I dare you......ik daag jou uit

Nee de Grail zit hier niet bij, al heb ik er ook niet echt specifiek eentje. Grand Seiko Spring Drive is het enige dat ik graag nog een keer wil proeven.

M’n hart en technisch-ingestelde brein blijft bij Damasko…dat sowieso. Dus wat dat aangaat heb ik wellicht m’n Grail al. :thinking::grinning:

Mijn keuzes zijn gebaseerd op wat ik leuk vind, wil proberen…en prijstechnisch haalbaar is. :+1:

9 likes

Heren, hier komt het …Voor mij is het begonnen toen ik 18 was en mijn eerste contract tekende, gelijk daarna een Breitling Colt gekocht :sweat_smile:

Daarna altijd interesse gehad en vele horloges zijn voorbij gekomen waarvan heeeel veel foute horloges zoals bv een van der Bauwede (met raamwerk) of een Corum Bubble :thinking:

Daarna heeft het virus een tijdje op een laag pitje gestaan (geen echte reden) en hier een jaar of 5 geleden via @anon50762135 terecht gekomen, via een aankoop op MP…

Daarna is het helemaal los gegaan zoals de meeste wel voorbij hebben zien komen :blush: Bij mij gaat het ook alle kanten op dus van goedkope microbrands tot de duurdere horloges zoals Omega, Rolex en iets mindere mate Tudor…

Moet zeggen dat het plezier van dragen niet altijd in de prijs zit heb ik gemerkt, vind dus veel leuk en dat heb ik nagenoeg allemaal mee mogen maken in mijn zoektocht naar het perfecte horloge (als die al bestaat).

Kom wel vaak terug op hetzelfde genre terug al veranderd dat de laatste tijd ook een beetje, ontwikkel een iets andere smaak maar past niet altijd wat bij mij past en hoe ik een horloge draag…

Zoals @daffie al aangeeft heeft de rust die ik vaak heb bij een horloge te maken met de horloge pot die beschikbaar is, dus wanneer minder in de pot zit kan ik genieten van iets goedkopers, komt er ruimte dan begint vaak de zoektocht en onrust heb ik gemerkt.

Een Grail heb k niet echt en dat is ook geen doel voor mij dus wisselen en alles ervaren is mijn geluk en geeft me een heerlijk gevoel, al moet gezegd worden dan een Rolex OP 39 wel een horloge is die ik voor langere tijd zou kunnen dragen dus wie weet komt die uiteindelijk weer terug :thinking:

Dit is mijn bijdrage en er zal zeker nog veel gewisseld/geruild, gekocht gaan worden de komende tijd en dat zal deels afhankelijk zijn van budget welke er voorbij gaan komen :muscle:t2::facepunch:t2:

@Number4…laterzzzzzzz

19 likes

Je hebt een zekere faam hier op het forum, je hebt ook een aantal volgers :wink:
Intussen zijn veel volgers benieuwd hoe jij uiteindelijk afstevent op de ultimate watch voor jou, de zogenaamde “Luukalike”

Bedankt voor jouw bijdrage!
:+1:

2 likes

Luuk, aan wie geef jij het stokje door?
En dezelfde vraag voor @daffie natuurlijk

1 like

Kom maar op Ruben @scrubsaurusrex :+1:

3 likes

Oef…mooi topic zeg!
Ik heb het even van A-Z gelezen en ik lees in dit topic echt weer de fijne HF-spirit. Dus dank TS! En dank aan HF voor alle mooie verhalen tot nu toe.

Ik kijk al een jaar of 20 met veel plezier naar horloges. Na een Swatch en een Seiko quartz chronograaf vond ik het rond mijn 30e tijd voor een echt horloge. Ik heb altijd het plan gehad om van mijn eerste salaris een mooi horloge te kopen. Ik heb daar zo’n 12 jaar over gefantaseerd en tijdens alle stedentrips was de lokale juwelier altijd een soort van Punica-oase voor mij tussen het “shoppen” door. Ik heb destijds echt serieus overwogen om een Tag Heuer Carera 300 SLR (Limited Edition) te kopen. Deze:

f59ec0ae31c94ee8733742dc1ef7684e

Toen het moment daar was, hielden enkele zaken mij tegen. Het geld: de eerlijke verkoper vertelde mij wat een originele band en servicebeurt kost en daarnaast vond ik het, toen puntje bij paaltje kwam toch wel behoorlijk over de top. Het voelde een beetje als een Ferrari kopen na het behalen van mijn rijbewijs (Ook niet gedaan. Het werd een Clio 1.9D). Daarnaast werd dat duidelijk dat op mijn werk (ziekenhuis), het dragen van horloges niet meer wenselijk was.

