Ik heb geen ervaring met PayPal, ik heb een rekening geopend voor een verkoop.
Ik heb op verzoek van de koper dan een verzoek tot betaling gedaan naar de koper (Frankrijk) en ik krijg de dag nadien een mail van de verkoper dat hij het nodige gedaan heeft en een andere mail van PayPal zeggende dat de ze een betaling ontvangen hebben van de koper “op ebay” terwijl de verkoop niet via ebay is gebeurd.
Maar ook:
Suite aux nouvelles mesures de sécurité: votre compte restera en attente sur notre site officiel jusqu’à ce que vous nous fournissiez dans un délai de 24 heures le numéro de suivi/tracking prouvant que vous avez effectivement envoyé le colis à l’acheteur exclusivement à l’adresse : UE_Paypal.France@yahoo.fr pour créditer votre compte.
vertaald is dat:
Vanwege nieuw veiligheidsmaatregelen, blijft uw rekening op wacht op de officiële site totdat u ons BINNEN DE 24U een tracking nummer zendt,als bewijs van de werkelijke zending van uw collis naar de koper, naar het adres UE_Paypal.France@yahoo.fr alvorens we het geld créditeren naar uw rekening.
Ik moet dus binnen de 24 u het pakket verstuurd hebben en dan nog eens naar PayPal verstuurd hebben? Of moet ik binnen 24 u na verzending het bewijs naar PayPal verzenden?
In het eerste geval, binnen 24u na hun mail het pakket verzonden hebben is ridicuul en onmogelijk (weekend) en ruikt naar een poging tot oplichting.
Maar een bewijs (tracking) opsturen binnen de 24 u na posten van het pakket lijkt me logischer.
Op mijn PayPal rekening staat echter bij status: “in behandeling”
Ik ga echt niets opzenden tot ik op mijn account, na inloggen, te zien krijg dat ze geld hebben ontvangen van die koper, of vergis ik me in de procedure?
Het zelf wel eens horloges verkocht aan kopers buiten Nederland. Niet via ebay. Ik had dat gedoe wat jij beschrijft niet. Ik had een bedrag afgesproken, de koper doet de betaling naar miin paypal account, ik verstuur het horloge op de afgesproken verzend methode. Klaar.
Zou weer een nieuwe regel kunnen zijn, maar je zegt dat het niet via ebay is verkocht, dan is het toch raar dat ebay er nu tussen zit ?
Ebay is wel eigenaar van Paypal, mischien is dat de verklaring.
In het algemeen denk ik wel, bij twijfel niet doen.
Pas versturen als het bij jouw Paypal account niet meer “in behandeling” staat. In behandeling betekent dat Paypal het (volledige) bedrag nog steeds niet heeft ontvangen.
Oplichters gebruiken deze methode vaak. Het is daarmme nog niet gezegd dat je persé met een oplichter van doen hebt. Staat het na 1 week echter nog steeds in behandeling, dan niet eens meer communiceren met de “koper”. Wellicht dan handig voor toekomstige slachtoffers om Paypal èn de site waar je horloge te koop stond, te attenderen op deze persoon. Vaak zal men hem/haar dan blokkeren, omdat zij daar ook niet mee geassocieerd willen worden.
Zou eens inloggen op je paypal account en als je daar geen bijschrijving ziet dan is er volgens mij niet betaald ! Tevens ook even checken of je daadwerkelijk op de site van paypal zit en niet op de site van 1 of andere st… nigeriaan. Dus www.paypal.com intikken en dan inloggen en geen gebruik maken van de linkjes in de emails die je krijgt van joost mag weten wie.
Volgens mij is het zo dat paypal in mijn geval tenminste altijd een mailtje stuurt in je eigen taal raar dat jij een frans mailtje krijgt !
Ook al eerder opgemerkt door een ander forum lid paypal gebruikt alleen maar adressen met hun eigen domein dus zeker geen .....@yahoo.fr maar ...@paypal.com
Paypal bemoeit zich mijn inziens trouwens ook niet met de verzending, bewijzen daarvan hoef je dus niet te overleggen zolang er geen sprake is van een geschil.
Mijn advies laat je als je verkoopt gewoon betalen via de bank kost niks en is iets langzamer maar minder risico op nigeriaanse acties
Ennu ik zou zeggen lekker laten gaan want dit riekt naar oplichting !
