Prachtige restauratie van een prachtig horloge, complimenten voor het resultaat en voor het verslag ervan !!
Petje af voor je geduld en kunde, erg leuk en leerzaam om dit verslag te lezen.
Vandaag draag ik mijn eerste zelf tot leven gewekte Seiko.
Altijd een beetje op afstand gehouden, maar uiteindelijk toch een keer aan begonnen…
Vanuit concentratie vergeten fotos te maken, maar wel een eindplaatje…
Smeer je na montage van de bruggen? Of olie op de tap en dan de brug er op? Of olie op de stenen en dan monteren?
Binnenkort ga ik mijn fe 233-60 weer proberen te monteren
Knap werk! Chapeau!
Dank dat je de tijd neemt foto’s te maken en een verslag te posten!
Inderdaad normaal gesproken na het monteren. Tenzij je er achteraf niet meer bij kunt, komt heel af en toe voor, dan van tevoren de lagersteen olie geven.
Dan van bovenaf? (Hebben die stenen een gat in het midden?)
Meestal zijn de lagerstenen aan de bovenzijde open en geef je olie na montage.
Duurdere uurwerken kunnen ook een deksteen hebben op de lagersteen, die zit dan met een klein ‘incabloc-achtig’ veertje vast. Of je maakt die los of geeft van te voren olie.
Zo nette timing
Ja van bovenaf. De meeste lagerstenen hebben een holling aan de bovenkant waar je de olie in aanbrengt:
Wat een taai project!
Wel met een mooi resultaat, mag je trots op zijn!
Bedankt!!!
Deze Elka(Kiek) van de Rikketik was zo vuil dat er geen beweging meer in zat. Meestal laat ik ze dan liggen in de grabbbelbak van Marnix, maar deze had toch teveel aantrekkingskracht.
Technisch niets bijzonders te melden. Een goudkleurige Peseux 320 en de service alleen was genoeg.
Ik ben wel uren, letterlijk, bezig geweest om kastschroefjes te zoeken/ maken want die ontbraken.
De kast is van zamak, en Lex heeft me geleerd dat je dat prima kan polijsten.
Ik ben erg verguld ( verchroomd ,zamak) met dit horloge!
dat is ie, we weten alleen niet hoe vinted werkt, even uitzoeken. Bedankt voor het laten weten
en even wat verder onderzoek doen, glas is of vervangen of latere uitgave. En we denken dat de schroeven achteraan bij het achterdeksel voor problemen gaan zorgen. Even onze gedachten nog over laten gaan
Account aanmaken, product kopen (onderhandelen middels een bod is mogelijk tot soms wel 40% eraf), laten versturen. De verkoper krijgt zijn/haar centen pas wanneer jijzelf het product in handen hebt en de transactie expliciet afrond. Mocht er iets niet in orde zijn kun je met de verkoper contact opnemen of eventueel de servicedesk van Vinted inschakelen (zelf 1x moeten doen) en tot die tijd krijgt de verkoper niet betaald (transactie word op hold gezet). Heb als eens mijn geld terug gehad omdat de verkoop werd geannuleerd.
Naar mijn idee dus veilig.
Mooi resultaat! Hoe polijst je dit (machinaal? welk product?)
Ik ben daar ook nieuw in. Heb het gedaan met het bruine blok polijstmiddel en een viltschijf .
Met mijn omgebouwde Unimat 1 speelgoed draaibankje. Je moet niet proberen er echt iets op te draaien, want veel te onnauwkeurig, maar als slijp en poetsmachientje onovertroffen.
Verder gebruik ik schuur/polijstpapier (tot # 1000 en daarboven Micromesh polijstlapjes tot 2400 en soms nog fijner). Daarnaast zweer ik bij Kingston Unipoets. Goedkoop en effectief, en bij de ijzerwinkel om de hoek te koop. (geen aandelen in ) En dan nog voor het handmatig afwerken een eindeloze stapel poetsdoekjes. Ik heb al hele lakens uit de lorrenmand versleten.
Oh ja en -als het kan- eerst alles héél goed soppen in de ultrasoonreiniger!
De deels handmatige methode van @basvg is ook prima, maar kost meer tijd.
Mooi opgeknapt Bas! Maar verguld gaat ie nooit meer worden
Een echte Elka van meneer Kiek. Ik heb nog met zijn jonge neefje op school gezeten.
Nog een weetje. Deze familie Kiek deed in de eerste helft van de vorige eeuw ook iets met fotografie.
Daar komt het woord ‘kiekje’ vandaan. Tegenwoordig zouden we dat een snapshot noemen.