Vooropgesteld: Ik vind het prachtig voor de merken dat er snel en goed/veel verkocht/ voor jaren werk is word en heb respect voor de horlogemakers.
Ik ben gewoon benieuwd hoe HF leden hier tegen aan kijken.
Er zijn een aantal grote horloge websites en of yt kanalen en als hun iets aankondigen dat merk x of y the next big thing is of iets nieuws uit bregen kun je er redelijkerwijs van uit gaat dat het of storm gaat lopen indien direct beschikbaar of dat de prijzen omhoog gaan of de wacht tijden heel lang worden
Voorbeelden? Daar gaan we.
Gisteren binnen 3 minuten alle drie de Nijntjes van De Rijke uitverkocht nadat (diverse) website('s) er lucht van krijgen. Vrijwel kansloos om er een te scoren.
Dat Japanse merk waar ik gewoon moeite mee blijf houden met de naam. @tompj post die weleens Die wacht tijd was volgens mij al vrij lang maar na aandacht van diverse website’s is die sinds een tijd opgelopen tot een ca 9-10 jaar (!!!) En dat met een prijs van omgerekend een pakweg 20k aan ekki’s.
Ik dacht dat het merk Ming is? In ieder geval een merk die slechts een aantal keer per jaar de webshop open zet en altijd ook stijf binnen paar minuten uitverkocht is
Felipe Pikullik: Jonge Horlogemaker uit Berlijn. Toen die net begon nog geen 1000 euro voor een sternenhimmel. Veel en veel te weinig wat die toen vroeg. Nu begint dit bij een ca 4000 euro en ok andere afwerking tov toen ect ect. Maar neemt ook sinds maanden geen orders meer aan na gehypt te zijn ivm te druk.
En heeft recent zijn maanfase uitgebracht. Kosten? Zie topic op t forum van onze oosterburen ik dacht rond de 21k.
Anordain: Momenteel krijg je als ik het goed begrepen heb krijg je een slot toegewezen als er weer plaats is en (daarna) een wacht tijd van 1.5 jaar? Dus jaren verder voordat je er hopelijk 1 hebt
Kudoke: Ik weet dat het handgraveren 1000 euro ex btw duurder is geworden in een jaar tijd voor exact t zelfde werk (nadat oa YT kanaal Watchfinder dit merk onder de aandacht bracht.
Onze eigen Stefan Ketelaars. Als ik het goed begrepen heb in ongeveer zijn woorden ’ ik heb voor jaren werk’
Dus mijn vraag is: Wanneer haakt HF af voor de kleinere merken? Wanneer vind men de wacht tijd te lang worden of een product te duur worden nadat er hype is ontstaan door websites of yt kanalen?
Wanneer ik afhaak? Als de levertijd te lang is dat heet als ik bijv bij Kudoke een order plaats en ik de garantie krijg dat die binnen twee jaar af is soit. Maar aan t systeem van Anordain doe ik niet mee.
En ook afgezien van t financiele aspect 10 jaar wachten op een horloge… Nee dank u.
Popcorn time