Hype door website's/yt kanalen Wanneer haken jullie af?

Vooropgesteld: Ik vind het prachtig voor de merken dat er snel en goed/veel verkocht/ voor jaren werk is word en heb respect voor de horlogemakers.

Ik ben gewoon benieuwd hoe HF leden hier tegen aan kijken.

Er zijn een aantal grote horloge websites en of yt kanalen en als hun iets aankondigen dat merk x of y the next big thing is of iets nieuws uit bregen kun je er redelijkerwijs van uit gaat dat het of storm gaat lopen indien direct beschikbaar of dat de prijzen omhoog gaan of de wacht tijden heel lang worden

Voorbeelden? Daar gaan we.

Gisteren binnen 3 minuten alle drie de Nijntjes van De Rijke uitverkocht nadat (diverse) website('s) er lucht van krijgen. Vrijwel kansloos om er een te scoren.

Dat Japanse merk waar ik gewoon moeite mee blijf houden met de naam. @tompj post die weleens Die wacht tijd was volgens mij al vrij lang maar na aandacht van diverse website’s is die sinds een tijd opgelopen tot een ca 9-10 jaar (!!!) En dat met een prijs van omgerekend een pakweg 20k aan ekki’s.

Ik dacht dat het merk Ming is? In ieder geval een merk die slechts een aantal keer per jaar de webshop open zet en altijd ook stijf binnen paar minuten uitverkocht is

Felipe Pikullik: Jonge Horlogemaker uit Berlijn. Toen die net begon nog geen 1000 euro voor een sternenhimmel. Veel en veel te weinig wat die toen vroeg. Nu begint dit bij een ca 4000 euro en ok andere afwerking tov toen ect ect. Maar neemt ook sinds maanden geen orders meer aan na gehypt te zijn ivm te druk.

En heeft recent zijn maanfase uitgebracht. Kosten? Zie topic op t forum van onze oosterburen ik dacht rond de 21k.

Anordain: Momenteel krijg je als ik het goed begrepen heb krijg je een slot toegewezen als er weer plaats is en (daarna) een wacht tijd van 1.5 jaar? Dus jaren verder voordat je er hopelijk 1 hebt

Kudoke: Ik weet dat het handgraveren 1000 euro ex btw duurder is geworden in een jaar tijd voor exact t zelfde werk (nadat oa YT kanaal Watchfinder dit merk onder de aandacht bracht.

Onze eigen Stefan Ketelaars. Als ik het goed begrepen heb in ongeveer zijn woorden ’ ik heb voor jaren werk’

Dus mijn vraag is: Wanneer haakt HF af voor de kleinere merken? Wanneer vind men de wacht tijd te lang worden of een product te duur worden nadat er hype is ontstaan door websites of yt kanalen?

Wanneer ik afhaak? Als de levertijd te lang is dat heet als ik bijv bij Kudoke een order plaats en ik de garantie krijg dat die binnen twee jaar af is soit. Maar aan t systeem van Anordain doe ik niet mee.

En ook afgezien van t financiele aspect 10 jaar wachten op een horloge… Nee dank u.

Popcorn time :partying_face:

7 likes

Eigenlijk al direct als ik 'm niet gewoon kan bestellen en binnen 3 - 6 maanden geleverd kan krijgen.

11 likes

Heb geen last van gehypte modellen.
Ben beter in het kopen van incourant spul.

16 likes

Idem hier

1 like

Hier precies hetzelfde. Ik peins er niet over om op een horloge te wachten en bestel ‘gewoon’ verkrijgbare horloges al niet als de webshop ze niet op voorraad heeft.

Toen ik mijn anOrdain kocht, moest ik er tweeënhalve week op wachten. Daar twijfelde ik al over, want meestal heb ik in die tijd alweer een ander horloge in mijn hoofd.

2 likes

Ik haak eerlijk gezegd al gauw af bij kleine merken.

De reden daarvan ligt ook deels bij mijn flippergedrag en dat ik daarom altijd wel een klein beetje rekening houd met afschrijving.

Daarbij is mijn horloge spanningsboog niet zo heel lang, zoals @Rolopalooza ook al beschrijft. Ik wil geen jaar wachten.
Ik verwacht in April een leuk horloge en voer letterlijk een dagelijkse strijd om niet gewoon ergens op een Rolex ‘Buy now’ knop te klikken.

11 likes

Bij drie tot zes dagen ga ik al janken met mijn spanningsboog.

