Hype door website's/yt kanalen Wanneer haken jullie af?

Natuurlijk, ik ben met je eens dat de (social) media daar een rol in spelen. Maar diezelfde media berichten ook over horloges die ongelimiteerd uitkomen, en daar ontstaat dan geen hype over.

Die hype kan - ook door de (social) media - niet gecreëerd worden als een horloge merk niet besluit om hun producten beperkt beschikbaar te hebben. Dan kan alleen maar door een kleine productie (omdat ze niet meer aankunnen) of door een gelimiteerde oplage uit te brengen. Vervolgens moet dat inderdaad wel gecommuniceerd worden, en dat is de rol die de (social) media daar in speelt. Maar ik geloof niet dat de oorzaak van een hype de (social) media is die zou zeggen dat een bepaald horloge ‘the next big thing’ is. Dat zeggen ze nooit, en dat weten ze ook niet.

3 likes

Dat het gelimiteerd zijn FOMO creëert ben ik helemaal met je eens hoor.

Feit is denk ik wel dat een boel van die merkjes (Furlan Marri, Ming, studio blabla) zonder social media niet zouden bestaan. Dat ze vervolgens een gelimiteerde uitgave maken is natuurlijk top en olie op het vuur.

Het feit dat de moonswatch een succes is is gewoon een mooie combo van hype creëren, schaarste (op dat moment) en Omega op de plaat drukken. Iedereen schuimbekkend in lange rijen (Apple was hier ook meester in) voor de Swatch winkels en elke media kanaal maakt er melding van. Perfecte executie. Iets waar ik als semi-marketeer alleen maar van kan dromen.

3 likes

Sociale media voegen niets toe aan ons leven. Ik blijf er net zo ver weg van als van hype-horloges.

2 likes

Dat is een andere discussie :slight_smile:

2 likes

is investerings-gedrag

Speculeer gedrag bedoel je….

3 likes

De MoonSwatch zou in alle berichten voorafgaand aan de release ongelimiteerd beschikbaar zijn en later zelfs online beschikbaar komen. Ondanks deze berichtgeving stonden er toch meer mensen een nacht in de rij dan er horloges beschikbaar waren :man_shrugging:

2 likes

Ja dat bedoel ik @rik247 - dat mensen de horloges voornamelijk als investering zien - dus om er geld aan te verdienen - en niet omdat ze het horloge zelf per sé zelf aantrekkelijk vinden. Ze speculeren er op dat het het horloge meer waard is dan wat zij er voor betalen.

1 like

En dat speculeren heeft dan weer erg veel media aandacht gekregen over de jaren wat ook weer meehelpt :smile:

2 likes

Klopt @Redchilly, de eerste berichten die van de Swatch Group kwamen waren anders dan wat er uiteindelijk van geworden is. Nick Hayek veranderd kennelijk makkelijk van strategie.

Dat de horloges ongelimiteerd geproduceerd en geleverd worden klopt uiteindelijk wel; de MoonSwatch blijft zeker net zo lang in de Swatch collectie als de levensduur van andere Swatch modellen. Dat mensen dan toch besluiten om uren in de rij te gaan staan (of er meer op de grijze markt voor willen betalen) komt alleen omdat ze het horloge NU willen hebben.

Maar dat de MoonSwatch online beschikbaar zou komen is inderdaad geen waarheid geworden. Net zoals er aanvankelijk gezegd werd dat er 2 horloges per klant in de Swatch Boutique’s geleverd zouden worden; dat werd er uiteindelijk maar 1…

1 like

Zou Swatch zich verkeken hebben op het succes van de hype, of waren de plunder- en scalptaferelen bij de boutiques min of meer het beoogde resultaat? Ik neig een beetje naar het eerste, want volgens mij hebben ze nu veel klanten moeten weigeren, die vervolgens na een weekje kalmeren ook wel inzagen dat het horloge op zich niet echt de moeite waard is.

2 likes

Dat men de MoonSwatch NU wilde hebben kwam door de perfect opgebouwde hype die ze via social-media hebben uitgerold. De berichten werden keurig opgepikt door de kanalen en daar verder opgeblazen. Ook op hier op HF werd ieder nieuw bericht gepost en doorgelinkt waardoor ook hier de hype werd opgestuwd tot grote hoogte.

