Mooie Peter, doet qua stijl en formaat aan Fero denken maar die hebben meestal minder goede uurwerkjes geloof ik ?!?
Ja wist ik, geinig hè!
Er staat ook zo’ n Manhattan op eBay. Maar met een kleine beschadiging op de wijzerplaat.Rado Manhatten - Automatik - Vintage - Service empfohlen | eBay
Gewoon rechtbuigen; heb ik ook wel eens gedaan, liep daarna weer prima
Serieus? Wat voor gereedschap gebruik je hiervoor?
Er bestaan zelfs speciale gereedschappen voor, maar uiteraard heb ik die niet, veel te kostbaar voor die paar keer dat ik dat tegenkom:
https://www.cousinsuk.com/product/balance-staff-pivot-straightening-tool
Heb het gewoon met een pincet gedaan, goed kijken onder de microscoop welke kant je op moet buigen.
Voor:
Na:
Het risico is ook niet zo groot, je hebt toch al niks, je kunt hem hooguit breken en moet je alsnog de staf vervangen.
Ik dacht dat dit voor zakhorloges wel ging, maar voor polshorloges vaak de astap te dun was, normaal ga ik eigenlijk voor vervanging, maar is het proberen waard
Dit was een polshorloge, Tissot kaliber 20, dus ja, moet kunnen
Het hangt natuurlijk ook van het materiaal van je staf af, hoe brosser hoe groter de kans dat hij breekt bij terugbuigen.
Van de schoongrootmoeder, loopt niet.
Zou het wel leuk vinden mocht deze weer enigszins gangbaar gemaakt kunnen worden.
Ach ja, een schoongrootmoeder, is dat dan een schrootmoeder?
Moet doenbaar zijn. Binnenwerkje ziet er niets te exotisch uit, heeft schokbeveiliging dus gebroken balansstaf zal wel niet, balansveer ziet er op die ene foto niet rampzalig uit.
Van de week gekocht. Zou niet zoveel aan mankeren … nou, het klopte niet helemaal. Gisteren een service gegeven en vandaag mag hij aan de pols. In het techniek topic heb ik een apart draadje gezet.
in het weekend onderhouden we horloges of nemen we eentje uit het pakje om te doen. Vrijdag was het de Rado “hulk”. Gisteren en vandaag de Rado Balboa V Cologny. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, vooral de band. Bij aankoop niet gezien dat er een tungsten steentje in de band ontbrak ondanks de expliciet genomen foto door verkoper.
Eerst begonnen met de band. Die was te groot voor ons, dus er kon een schakel uit. Natuurlijk was de schakel met het ontbrekende steentje geen schakel die verwijderd kon worden. Andere schakel er dan uit en steentje er uithalen. OMG daar ben ik 2 uur mee bezig geweest, dat was flink goed geplakt. En ja je kan bruter materiaal gebruiken, maar dan beschadig je alles, dus gewoon lekker 2 uur prullen om het ding er onbeschadigd uit te krijgen. Kast ook snel even de ultrasoon in gewipt.
Toen had ik het er helemaal mee gehad en ben ik iets anders gaan doen. Dus vanochtend zijn we dan verder gegaan met het horloge: Het loopt maar het machientje geeft niets aan, dus geen foto’s daar. Dan maar alles de pot in en kuisen. Bij de demontage werd duidelijk dat de veertonbrug vervangen is, juiste brug, verkeerde kleur. Er is een brug in de juiste kleur besteld en bij het volgende onderhoud wordt de geelkleurige veertonbrug vervangen door een brug van de juiste kleur en met de juiste côtes de Genève
Alles monteren
En dan de propere kast in met de weer toppie gemaakte band
eindtiming
en nog een paar prentjes om de pols. Wat een cool horloge met het materialenspel staal - tungsten dat werkelijk prachtig is en ook heel plat dus lekker comfy rond de pols. Geweldig ding.
Rado we love Rado!
Mooie reportages die jullie plaatsen alhier
van die Rado’s
Prachtig stuk, die rado!
Hele mooie band zo met die steentjes erin! Het uren eraan pulken waard
Mooi werk weer, en je kan zeggen wat je wil Rado ontwerpen zijn net ff anders vaak en dat is gaaf
@Vintagewatchstuff kijk eens wat hier hier zojuist op Tradera weg ging……… en de prijs
Kwam er te laat achter, anders had ik de verkoper willen vragen of ze internationaal wilde versturen en wat de kosten zouden zijn geweest.
Op de foto te zien een heel plat uurwerk, mooi!
Wederom een juweeltje geworden