Na een aantal jaren van het overlijden van mijn opa heb ik een ketting en een ring van goud mogen erven van hem. Ik heb dit onlangs van mijn oma gekregen. Nu kwam ik op het idee om het goud te gebruiken om een horloge te laten maken, omdat ik niks met de ketting en ring doe. Het goud wil ik dan laten om smelten of nog in originele staat houden zodat het verwerkt kan worden in het horloge. Nu ben ik op zoek naar mensen die mij hierbij kunnen helpen (indien nodig natuurlijk tegen betaling) of ideeƫn hebben om dit te kunnen realiseren op een zo goedkoop mogelijke manier.
IK HEB ALLE HULP NODIG AANGEZIEN IK NIET VEEL VERSTAND VAN HORLOGES HEB!
ALVAST BEDANKT!
Ik had zelf al een paar ideeƫn;
Het goud laten omsmelten naar een kroontje voor het horloge,
Het goud laten omsmelten naar de tandwieltjes voor een skeleton horloge,
Het goud laten omsmelten naar de wijzers voor het horloge,
Een verdieping onder het horloge maken waar de ketting is in opgerold met de onder kant van glas.
MEEDENKEN, OPTIES, AANBIEDING ETC ZIJN VAN HARTE WELKOM!
Ik moet zeggen dat dit erg leuke ideeƫn zijn. Goed bedacht en heel uniek.
Dit wordt lastig. Er zijn hier (volgens mij) geen mensen die zelf de wijzers of tandwielen maken. En wat noem je een zo goedkoop mogelijke manier? Het klinkt niet als een dagtaak. Je moet het goud smelten, zuiveren en dan in een mal voor wijzers of tandwielen gieten.
Ik denk niet dat je die combo hier kan vinden om eerlijk te zijn.
Bedankt voor je reactie! Het om laten smelten moet ik inderdaad elders zoeken. Het gaat mij meer om leuke en unieke ideeƫn voor het goud. Ook zou ik willen weten of er iemand of een bedrijf is dat dan die onderdelen in een horloge kunnen plaatsen(handgemaakte horloge dacht ik aan). Qua bedrag heb ik geen richtlijn, maar ik wil het zo goedkoop mogelijk houden!
Mja als de ring en ketting vrij dik zijn, van een hoog gehalte en er hoeven alleen 2 wijzers uit gegoten worden kan het overige goud genoeg zijn om het de moeite waard te laten zijn.
Tip voor @Jochem351, ik zal bij een goudsmid aankloppen, opzich heb je wel wat realistische ideeƫn in je hoofd (wel heb je hier een horloge voor nodig) dus die kan je beter helpen dan wij hier.
Je hoeft het dan niet eens te zuiveren.
omsmelten tot een blokje of plaatje en daar de plaat uit zagen en graveren (zoals veel op gouden deksels gedaan wordt)
Ik heb inderdaad een horloge daarvoor nodig, maar weet niet of er iemand is die bereid is om met gouden onderdelen een horloge in elkaar wilt zetten voor mij.
Iets als een wijzer of wijzerplaat verwisselen kost niet zoveel moeite, waarschijnlijk kan een goudsmid dit ook nog wel. Wel moet de wijzer(plaat) dan vrij precies gemaakt worden om deze moeiteloos over te zetten.
Een kroon of tandwiel vergt iets meer kennis maar daar zijn zeker mensen hier capabel voor. Wel wordt een tandwiel met de hand (in goud) maken knap lastig.
@AstonMartin ik had met Fred Dingemans van D.M.H. gesproken en die had een klein idee om een handgemaakte horloge te maken met extra onderkamer van glas waarin de ketting in originele staat opgerold zou zitten en dat de kronen van goud gemaakt worden. Dan zou je op de 2.5-3K komen. Daarom mijn vraag zou het goedkoper kunnen met misschien andere mooie ideeƫn.
Maatwerk is altijd duur helaas (in Nederland ) . Om het qua geld weinig te laten kosten zal je iets simpels qua handwerk moeten hebben waar de goudsmid goud aan overhoudt. Misschien dat indices haalbaar zijn?