Dat het succes groter is geworden dankzij deze hype lijkt mij evident,
waardoor de strategie wel aangepast móest worden.

1 like

Dat klopt… Ik had het wat genuanceerder kunnen brengen. Wat ik bedoel:

Sociale media helpen bij het creëren van hypes. Deze gehypete horloges worden vervolgens weer getoond op sociale media, waardoor de hype vergroot etc. Behalve de producent van de horloges is niemand erbij gebaat dat deze hype ontstaat: scalpers kopen de horloges op om er geld aan te verdienen (ik zag laatst dat Moonswatches nog steeds boven list aangeboden worden op MP) waardoor de echte liefhebber ze niet kan krijgen tegen de normale prijzen, winkels moeten klanten teleurstellen, bij de Moonswatch-première schijnen zelfs mensen beroofd te zijn…

Ik blijf weg van sociale media, dus ik weet niet eens wat de hypes zijn (nou ja, de Moonswatch was moeilijk te missen, en budget voor/verlangen naar een Nautilus heb ik toch niet) en ik heb (dus?) ook helemaal niet de neiging om “mee te doen”, ik koop en draag wat ik zelf tof vind.

Dat ik ook op andere vlakken vind dat sociale media niets bijdragen is inderdaad een andere discussie.

3 likes

Dat is heden ten dage schier onmogelijk (helaas?)
Grappige is dat je dit zelfs schrijft op een social-media platform :wink:
Vandaar dat je de hype zoals de MoonSwatch toch hebt meegekregen.

Schermafbeelding 2023-01-20 om 13.11.55

3 likes

Met een beetje goede wil zou je een forum inderdaad kunnen zien als sociaal medium, maar wel met een paar belangrijke verschillen:

• Op het forum is geen commercie toegestaan, anders dan een zeer bescheiden uiting in de vorm van reclamebanners
  • Het forum bouwt geen profiel van je op, aan de hand waarvan middels een algoritme bepaald wordt welke content je te zien krijgt

Dit zijn precies twee belangrijke factoren waardoor op (andere) sociale media hypes ontstaan.

2 likes

21k voor een 3D moonphase zonder quickset gebouwd op een eta6498 :exploding_head:

1 like

Ming is wel the shiznit met die aangepaste SE uurwerken.

Oh fuck, nu hebben ze me te pakken. HYPED!

6 likes

Wachttijd überhaupt Haak ik af. Wilde vorig jaar een nomos bestellen, was ook iets van half jaar of langer wachten. Dan doe ik het niet. Ik wil het altijd graag morgen of overmorgen hebben. Of indien overzees besteld een paar weken Max :sweat_smile::joy::joy::joy:

1 like

24k ex BTW voor de 3D moonphase. Heb de brochure opgevraagd en daarna vriendelijk bedankt. Voor mezelf sprekend draagt dat niet meer prettig op de pols. De Sternenhimmel ‘doet’ de helft, inmiddels.

3 likes

Als wachttijd ‘te lang’ wordt. Wat te lang dan is, kan per keer verschillen.

1 like

Singapore. Niet Japan.

Ja, die hebben maar zoveel mensen die emaille wijzerplaten kunnen maken. Misschien moeten ze eens met de Japanners gaan praten, want Seiko poept ze gewoon in serie uit.

Bah.

Als ik een horloge echt bijzonder en mooi genoeg vind en ik vind de reden voor de wachtrij geldig, ja, dan bestel ik er gewoon eentje, hoe lang het ook moge duren. Maar helaas, ik heb nog maar één keer een horloge gezien waar ik op wilde wachten. Dat was een Serica.

Normaliter kom ik op een horloge wat ik wil hebben, en dan moet ik hem gewoon op kunnen halen of kunnen bestellen waarbij hij binnen 2 weken op m’n mat ploft. Geen geduld.

Gelukkig hou ik niet van al te obscure reut. Het interesseert me geen reet hoe lang ome Hentschel over een horloge doet, want ik vind ze niet interessant genoeg voor de reist, de tijd en het geld.

Ho ho. Boter bij de vis. Vooruitbetalen? Nee, man, ik ben gekke Henkie niet.