Hulp gevraagd voor Seiko Arctura met batterij problemen

Beste forumgenoten,

mijn schoonvader heeft een oudere Seiko Arctura Kinetic Auto Relay, als het goed is, type nr. SNG079P1.

Zie onder:

afbeelding

Hij merkt dat de batterij nog nauwelijks lading vasthoudt, zelfs na flink lang schudden. Hooguit 24 uur.
De lokale horlogemaker in Breda gaf aan dat hier geen onderdelen voor beschikbaar waren, dus vroeg ik me af of jullie misschien iets wisten?

Zijn vervangende batterijen nog beschikbaar en zo ja, wat zou dat incl. service/installatie ongeveer kosten?

Vervangende accu’s (in de eerste kinetic horloges werd geen accu maar een condensator gebruikt) zijn nog verkrijgbaar. Je moet wel weten welk uurwerk je er in het horloge zit. Vervanging is iets bewerkelijker dan een batterijtje maar niet zo moeilijk (eigen ervaring). Tutorials vind je op YouTube.

Dat krijg ik nergens teruggevonden helaas.
Ik vond op een Russische site nog deze info:
Case code: 5J32-0AV0

Dan is 5J32 het type uurwerk dat erin zit.

1 like

Ah… zo’n newb ben ik dus qua Seiko (en Kinetic :wink: ).

Maar eh… is dat een gangbaar uurwerk, met nog parts verkrijgbaar, of ouwe meuk?

Google is je vriend :wink:

https://www.watchbattery.co.uk/shop/products/BBCU-302324X.shtml

Standaardcel met specifieke contactjes.

2 likes

Ik vond 'm zelf ook net parallel… :wink:

Nu nog een NL adresje vinden… Die Engelsen gun ik niks meer sinds Brexit. Idioten. :clown_face:

Het uurwerknummer kun je op de kastbodem en onderaan de wijzerplaat terugvinden bij Seiko’s.

Het is gewoonlijk het eerste deel voor het “-” streepje.

1 like

Als je héél veel geduld hebt, kun je wellicht terecht bij monsterwatches.

Gevonden op timeparts.nl

Of is die winkel een afrader?

Is een prima winkel, lekker bestellen die hap

1 like

https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/panasonic-mt920-1-5v.html

Oude accucel met een Panasonic MT920 accucel vervangen.
Oude plaatjes/contactjes opnieuw gebruiken op nieuwe accucel

Dit model (5J32) heb ik zelf 2 keer de accucel van vervangen en is niet extreem moeilijk zelf te doen.

p.s. tenzij er niet een ander onderdeeltje stuk is, wat ik ook wel eens heb meegemaakt bij dit model
De 5J32 staat bekend om zijn zwakke Generating Rotor. Bij de 5J22 was deze wat sterker. Breekt vaak as van af zodat er geen energie wordt opgewekt door de rotor om de accucel te laden…
Heb dit zelf ooit wel eens gefixt, maar dat is best een klusje want dan moet alles uitelkaar en heb je dat onderdeeltje nodig die niet stuk is… Maar dat is dus als je pech hebt, meestal is het vervangen van accucel voldoende.

Naamloos-2

FYI, ik heb zelf nog nóóit aan een horloge geklust. Bandjes vervangen, gaatje bijprikken, gebrushte bracelet met Scotchbrite opborstelen en krassen verwijderen, that’s it. :sweat_smile:

Aha ok.

Als een batterijtje wisselen moeilijkheids graad 3 is van 10, dan is het wisselen van een accucel 7 van 10 :grinning_face_with_smiling_eyes:

Een betere horlogemaker zou het zo voor je kunnen fixen denk ik.

Die had er waarschijnlijk geen zin in :sweat_smile:.
Ik zou het onderdeel bestellen en samen ermee even naar een andere horlogemaker gaan. Dan zet fie hem er wel in voor een prikkie lijkt me👍🏽

2 likes

Eerder 5 op 10 :wink:

Tip voor @RLS : bekijk vooraf een paar yt tutorials.

Ja dat klopt, maar als je nog nooit een batterij hebt gewisseld zal dit dan ook ietsje moeilijker zijn toch :grinning_face_with_smiling_eyes:

Voor mij is het wisselen van accumulator 2 op 10 :sunglasses:

3 likes

Dat heb ik schoonvader idd aangeraden. :+1:

Wat betreft zelf doen, ik heb er totaal de tools niet voor, dus daar waag ik me ook liever niet aan. Nog even los van waterdicht opleveren.

1 like

Als de kastbodem los is stelt het weinig voor.
Ik heb t intussen een paar x gedaan.

Let wel, ik ben amateur en heb geen spullen voor het weer waterdicht maken…

Ik heb in het verleden meerdere capacitors voor oudere Seiko modellen besteld bij Rob van Monsterwatches.nl

Hij zal wel weten wat er in dit model thuis hoort. Ik zou je wel aanraden om via facebook messenger contact te leggen net Monsterwatches, want via mail kan lang duren voor je antwoord krijgt.

Het vervangen is zoals hierboven al staat goed te doen. Even een goede tutorial op Youtube opzoeken…