Restauratie van een oude Raketa

:sunglasses: Ik vind het knap dat je zo’n end komt met vallen en opstaan. Diepe buiging voor je doorzettingsvermogen. Volgende stap is werken in een schone stofvrij ruimte en weg uit je huidige werkplaats. Houtstof en werken aan horloges gaat echt niet samen. Je stopt tijd en moeite om de juiste olie te krijgen maar dat doe je weer teniet door de alle stof rondom je heen. Zonde. Als je met de huidige middelen al zo ver komt…,talent is er.

3 likes

Hartelijk dank voor het compliment en de -terechte- feedback over de hoeveelheid stof. Dat is wel de reden dat ik een ā€œkastjeā€ had gemaakt, en zolang ik met horloges bezig ben zaag ik niet, maar ik moet je gelijk geven. Ik vrees alleen dat ik in huis ruzie krijg als ik ook nog een hobbykamer ga claimen naast de schuur :slight_smile:

Vandaag geprobeerd om de minuutpijp / canon pinion van de donor om te zetten. Ook die leverde geen wrijving op, dus een beetje geknepen, en succes… dacht ik. Maar blijkbaar toch weer net te lomp geweest, want nu paste de minutenwijzer niet meer, de bovenkant was appelrond geworden

De donor:

Van een slotbout in combinatie met een 1 en 1.5 mm boortje een ā€œtoolā€ gemaakt om de bovenkant weer rond te maken:

Daarmee kreeg ik de wijzer er uiteindelijk weer op. Misschien toch teveel geweld gebruikt ofzo, want daarna kreeg ik 'm niet meer goed lopend. Ben de hele avond aan het klooien geweest om delen los te halen en weer inelkaar te zetten, checken of er iets verandert, maar ik krijg de timing niet meer goed. Hij loopt veel te snel, en amplitude is erg laag (op het oog, timegrapher kan het op de een of andere manier niet meten).

Misschien is in alle acties de veer verbogen, ik vind het er niet mooi uitzien (foto terwijl 'ie loopt). Iemand tips of suggesties?

1 like

Al gedemagnetiseerd? Plakken de windingen aan elkaar? Die veer ziet er wat raar uit ja. :sweat_smile:

Trial & Error!
Heerlijk topic dit. Geweldig dat je dit doet, durft en nog aardige resultaten bereikt ook, @Goedbedoeld.
En dat het daarna alsnog mis gaat … het hoort er allemaal bij. Maar zo te lezen leer je razend snel. Dat verhaal over stof en zo is wel iets om serieus te nemen.
Mijn werkplek is ook niet zó schoon, maar hier:

schrik ik toch wel van. Omdat ik zelf niet behept ben met goed functionerend fijnmotorisch handelen kom ik nooit verder dan het poetsen van kastjes en glaasjes, dus wat jij doet heeft mijn grote bewondering. Ik heb 't ook geprobeerd, maar na tig overleden uurwerkjes heb ik de moed om een uurwerk volledig te kunnen servicen opgegeven. (lees: uit elkaar halen, alles schoonmaken, olieen en weer in elkaar zetten). Heel herkenbaar wat ik hier allemaal lees! Gelukkig heb ik in de tijd dat ik hier op HF actief ben enkele horlogevrienden leren kennen die het betere priegelwerk af en toe voor me willen doen. Ik beperk me tot poetsen en het maken van horlogebandjes.

Veel succes en blijf vooral ons op de hoogte houden van je horlogemakers avonturen en vorderingen.

3 likes

Je hoort alleen het middenstuk van de minutenpijp te knijpen, niet daar waar de wijzer komt:

IMG_9880

2 likes

Goed bezig, zo leer je het meest!

3 likes

Ja dat wist ik; maar de vorige keer had ik een kniptangetje gebruikt en op het moment dat ik beweging in de minutenpijp kreeg was ik eigenlijk al te ver gegaan. Probeerde het nu met een puntbektangetje maar de punt was dikker dan het verjongde stuk van de minutenpijp. Ik dacht dat het wel goed zou komen, maar ik moet nog even wennen aan de toleranties op onderdelen van deze maat…

1 like

Er zijn ook veel mensen die een bot gemaakte nagelknipper gebruiken, wel ff een ruimertje door de pijp steken dan kan je niet te ver knijpen.

1 like

Vandaag weer even verder gegaan. Omdat de balans te snel draaide met een te hoge frequentie vermoedde ik teveel wrijving. Dus weer opnieuw de cap jewels gepoetst… dacht ik. Maar vind het echt heel erg lastig om die steentjes fatsoenlijk vast te houden / neer te leggen zonder dat ze wegschieten. Dus nog een steentje uit m’n donorhorloge gehaald. Ik zag op een van de bekende YouTube kanalen dat iemand ze schoonmaakte door ze in een leertje heen en weer te bewegen, dus maar een tooltje voor gemaakt.

Dat ging best OK, en na een hoop prutsen kreeg ik ook de juiste hoeveelheid olie op het juweeltje. Daarna ging het balanswiel nog steeds niet OK. Het andere horloge had een kapot balansafstelmechanisme. Ik besloot om dan maar te proberen de balanswiel + veer van het ene horloge in het andere te zetten. Beetje paniekmove misschien, maar kon het in ieder geval proberen.

