Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

En elke keer weer een foto voor vergeten te maken.
Maar… aardappelfoto’s op MP met wazige beelden en maar twee foto’s durf ik wel aan.
Een Pontiac met petite seconde op een harentrekkerfixoflex…

Daar is wel eer aan te behalen. Uitgerust met een ETA 1280.
Zoals door @vintagewatchstuff de toon is gezet: afgeregeld op 4 posities. Elke foto heeft de oude loop nog zichtbaar

Dial down
Dial up
Crown down
Crown up…

Plaatjes:

En het eindresultaat met nieuw leren bandje. En sluikreclame voor het nieuwe glas wat ik heb gezet…

Originele kroon:

En het obligatoire “wristshot”

Voor @Maurits : 105011 en 20104

25 likes

Danku
De foto’s gaan meteen het archief in.

2 likes

En even binnengebracht bij Serge2 om te kijken of ee nog iets te reanimeren valt.

1 like

Want? Loop hier te kort mee. Heb ook nog een mooie liggen in de projectenbak die binnenkort aandacht krijgt.

3 likes

Betula,

@Maurits is hèt Pontiacarchief van het HF. Als je een vraag hebt of je vermoed een bijzonder model te hebben, kan je hem taggen; meestal heeft hij daar al een exemplaar van in het archief, maar wie weet!

5 likes

Vandaag een stukje over de “Bella Belinda” deze kocht ik op de laatste Rikketik uit een van de grabbelbakken bij “de Zweed”.

Het horloge liep, de datumschijf lijkt niet helemaal lekker door te lopen, maar werkt wel, dus die is afgerekend en mee naar huis genomen.

Thuis aangekomen eens op de timegrapher gelegd en tsja, wat moet je hier van zeggen:

Eens openpeuteren en daar kwam een mooie Felsa 4002 tevoorschijn, met een plakkende spiraal!

Dus met een oliegevertje de spiraal losgepeuterd, gedemagnetiseerd en eens opnieuw proberen:

Veeeeel beter :rofl: :see_no_evil:
Nouja hij is redelijk hoog op de prioriteitenlijst gekomen omdat ik hem gewoon erg leuk vind, dus een week of 2 later was hij aan de beurt:

Een grappig palletje om de rotor te ontgrendelen:

En een (voor mij) wat vreemde automaatmodule

Helaas trof ik hier al een gebroken tiretteveer aan en het indexeren van de datum werkt met een ringetje met een veertje, helaas is het ringetje onder de datumschijf geschoten, dus dat lijkt een quick fix:

Een “verborgen” kroonrad onder de brug:

Een grappig palveertje:

En alles in het bakkie:

Dus even een tiretteveer uit een donor gehaald en alles lekker door de Elma, montage in omgekeerde volgorde.

Vandaag een dagje om de pols gehad en net de laatste afstelling gedaan, voor mooi moet ik nog een deksteentje van de balans vervangen, die had een klein putje, dan zal hij nog stabieler lopen:

Dan nog een nieuw struisvogelbandje erop en klaar voor vele uren draagplezier :sunglasses:

40 likes

Mooi geworden, Tim! :ok_hand:t3:

1 like

Het ziet er simpel en grappig uit, maar ik heb twee Felsa automaten gehad, waar dit palletje los geschoten was…
Dan vergrendel je de rotor niet meer en valt ie steeds uit de as…

Geen grapje om dat palletje terug te plaatsen kan ik je vertellen… man man man

8 likes

Oeh ja dat geloof ik, er zit een soort van zekeringsring overheen die het palletje op spanning houdt, leuke uitdaging om terug te plaatsen…

1 like

Respect voor de leuke vondst én het aanpassen van

de lijst - voordat je het weet komt zo’n best mooi exemplaar voorbij de kans op herstel onderin terecht…:+1:

2 likes

Wat een mooi type horloge zeg!!
Weer leuk om te lezen en ook om weer wat van te leren! Ik heb zelf ook een horloge liggen wat alle kanten op vliegt op de grapher, toch ook maar eens naar de balansveer kijken.

3 likes

Liep nog niet goed, bij het afregelen toch nog de (al niet sublieme) spiraalveer een tik gegeven… Net weer proberen terug te plooien. Enfin…van niet lopend, naar niet lopend maar schoon, naar lopend, naar weer niet lopend, naar weer slecht lopend.

Ik vrees dat er een nieuwe balansveer in moet, al dan niet met brug.
Stap vooruit en weer een stap terug.

10 likes

Een klokje met een FHF70 uurwerk. De wijzers hadden net als de wijzerplaat al een zwaar leven achter de rug, je moet er een beetje van houden. Een wijzer had nog wat (radium?) lume dat ik heb verwijderd. Ze waren ook enorm roestig, deze wijzers een beetje fatsoenlijk gemaakt. :smiley:

Na schoonmaak en smeren van het uurwerkje loopt die weer best prima. Deze heb ik net klaar dus ik regel hem over 2 daagjes wel verder af als die mooi is ingelopen. Alleen verticaal is de amplitude wat lager maar nog wel acceptabel lijkt me. Tiretteveer was helaas kapot dus even kijken waar ik die kan gaan vinden.

17 likes

Vanmiddag ben ik bezig geweest aan een stokoude Onsa met een Felsa 415 bidynator uurwerkje.
Het is een mooi uurwerkje, maar wel iets gecompliceerder dan een gewoon uurwerk.
Dit was kennelijk de eerste automaat waarvan de rotor zowel linksom als rechtsom draaiend de veer opwindt.
Ik vond deze Onsa op de rikketik en blijkbaar is dit uurwerk al van begin jaren 40.
Het is jammer dat er een klein onderdeeltje kapot is waardoor hij nu niet meer handmatig opgedraaid kan worden. Nou ja, dan doen we maar net of het een Seiko is hè :wink:

Hij loopt nu wel mooi trouwens.

Zoals je ziet is het glaasje inwendig gescheurd en daar moet ik nog een keer een ander voor hebben maar deze maat heb ik helaas niet in voorraad. Een nieuw bandje is al besteld.

22 likes

Cool ding! En ik wist niet dat bidirectionele automaten al zo oud waren. :ok_hand:

Welke maat en vorm? Gegarandeerd mensen die er eentje kunnen missen, ik incluis :smile:

2 likes

En ook al incabloc

1 like

Van de IWC website
In 1942, during the Second World War, FELSA, a Swiss company specializing in raw movements (ébauches), introduced a bidirectionally winding mechanism that was marketed under the name “Bidynator” (Felsa 692 calibre). The automatic movement with a central seconds hand had a cog-based mechanical transformer that converted the bidirectional movements of the rotor into energy for the barrel.

Incabloc is van 1934, volgens het www.

2 likes

Probeer te begrijpen hoe dit werkt zonder omkeer rad. Is het vergelijkbaar met de Magic lever van Seiko?

Edit, a ik zie het al. Dat l vormig mechanisme maakt met èèn van de twee raderen contact, afhankelijk van de draairichting van de rotor.
Ingenieus design.

2 likes

Zoals deze :yum:

11 likes

Denk een beetje hetzelfde als de Felsa 4002, die 2 kleine tandwielen zitten in een slobgat en kunnen zich zo zetten naar de richting, je drijft er dus 1 of 2 aan.

4 likes