Dus, naar de lokale juwelier gegaan en gekeken in een geheel ander segment. Ik wilde een chrono, dat wist ik zeker. Uiteindelijk twijfelde ik tussen een Hamilton en een Tissot. Het detail van de wijzerplaat van de Hamilton trok mij over de streep. De woorden van de verkoper: " een quarz uhr ist kein uhr" staan me nog bij, maar de automaat was me toch echt te dik. Het werd de Hamilton Jazzmaster Thinline quarz. Een flink horloge (43 mm), met mijns inziens een mooi afgewerkte wijzerplaat, safier glas, prachtige band en een mooi bewerkt achterdeksel. Ik was dolblij:

Ik heb enkele jaren plezier gehad van dit horloge (en nu draagt mijn vader het als zijn “zondagse horloge”). Het gluren naar en fantaseren over andere horloges ging door. Het bleef bij gluren, maar daar is niets mis mee. Eerder vooral bij juweliers, de laatste jaren vooral in antiekwinkels en op rommelmarkten. Ik kan daar nog steeds enorm van genieten.
Bijna 3 jaar geleden kwam er beweging in de zaak toen @Vanne zijn enthousiasme voor vintage horloges en dit forum op me over bracht. Het bleek al snel te gaan om een zeer besmettelijk virus. Ik heb een poosje profielloos rondgeneusd. In de zomer van 2018, in de Dordogne, na een bbq met @Vanne heb ik een profiel aangemaakt om contact te kunnen leggen met de verkoper van onderstaande schoonheid. Het was liefde op het eerste gezicht.

Het idee dat dit horloge meer dan 50 jaar geleden is gemaakt (en gedragen), de prachtige rustige wijzerplaat, de dagelijkse connectie met het horloge door het opwinden, de tijdloze combinatie met de band…
Daarnaast ook het face-to-face contact met @Tudor13. Een hele leuke manier om meer te weten te komen over horloges en mede forumleden.

Vervolgens heb in een vrij rap tempo de collectie tot (volgens mij) maximaal 11 horloges opgebouwd. In het begin met een aantal geinige horloges, waar ik echt veel lol aan heb gehad, zoals bijvoorbeeld deze 2:

Ook twee moderne seiko’s hebben de revue gepasseerd: de Groene Alpinist (ik hou echt van sunburst!) en de SKX007 heb ik met veel plezier gedragen en die laatste komt zeker nog eens terug (laatst stond er nog een mooie mod met faded pepsi bezel te koop, die ik graag voor deze zomer had willen dragen. Dus mocht de nieuwe eigenaar hem kwijt willen…:sweat_smile:)

Via enkele horlogemeetings met een aantal heren die ondertussen toch wel horlogevrienden zijn te noemen heb ik echt een hoop gezien en gepast en vooral ook een hoop lol gehad. Dit soort taferelen dus :grimacing:

Maar even back on topic en over naar mijn “grail”.
Mijn grootste favoriet heb ik momenteel ook om de pols. De Tissot Navigator 45509. Ik mijn openingspost waarin ik me voorstelde noemde ik hem al als potentiële kandidaat. Het is een niet zo veel voorkomende referentie van Tissot met een typische jaren '70 look. Chrono’s en en andere wijzerplaten waar een hoop op te zien is, hebben toch sterk mijn voorkeur. Op de foto’s trekken de ultieme dressers me nog steeds enorm (Connie), maar om de pols is het toch steeds dat horloge met die bijzondere plaat die het wint.

Laatst noemde @vanne dit ook echt een typisch “fritzer” horloge, en dat klopt helemaal:

De Navigator heb ik destijds met grote hulp van @wbcoupe gekocht (Wilko heeft me destijds op het horloge gewezen en ook alle vragen aan de verkoper voor me gedicteerd :grimacing:). Als jullie goed lezen, zien jullie dat het horloge niet Swiss made, maar hecho en Equador op de 6 uurs positie heeft staan. Geassembleerd in equador dus, maar alle onderdelen gewoon van Tissot. Ik heb het horloge ook gekocht van een verkoper uit Equador. Even in spanning gewacht, maar dankzij DHL Express gelukkig maar heel even…

Nog even een eervolle vermelding voor:

De research en het graven in de historie dragen voor dit horloge weer enorm bij aan het draag/verzamel plezier.