Rechts de originele, links het balanswiel uit het sloophorloge. Misschien was het idee wel goed, maar het was echt een enorm gepruts om het veertje achter het haakje te prutsen voor het bijstellen van de snelheid.

Uiteindelijk gelukt, maar toen zag de veer er ook niet meer mooi uit, teveel aan geklooid ben ik bang. ā€œKapotgerepareerdā€ dus. Op de een of andere manier lijkt het of het veertje ook een kwart slag gedraaid zit, de plek waar het kristalletje zit dat in de pallet fork gaat is ā€œin rustā€ op de verkeerde plek, moet het balanswiel echt een zetje geven om het secondenwiel te zien draaien. Daarna stopt alles.

Er is nog een derde 2628H onderweg, ik ga daar eens heeeel goed naar kijken voor ik wat omzet…

2 likes

Het lijkt veel op ’ een beetje dom gepruts’ maar ECHT NIET!
Ik heb bewondering voor je moed en doorzettingsvermogen. Je leert snel en als dat een klein aantal betaalbare ’ slachtoffer-horloges’ kost, so what?
Kalle Slaap adviseert ook: probeer eens wat uit met oud materiaal, dan leer je snel hoe ver je kunt gaan.
Volgens mij kom je er wel, en ik denk: nog snel ook!:+1:

2 likes

Het regelpinnetje staat wat uit het lood lijkt het?
Normaal moet je een schroevendraaier in de plek van het pijltje zetten en dat gehele blokje draaien:

Hallo Goedbedoeld;

Top Topic, ik las het helemaal door met veel bewondering voor je doorzettingsvermogen. Werken aan een balans is echt niet iets dat je als beginner in 1 2 3 onder de knie hebt. Ik ben nu ongeveer een jaar bezig en balanswerk zoals BE regelen van werkjes met vaste Piton is nog steeds niet mijn favo bezigheid hoor. Laat staan het plooien en herstellen van de spiraal. Het lukt me maar mondjesmaat hoor. Maar chapeau dat jij het wel meteen aandurft.
Verder sta ik versteld van de vorderingen die je maakt. Geduld en goed materiaal helpen je een hele stap vooruut maar dan kost het wat. Minstens zo belangrijk is een propere werkplek… de stoffige ruimte waarin jij werkt is echt niet bevorderlijk voor de prestaties die je uurwerkjes gaan leveren.

Super bedankt, ik vind het echt heel leuk dat jullie (en eerder ook anderen) zo meeleven en enthousiast zijn. Dat moedigt aan om verder te klussen en meer te delen. Top :+1:
Ik heb ondertussen gestofzuigd in de schuur en ook al een avond aan de keukentafel gewerkt, maar de hogere werkhoogte en de rust in de schuur is ook wat waard… To be continued… Ik snap wat jullie bedoelen, ook omdat ik inderdaad nu snap hoeveel een stofje kan doen.

Ah, ik had dat al geprobeerd met een pincetje, maar kreeg dat niet voormekaar. Het regelpinnetje was door mijn geklooi al tegen dat blokje aangekomen, met een naald met kromme punt weer ā€œopenā€ gekregen zodat de veer er weer in kon:

Maar goed punt, ik zal zeker nog even kijken of ik 'm kan draaien, dat is een goed leerpunt voor mij. Had me zo weer een uur werk gescheeld! Ik kon het op YT zo snel niet vinden hoe het moest…

3 likes

Hihi, ik zie dat ik door @PeterLC van ā€œvintageā€ naar ā€œtechniekā€ ben geschoven. Dat is een bekend verschijnsel hier thuis. Ik begin met het kopen van een oud stuk gereedschap en voor ik het weet liggen alle onderdelen uit elkaar om weer gereviseerd inmekaar te gaan :slight_smile: Ik hoop toch uiteindelijk wel weer op ā€œvintageā€ terug te komen hoor!

2 likes

Dan doen we dat toch :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dit is een 100% technische uiteenzetting en hoort dus thuis in dit subforum. Newbie.

Waarom? Dit is toch gewoon iemand die een horloge aan het opknappen is en om advies vraag mbt wat zaken? Is redelijk gebruikelijk in de vintage hoek en interesseert niemand van het ā€œmoderneā€ gedeelte van het forum.

Joh ga lekker je gang :joy:

Geen probleem hoor, jullie zijn de baas en ik blijf gewoon schrijven. Zolang ik maar ervaringen kan delen en van meer ervaren mensen kan leren ben ik een blije forumgebruiker. Als ā€œnewbieā€ heb ik geen moeite met veranderingen, en jullie weten beter waar dingen horen. Ik vond het juist wel grappig omdat projecten bij mij wel vaker ontsporen in de techniek kant. No hard feelings van mijn kant, laten we het snel weer over horloges hebben.

1 like

Van mij mag er een Vintage - techniek hoekje komen!
Newbie zal ik na 10 jaar nog zijnšŸ˜‰