ik omcirkeld heb kun je verstellen. Hiermee kun je de beat error bijregelen.
Je moet echter wel weten wat je aan het doen bent.
Het andere is voor het verstellen van de snelheid van het horloge. Eerst de beat error afstellen en dan de snelheid
Voelt goed is waarschijnlijk slecht.
Er moet duidelijk voelbare weerstand zijn.
Gewoon even de minutenpijp wat strakker knijpen.
Mooie cijfers!
Ik neem aan dat je het onderdeel bedoelt dat 'ie er hier opzet? https://youtu.be/5-yfMWbzkB0?si=N1XyOzUAJ_RUzcPX&t=770
Ah, na wat googlen vind ik inderdaad dat het dat onderdeeltje is. Geprobeerd om 'm fijn te knijpen, subtiel lukte dat niet. Daarna met wat meer kracht, met een dikke naald binnenin. Dat ging, maar toen was 'ie krom. Terugbuigen zorgde voor knappen… Dus morgen even een “nieuwe” uit m’n sloophorloge halen.