Hulp gevraagd

Beste forumleden,

Enige tijd geleden heb ik een mooi dames zakhorloge van Commodoor gekregen. Kent iemand dit model? Ik ben met name op zoek naar hoe oud het is, waar het vandaan komt en eventuele waarde?

Alvast hartelijk dank!

Is het een handwinder horloge of een quartz,
Commodoor maakt nl ook batterij zakhorloges,
de mechanische Commodoor horloges zijn waarsch. wat ouder
en hebben vn een eenvoudig Frans uurwerk.

Hallo carpe tempus,
Alvast bedankt voor je bericht. Het is een opwindbaar model, zonder batterij erin.

Merk is ontstaan in 1945. Is een hele tijd (in latere jaren) een Kijkshop-merk geweest.

Ik had ooit eens deze

Ik zag hier op het HF zelfs een gouden Commodoor met een Peseux uurwerkje uit de 70/80 er jaren,
verder iets vaags over een handelsonderneming uit Aalsmeer die de eigenaar van dat merk zou zijn.

Wat grappig dat het ooit een kijkshop-merk geweest is :slight_smile: Hebben jullie enig idee of dit ‘een oudje’ is? (Her)Kennen jullie het model wellicht?
Dank alvast voor jullie hulp!

Ik heb zelf ergens in 2003 nog deze Commodoor quartz gekocht
het metaal is mysterieus spul lijkt op Gero Zilmeta
best moeilijk om daarbij de leeftijd te bepalen.

misschien kun je het achterdeksel open peuteren zodat je het uurwerk kunt fotograferen dan is er hier wel iemand die je daar wat meer over kan zeggen.

persoonlijk denk ik dat het begin jaren 90 is en hooguit € 30,- voor de toevallige liefhebber

Ik heb het klokje losgemaakt en een foto gemaakt van het klokje.

Ik heb er niet veel sjoege van maar 't lijkt op een Parrenin uurwerk, wel mooi opgeleukt met dat wafelpatroon

Ik zie ook HP (Hugo Parrenin) staan. We kaliber het precies is, weet ik niet.
Maar het is in ieder geval een penankertje

1 like

Lijkt me dat ie dan voor 1970 is?

1 like

Hoppa = “Parrenin 740” ??

http://www.speedtimerkollektion.com/shop/product_info.php?products_id=11063

ik kwam op WUS een referentie tegen m.b.t. een document van de Franse Douane uit 1972 waarin een dergelijk uurwerkje staat beschreven. als Parrenin HP741D

1 like

Dan lijkt het zakhorloge in ieder geval al ouder dan begin jaren '90 :slight_smile: Leuk!

i.i.g. komt het ontwerp van het binnenwerk uit begin 70’s
maar dat zegt nog niet dat er niet een hele voorraad van die uurwerkjes later ook nog gebruikt werden.

b.t.w. bedankt … want door jouw zoekvraag kwam ik op het merk JAZ en nou wil ik die weer verzamelen :flushed:

2 likes

Als er een merk is dat ik haat is het wel Jaz :stuck_out_tongue:

Franse chrome bucht met Franse penanker binnenwerkjes. Even waterdicht als een blad papier.

Ieder zijn goesting natuurlijk.

1 like

Ik had wel zo’n idee daarvan, ze lijken zo te zien behoorlijk
op het merk “Cincaset” ( daar heb ik er 1 van )
maar dat sleetse is m.i. deel van de charme bij zo’n jaren 70 klokje.
overigens loopt het Cincaset penankertje behoorlijk secuur.

grt. Gerard

Jaz, Mortima, cincaset, etc.

Cincaset zou zelfs “Zwitsers” geweest zijn,
gewoonlijk verkocht vanuit rekken bij de sigarenboer
en Kiosken op treinstations,
maar op de een of andere manier wisten ze toch hele leuke
designs neer te zetten.

Kelton is ook zo’n knaakmerk waar je mee wordt doodgegooid in Belgie en Frankrijk.

2 likes

thanx …ik ga er eens op googlen