Hulp nodig bij assemblage uurwerk

Beste leden,

Omdat het centrumrad van een uurwerk van een van mijn projectjes was afgebroken heb ik afgelopen week een donoruurwerk van een forumlid overgenomen. Ik heb het donoruurwerk gedemonteerd en probeer nu het uurwerkje weer op te bouwen. Ik heb de veerton olie gegeven en in het uurwerk geplaatst en plaats vervolgens de raderen. Bij het centrumrad merk ik dat het ronsel maar tot een bepaalde hoogte in het gaatje gaat. Het lijkt net alsof de diameter iets groter is, terwijl het identiek dezelfde uurwerkjes zijn. Als ik de raderkloof plaats blijft deze er ook schuin op liggen. Ik durf niet het centrumrad er met kracht doorheen te duwen. Kan iemand mij helpen? Ik word een beetje gefrustreerd dat het vorige keer wel lukte en nu opeens niet meer. Ik weet hoe ik het uurwerk in en uit elkaar moet halen maar telkens werkt er iets tegen…

Foto’s voor verduidelijking:

(Niet heel duidelijk zichtbaar, maar het centrumrad hoort op de veerton te liggen, maar steekt er enkele mm’s bovenuit.)

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

SwissJaguar

1 like

Dit lijkt goed maar je zult eerst de andere raderen moeten plaatsen en het centrale seconde rad als laatste.

Al gedaan, dit is puur om makkelijk de foto te nemen. De andere raderen passen goed, alleen het centrumrad blijft ‘‘steken’’.

Heb je het uurwerk omgedraaid om te zien of de centrale as iets boven de cannon pinion uitsteekt of op dezelfde hoogte zit?
Anders zou ik de centrum raderen naast elkaar leggen om te zien of ze echt identiek zijn. Neem aan dat het donor uurwerk identiek is.

Centrum raderen zijn exact hetzelfde. Het centrumrad met alle andere raderen kan ik op beide uurwerken niet goed monteren. Rare is voordat ik het uurwerk demonteerde, het centrumrad er uiteraard wel goed in zat. Ik snap echt niet waarom het er niet doorheen past…

Lastig om op afstand te beoordelen. Is de schacht helemaal schoon en zit er geen rodico of iets dergelijks in?
Kun je het rad makkelijk ronddraaien, geen frictie?

Normaal rust het rad niet op de veerton. Probeer voorzichtig de brug erop te zetten dan zie je ook of het rad goed zit.

Zijn de breede van beide centrumrad asen de zelfde ?
Is het mogelijk een foto van beide centrumrad naast elkaar (van de kant gezien) te hebben ?
Wat voor een beweging is het ?

Vergeet niet dat een tweede wiel op de veerton is geschroefd.

Jammer dat we de foto niet meer kunnen vergroten door de nieuwe forumsoftware.
Maar het centrumrad moet dieper, lastig te zeggen zo waar het aan ligt dat die niet dieper gaat.
Komt dit centrumrad uit het donor uurwerk?
Als die daar wel goed in het steengat valt dan is het misschien een andere steen maat.

Centrumrad is inderdaad van het donoruurwerk. Voor het demonteren viel deze uiteraard wel goed in het steengat. Net geprobeerd de raderkloof van het donoruurwerk op het centrumrad te plaatsen en dit past wel… Op de plaats van het raderkloof waar de centrumrad door gaat zit geen lagersteen. Op de andere raderkloof wel.

Ja de centrumrad assen zijn hetzelfde. Ik kan ze niet naast elkaar leggen omdat de oude ronsel van het centrumrad is afgebroken. Daarom nu ook dit donoruurwerk.

Maak eens wat betere foto’s svp. Maak eens wat macro opnamens van de zaken waar jij denkt dat het niet past. Wellicht dat er dan wel iemand kan helpen. Met deze foto’s kan ik in ieder geval niet veel zeggen.

Succes
Men

Als je alleen de foto zelf in een nieuw tab blad opent kan je wel inzoomen. Helaas wat omslachtiger dan vroeger. Maar helaas zijn de fotos niet heel scherp zodat je er niet heel veel mee opschiet :sweat_smile:

Bij deze nieuwe foto’s:

Centrumrad past niet helemaal door het gat heen. Vorige deed dat wel. Daarom krijg ik nu de raderkloof er niet op.

@koekoek bedankt voor de tip!

Het verschil zal hem denk ik zitten in dat het ene uurwerk wel een lagersteen heeft en de andere niet.
Welk uurwerk is het? misschien zijn er nog verschillende varianten van

Is het een idee om het uurwerk waar ik deze raderen uit heb gehaald op te bouwen en vanuit daar verder te werken?

Zoals hier zichtbaar is, is alles hetzelfde, behalve de raderkloof. De raderkloof met ontbrekende steen (donoruurwerk) past wel op de raderen. Klopt ook, want voor demontage klopte dit ook. (deze is aangegeven met pincet)

Wilde ik exact ook antwoorden maar je was ne te snel af. Kan ook nog zijn dat de lagersteen al eens vervangen is.

Het gaat om een ETA 1280. Mijn projectje was een pontiac. Dit centrumrad was afgebroken. Dus vandaar een donor ETA 1280 gekocht. Alle onderdelen zijn hetzelfde.

Maar het kan toch niet aan de lagersteen liggen? Want de doorsnede van het gat is daar toch niet afhankelijk van?

Nee, ik zie nu pas je vervolg foto. Hoe dan ook zit het in de passing.
Zou kunnen dat dit reeds eerder aangepast is door een horlogemaker waardoor er origineel een ander centrumrad (of aangepast) in heeft gezeten.

1 like