ER gingen al enkele lichtjes branden (eigenlijk branden ze steeds maar gaan ze pas uit naarmate de verkoop goed vorderd) , maar nu is het dus ROOD licht.
Is een poging tot fraude, Yahoo.fr was de “smoking gun”.
Doorgegeven aan PayPal.fr
Paypal heeft een speciaal e-mail adres waar je dit soort berichten naar door kunt sturen: spoof@paypal.nl. Je kunt het bericht in zijn geheel doorsturen.
Paypal is een praktisch betaalmiddel, maar je moet wel alert zijn op dit soort zaken.
Geluk dat ik niets had doorgestuurd anders zat ik hier te janken om mijn verlies.
Ik had het trouwens al doorgegeven aan PayPal via spoof, ik had op het web van een andere Belg gelezen die op dezelfde wijze bijna was opgelicht, bj hem betrof het om Nikon lenzen voor een fototoestel.
Deze manier van oplichten wordt ook “namens” veel banken gedaan. Je moet echt goed checken waar de mail vandaan komt, want alle links in de mail werken gewoon. Ga er maar vanuit dat geen enkele financiële organisatie zich actief bemoeit met het wel of niet verzenden van goederen in een transactie van klanten.
Paypal is trouwens niet zo’n fijne “bank” want ze pakken 4% van de transactie. EN de koper kan een transactie proberen terug te draaien.
Wat dat betreft snijdt het mes aan twee kanten…
Als de transactie normaal is, heeft een koper aankoop bescherming (kan dus een claim indienen, en dan heb je als verkoper een hoop gedoe. Foto maken van verstuurd pakket met inhoud…). De verkoper krijgt van Paypal het verzendadres.
Een betaling kan ook als “gift” gedaan (heeft niet elk land, bv Duitsland heeft dat niet). Koper heeft dan geen bescherming en kan dus niet claimen, verkoper krijgt het adres niet van Paypal. En de transactiekosten zijn voor de koper. Als die koper saldo heeft, zijn deze transactiekosten heel erg laag, een fractie van de standaard 4%.
Ik heb een Japanner die voor mij Seiko’s van de Yahoo auctions site koopt (voor eigen collectie, meestal zeldzaam en alleen daar te krijgen); die betaal ik altijd met de gift-optie. Alleen doen als je iemand vertrouwd.
Paypal is trouwens niet zo’n fijne “bank” want ze
pakken 4% van de transactie. EN de koper kan een
transactie proberen terug te draaien.
Wat dat betreft snijdt het mes aan twee kanten…
Als de transactie normaal is, heeft een koper
aankoop bescherming (kan dus een claim indienen,
en dan heb je als verkoper een hoop gedoe. Foto
maken van verstuurd pakket met inhoud…). De
verkoper krijgt van Paypal het verzendadres.
Een betaling kan ook als “gift” gedaan (heeft niet
elk land, bv Duitsland heeft dat niet). Koper
heeft dan geen bescherming en kan dus niet
claimen, verkoper krijgt het adres niet van
Paypal. En de transactiekosten zijn voor de koper.
Als die koper saldo heeft, zijn deze
transactiekosten heel erg laag, een fractie van de
standaard 4%.
Ik heb een Japanner die voor mij Seiko’s van de
Yahoo auctions site koopt (voor eigen collectie,
meestal zeldzaam en alleen daar te krijgen); die
betaal ik altijd met de gift-optie. Alleen doen
als je iemand vertrouwd.
Deze manier van oplichten wordt ook “namens” veel
banken gedaan. Je moet echt goed checken waar de
mail vandaan komt, want alle links in de mail
werken gewoon. Ga er maar vanuit dat geen enkele
financiële organisatie zich actief bemoeit met het
wel of niet verzenden van goederen in een
transactie van klanten.
zeg dat… ik kreeg ooit mailtjes van de ABN… dat ik mijn rekening gegevens moest doorgeven vanwege een software upgrade… da’k daar nie intuin nie… ten eerste… banken doe da nie… ten tweede… ik heb helegaar geen rekening van de ABN… Duhhh…
wat de transactie voor dat horloge betreft… mailtje doen: geen munten… geen klokkie… klaar…