Edit:

Great minds. :joy:

6 likes

Momenteel wacht ik al 5 maanden op een Sinn EZM 13.1. Ik wil het gewoon dus dan moet het maar…

Ik wacht ook al een paar maanden op een straum met metalen band… schijnt in verband met productie problemen van de band nog zeker een aantal maanden te duren… geen probleem…

Recent nog een unimatic gescoord. Zij maken bijna uitsluitend limited editions dus ingeschreven voor de nieuwsbrief om bij te houden of er een eentje voorbij kwam die de moeite waard was. Toen dit eenmaal het geval was meteen maar besteld ondanks dat een horloge aankoop op dat moment eigenlijk niet uitkwam.

af en toe een beetje moeite doen om een bepaald model te bemachtigen vind ik ook wel leuk. Ik zie het als onderdeel val het plezier.

2 likes

En als je dan een keer zo een hype model krijgt (denk meloen!) dan is het ook om te janken :smile:

PS, ik had dat met een Furlan Marri :laughing:

3 likes

Het niet direct beschikbaar zijn heeft me al heel wat (mis)kopen bespaard :sweat_smile: ik kan gisteren van het bestaan niet afweten, vandaag een plaatje zien en het morgen willen hebben. Inschrijven prima maar wel met een vaste en absolute levertijd

2 likes

Misschien is Kikuchi Nakagawa dan iets voor je! Handgemaakt en binnen 6 werkdagen in huis !

2 likes

Geluk hebben dat er eentje 2dehands te koop komt in het blauwe.

Op het telefoontje van die zwarte tank wacht ik nog steeds bij de AD. Ondertussen heb ik hem al een maandje of 2-3. Geen geduld dus.

Probeer nu nog een keer geduld op te brengen voor een simpele tudor bb36, maar ik word er nie gelukkig van. :frowning:

Verder lekker impulsief hier in het blauw jong gebruikt of vintage kopen. :smiley:

4 likes

Knakenspul dat drie keer over de kop gaat, we sturen er lekker van weg.

5 likes

Als er 2 mensen voor me staan bij de bakker denk ik al “ik kom later wel terug”

Als ik moet wachten hoeft het voor mij niet

9 likes

Hetzelfde bij Steinhart, krijg je mail dat er een nieuw model is kijk je gelijk op de site staat er UITVERKOCHT…daar heb ik toch niks aan.

2 likes

Jaren, maanden, of zelfs weken wachten op de levering van een horloge gaat mij heel slecht af, en dat voorkom ik dan ook door dergelijke horloges niet te bestellen zolang ze niet normaal leverbaar zijn. Als een merk er niet voor kan zorgen dat hun product gewoon voor iedereen te koop is willen ze het kennelijk niet graag genoeg.

Ik kan het niet helemaal eens zijn met de stelling dat de oorzaak van een hype een aantal grote horloge websites en YT kanalen zijn. Dat zie ik eigenlijk nooit, dat ze zeggen dat iets ‘the next big thing’ is of zal worden. Uiteraard wordt er aandacht besteed aan nieuw uitgekomen, of uit te komen, modellen. Maar of dat een hype wordt wordt voor een groot deel door de markt bepaald. Er zijn ook genoeg voorbeelden van horloges die internet-breed veel aandacht kregen maar die (nog) gewoon leverbaar zijn; inclusief limited editions. Op de één of andere manier worden die horloges ineens een stuk onaantrekkelijker, als ze gewoon uit voorraad te koop zijn.

Mijn mening is dat het vooral de horlogemerken zelf zijn die een hype-situatie in het leven roepen door gelimiteerde hoeveelheden te produceren. Ze spelen in op ‘the fear of missing out (FOMO)’ van het grote publiek. Met als voordeel dat ze in korte tijd veel kunnen verkopen, en niet hoeven te investeren in productie die daarna kostbaar op de plank ligt.

Een tweede aspect van moeizaam verkrijgbare horloges is investerings-gedrag. Mensen jagen moeilijk verkrijgbare horloges na, alleen om ze direct nadat ze ze hebben verkregen voor een hogere prijs weer door te verkopen. Als je dit aspect niet interesseert en alleen horloges koopt die je uit eigen overweging aantrekkelijk vindt, vallen een hoop van de hype-horloges al af.

6 likes

Die dan toch vooral gecreëerd wordt door de verschillende kanalen en social media aandacht? Zonder die aandacht zou bijna niemand weten dat er een plastic Speedy te koop was…

Sterker nog, een boel van die hype modellen leven alleen maar omdat er social media is.

6 likes

Niet direct te koop? Dan hoef ik hem niet… Ik ga nergens uren in de kou staan of klaarzitten achter een pc om online een kans te maken een horloge te kunnen kopen.

2 likes

Ik denk ook dat de moonswatch deels zo populair is vanwege het design… felle kleurtjes… verzamelgebeuren en er staat omega op :stuck_out_tongue: . Hommages/ kopieën van speedmasters lopen sowieso wel, en deze is toch net weer iets geaccepteerder.

2 likes

Dit dus.

1 like