Hulp nodig! Keuze horloge rond €1000,-

En dit horloge van Frederique Constant is ook erg mooi!

3 likes

Helemaal mee eens! Fantastische horloges van een merk met veel historie.

Je hebt te lang geen 1521 meer omgehad, @Fate_Amenable_To_Change !

Ook jij bent er altijd zeer enthousiast over geweest en je bent bovenstaande pas gaan betogen nadat bij jou de verkleiningsmanie toesloeg :wink:.

Objectief gezien is de 1521 natuurlijk gewoon een prima, niet groot dragende 42 mm duiker! Als je echt van kleine horloges houdt, dan moet je hem inderdaad niet nemen; dan zit je met een super waarschijnlijk beter. maar wow! Wat een super ontwerp is het!

1 like

Ik weet niet helemaal zeker of het Longines of Enicar was die als eerste met een EPSA dual crown uit kwam, destijds. Ik wil gaan zeggen dat de LLD een mooie Sherpa-afgeleide is, maar kan het niet staven. Mooi stukje geschiedenis, van de EPSA kasten, absoluut.

Specifiek hier vind ik de coating van Baltic wat toevoegen omdat ze juist bevels in blank staal hebben gehouden. Dat voegt meer toe dan een all-black coating, en ik vind de zwarte hier bij hoge mate van uitzondering misschien wel geiniger dan de stalen versie. Dat was mijn punt: Voor mij hoort het bij specifiek deze Baltic.

Dat vindt je fout. :slight_smile:

Ik ben die jeugdzonde ook begaan en vertrouw me… DLC coated zwarte horloges zijn op termijn niet sjiek.

De render is onder een hoek gemaakt, zoals standaard in veel style guides voor productrenders wordt gevraagd. Ik betwijfel dus zelfs of de render scheef is.

Het is bon ton om juist op Seiko te zitten haten qua alignment, en ik heb de distincte neiging om te denken dat dat ernstig opgeklopt wordt. Die neiging komt voort uit het 9 jaar lang flipperen en dragen van heul, heul veul Seiko’s. :slight_smile:

Ik raad TS de 1521 niet af vanwege mijn verkleiningsmanie, maar puur omdat hij vier stuks dressy horloges op het oog had. Om dan met een 42x13mm hoekige bonkige duiker aan te komen ligt wel heel ver weg bij de intentie van TS.

No argument here. Ik heb jaren lang zo’n ding gehad en 'm met pijn in het hart verkocht omdat m’n pols het niet trok.

2 likes

Vind je dat dat ook bij bijvoorbeeld de DS1 day/date waar de datum op 6 staat? Weliswaar ook veel naar binnen maar persoonlijk vind ik het dan wel weer in balans met de dag aanduiding bovenin. Of anders mijn favoriet in die serie de DS1 Big date. Op m’n ph1000 staat de datum wel gelukkig lekker naar buiten maar dat is een kleinere wijzerplaat :wink: Ook een powermatic 80 die al eens de grond heeft gekust en sinds aankoop nog niet op bijgesteld is en binnen 1.5 seconde van truetime loopt . Ja ik snap dat het zelf niet fijn knutselen is met de powermatic en dat volledige service door Certina/swatch gedaan moet worden maar dat maakt het in mijn ervaring nog niet per definitie jouw een slecht uurwerk. Vandaar m’n eerdere vraag.

1 like

Ja. Dat is op de zes positie voor de datum veel minder merkbaar, maar ik heb echt, echt een broertje dood aan oversized horloges waar een uurwerk in zit uit de 35-37mm tijd. Daarom heb ik m’n Hamilton Navy Pioneer ook verkocht, destijds. Ergerde me dood.

Nomos heeft er helaas ook een handje van omdat ze de Peseux hebben gekloond met hun Alfa uurwerk, dus daar staat in veel gevallen de KS complicatie te hoog op de plaat. Diezelfde ziekte kom je bij Junghans en vele anderen met een 7001 uurwerk tegen, en zelfs hele generaties Patek Calatrava’s zijn voor mij super lelijk omdat de jumbo kast niet bij het uurwerk past.

Ik zeg ook niet dat mijn afkeer van de powermatic 80 geheel rationeel is. Ik heb een Hamilton Khaki Field gehad in 38mm met zo’n uurwerk, en die liep ook snaarstrak. Toch voelt het op één of andere manier als een stap achteruit van een ETA 2428-2, en dat blijft in m’n hoofd knagen.