Ik merk dat ik zo ongeveer mijn hele verzameling hier wil gaan spammen. En omdat we allemaal van lange verhalen en mooie plaatjes houden, doe ik dat ook lekker. Ik wilde ook een speedy, maar dan een met kleur en een lekker drukke wijzerplaat. En als je dan 40 jaar wordt en je ziet de Speedmaster Mk40, dan ben je natuurlijk verkocht. Dankzij Hodinkee was het nog niet zo makkelijk er een te vinden voor een redelijke prijs, dus een ritje Dusseldorf had ik hier wel voor over:

Om af te sluiten wil ik graag @WVE nomineren. Allereerst omdat hij voor mij de inspiratie was voor het kopen van mijn Tissot Navigator (de Swiss made variant). Maar daarnaast ook omdat hij volgens mij een prachtige collectie heeft, waar hij onmogelijk 1 grail uit kan kiezen. Succes :muscle::wink:

30 likes

Jahaaaa, dit is dan weer zo’n verhaal dat je in een zucht uitleest, waarna dan nog even op www meer plaatjes zoeken van genoemde modellen.
Heerlijk verhaal Freek, thnx :+1:

1 like

Leuk verhaal, weer een mooie toevoeging aan dit topic.

Voor mij de Tissot (sportief) en die Marvin (heb je die weggedaan?), zo’n Marvin zou ik best in staal willen hebben :innocent:

1 like

Hoop Jeroen, je hebt die mooie Longines toch wel gezien en die blauwe Dynamic?
:smile::facepunch:

1 like

Yep, die is naar @Alexander87 gegaan. Erg leuk horloge met een inhouse uurwerkje erin. Wel aan de kleine kant hoor. Ik meen 35 mm:

7 likes

Nee compleet gemist :yum:

Geintje, allebei mooi. Ook die Polerouter maar ik vind die Marvin speciaal vanwege de KLM connectie. Ik ben geen kenner ofzo maar heb wel een zwak voor de luchtvaart. Zo heb ik ooit een oude KLM koffer uit de Batavia tijd gekocht

3 likes

dan moet je dus een Marvin en een Polerouter gaan kopen :wink: en…

3 likes

Kan ik met mijn polsmaat prima hebben, groter ook trouwens. Hedendaagse horloges heb ik (of zijn) wat groter, vintage draag ik met plezier kleiner :wink:

1 like

Dan eerder toch de Marvin (lekker chauvinistisch…) :+1:

1 like

Dit vind ik zo’n mooi horloge dat ik serieus nog weet dat je hem weg deed en dat ik financieel aan de zijlijn moest toezien hoe deze aan mij voorbij ging.
:joy::joy::joy::joy: hoe slecht is dat…
Als een kind die langs de Jamin etalage wordt getrokken.

6 likes

Of, om even te “spammen”, zoiets ook leuk met een link naar de luchtvaart:

Super histoire Freek :yum:

1 like

Leuk verhaal, ook dat van @lassale trouwens. :+1:

De Art Blakey heeft niet alleen de naam: De clips van het drumvel zitten ook op de wijzerplaat, en nog wel zo dat er een 8:12 ritmesignatuur ontstaat. Het achterdeksel is een bekken. Oris gaat daar best ver in, soms. :+1:

:wink: Fixed that for you.

De tranen schieten me bijna in de ogen. Prachtig, man. Maar ik blijf die Oris van je het mooist vinden, emotionele waarde ten spijt.

3 likes

Top collectie en een heerlijk verhaal om te lezen! Dank je wel.

1 like

Dank je wel voor jouw mooie antwoord Chris! M’n Oris heb ik inmiddels al weer bijna drie jaar en ondanks dat ik nu “Omega” als thema van het verzamelen heb, gaat deze Oris nooit weg. Er zijn verschillende uitvoeringen van dit model Big Crown, maar deze vind ik eigenlijk het meest geslaagd, met z’n 40 mm diameter voelt het toch niet echt groot om de pols.

11 likes