Ik heb nog restanten van een PUW 1461. Heb je daar wat aan?
Ik heb aan alles wat bruikbaar is wel wat. Ik weet nl niet in hoeverre ik de lijn van alle tandwieltjes en zo kan krijgen. Dus alles is welkom.
Oke, ik stuur het op.( Morgen)
Van Basvg, ontving ik gisteren een 1561als donor maar eigenlijk is er weinig bruikbaar. Mss dat de traingear tandwielen en automaat tandwieltjes bruikbaar zijn maar dat heb ik niet getest omdat ik onderhand zo ver ben dat ik de lijm van alle tandwieltjes het gekregen.
Ook de rotor as (die van de 1461 afgebroken was) past niet.
De rotor dan weer wel maar heb zelf ondertussen met de tribniet (eerste keer dat ik em gebruik) het tandwieltje gescheiden van de rotor, compleet ontdaan van de lijm en er weer “ingeperst”. Hopelijk is het gat niet te wijdt geworden en houdt het tandwiel.
Indien dit niet het geval is zal ik het gat moeten kleiner maken. Als het zo ver is roep ik jullie hulp wel weer in want dit deed ik dus ook nooit eerder.
Van @TKH is er nog een 1361 onderweg en hopelijk passen hier wel de onderdelen van.
Wait and see ik hou jullie op de hoogte!
Ondertussen kreeg ik de donors binnen van @TKH en @basvg . De rotoras die ik nodig had omdat hij afbrak van de 1561, past dus niet. Maar de rotoras van de 1361 wel. Ik kan weer verder.
Het volgende probleem dat zich aankondigd is dat het tandwieltje dat vastgeklonken zit aan de rotor toch niet vast zit waardoor de rotor dus ronddraaid op het tandwieltje ipvhet tandwieltje mee ronddraaid.
Hoe kan ik dat oplossen.
Met de triebniet met bolle pons het gat dichten van de rotor of …?
Paste de rotor van de 1361 niet?
Jawel jawel en die ga ik gebruiken ook waarschijnlijk. Maar je weet dat ik altijd probeer m’n skills uit te breiden en vroeg me af hoe ik dit eventueel zou kunnen herstellen en nu ik zo’n rotor beet heb kan ik maar beter oefenen op deze dan.
Ah zo, dan zou ik met een bolle gesloten pons proberen het gat de dichten. Heb je wel een setje ruimers om hem weer iets te openen?
Yep die heb ik ja en het tandwieltje er dan inpersen met een juwelenpers?
Of de triebniet.
Morgen eens een poging wagen zie. Thx voor het advies.
Ik lees graag mee!
Doe nog veel te weinig met de triebniet en pers
Geen ruimers maar gladalen(smoothing broach) dacht ik toch?
Dat ligt eraan hoeveel je weer weg moet halen
In principe zou een ruimer hier prima zijn, de onderdelen hoeven niet tov elkaar te draaien, was dit een draaipunt geweest dan is het zeker aan te bevelen de laatste nabewerking met een gladaal te doen
ja. Zou niet met de moker aan de slag gaan.
Ik heb geleerd enkel gladalen na hameren. Om zo geen materiaal te verwijderen maar enkel te verplaatsen. Zou voor “hardening” (weet Nederlandse woord niet) zorgen. En voorkomt (een beetje)dat het dunner wordt.
Dat heet koudversteviging inderdaad, door vervorming inwendige spanning aanbrengen wat voor een verhoging van de hardheid zorgt
Hé hij leeft
Laatste loodjes nu en dan kan hij lekker om de pols
Voila, het resultaat.
Het tandwieltje zit ook wer op zijn plaats in de rotor
De datum verspringt ook weer keurig