Ook ik zit op het spectrum, maar ga slecht op andere details dan jij. :slight_smile:

2 likes

De hoek is er en dat zou de afwijking boven en onderin alleen deels verklaren (afwijking zou dan zowel boven als onder naar dezelfde kant moeten zijn) niet de afwijking op 3 en 6

Moet wel zeggen dat de meeste afwijkingen die ik heb gezien wel in het sub 1k segment zitten

Dat hangt ook heel veel af van hoe (on)handig je zelf bent en in welke situaties je het draagt. Ik heb ooit 1 zwart gecoat horloge gehad en die bleef best lang mooi. Totdat het niet meer zo was. 1 kras en de lelijkheid is er.
In alle eerlijkheid, de reden dat deze zo lang mooi bleef was ook omdat ik het horloge niet zo vaak droeg. Ik was er vrij snel op uitgekeken.

De Seiko is ook een beetje de ‘wat past niet in het rijtje’ keuze. Ik kan verkeerd zijn, maar heb het gevoel dat je deze gewoon graag wil hebben en zoekt naar bevestiging dat het geen slechte keuze is?
Als je de Seiko echt mooi vindt, ga er dan gewoon voor. Jij moet er mee rondlopen. Dit forum heeft geen politie die komt controleren of je horloge aan de ongeschreven regels voldoet. :clown_face:

De Presage is 40mm. Wat is je polsomtrek ongeveer?

Er zijn al heel wat leuke opties aangereikt, maar wat dacht je van een Farer
image

Of een frisse Studio Underd0g voor de zomer:

Die moet je wel nog even vastkrijgen dan.

2 likes

Mijn ma zegt altijd bij twijfel niet doen.

En anders gewoon even rustig door sparen. De zoektocht is het leukst.

Die Farer horloges vind ik vaak ook wel bijzonder mooi goede kleuren combinaties weet alleen niet hoe het er in het echt uit ziet.

1 like

Tja, dat blijft altijd wel een probleem bij de microbrands. Maar vaak kan je wel filmpjes/reviews vinden die een realistischer weergave bieden. Of even de foto’s hier op het forum bekijken?

1 like

Lijstje mag nog wat langer en dan lekker lang twijfelen en gewoon wat horloges gaan passen als je voorbij een horlogezaak loopt en, mjah, er is vanalles te koop en met een budget van 1000€ is er een ruim aanbod. Er zijn al een paar fijne suggestites gedaan, ik gooi er ook nog maar iets tussen:
Citizen Tsuyosa ?

1 like

Ieder zijn ding. Ik vind het bij dit horloge echt niet passen.

1 like

Hoi Swashy,
4 keuzes waarbij je niet veel fout kunt doen. Heb je ze alle 4 al gepast? Zo niet, daar eerst mee beginnen. Na het passen, weet je het meestal wel :slight_smile:

1 like

Dat niet zo zeer, maar waarom ik twijfelde wordt wel een beetje bevestigd door jullie. Zwart blijft niet mooi zwart en met een kras zie het metaal er door heen. Ik ken mezelf, dus daar ga ik me aan ergeren.

17 a 18 cm ongeveer

Ik vind het bij het gros van horloges niet passen dat zwart met een uitzondering daar gelaten zoals een radiomir black seal…

Ik heb hem nu van maart vorig jaar dus bijna een jaar en tot nu toe nog even zwart :yum:.
Ik moet ook zeggen dat ik een redelijk onvoorzichtig iemand ben waarbij het horloge regelmatig wel eens over een oppervlak krast waarbij ik denk… oeps :face_with_peeking_eye:.
Desondanks eigenlijk amper krassen of swirls en het zwart is nog even zwart. Hopelijk helpt dit :wink:
Foto voor het plezier :yum:

4 likes

Ik geef dit horloge de laatste tijd vaker als suggestie. Persoonlijke ervaring heeft mij geleerd dat dit een stapje hoger is dan de Sharp Edge reeks

Seiko Sarx035 :sunglasses:

Of niet @WilSeiko en @Windhund? :innocent:

10 likes

Tsja, wat bezielde me om deze te laten gaan?

Zo omschreef ik hem

En dan nog was ik verbaasd dat het een tijdje duurde voordat deze verkocht was.

Ik vind de Sarx033 met de wijzers van deze 035 ook fantastisch!!

1 like

Goede suggestie.

1 like