Met zo te zien een behoorlijke voorkeur voor modellen uit de jaren 70
Is deze pracht nog allemaal in bezit?
Prachtige en ‘understated’ collectie. Heel mooi ook om te zien wat er allemaal voor moois komt bovendrijven in dit topic
De meeste wel. Maar horloges die niet fijn om de pols zitten moeten toch weg. Ik ga er niet naar kijken. Zo zijn de Omega megaquartz en Certina Certronic beide gegaan. Hoe mooi ook, ze zaten niet prettig om mijn pols. De Navigator lobster had hetzelfde probleem. Erg mooi maar die band was wel een statement van jewelste…
Volgens mij mag ik het stokje nu overgeven…
Ik ben best benieuwd naar de horloges van @Jurgen. Als hij wil natuurlijk. Ook een vintage liefhebber. Is hij al verschenen hier? Ik heb niet heel secuur gezocht nl…
Lijkt me een prima criterium
Heb nog nooit een overzichtsfoto gemaakt. Moet eerst de boel nog even ophalen en zal dan een foto plaatsen.
En vergeet vooral het verhaal erbij niet
Nog nooit heb ik iets van een overzicht geplaatst, dus dit is de eerste keer. Vooraf alvast een excuus voor de slechte foto/s, ze lijken wel met een Raboscanner gemaakt, mijn horloges verdienen beter.
Waar is het fout gegaan…
Tja, waar moet ik beginnen. Als kleine jongen die opgroeide met Quartz horloges die je op de kermis bij de Holly Cranes uit de glazen vitrines kon vissen, was ik altijd al gefascineerd door horloges.
Met die kermis dingen probeerde ik ook altijd van twee horloges één bijzondere te maken en dergelijke. Toen ik het oude horloge van mijn opa kreeg ‘waar geen batterij in hoefde’, was ik helemaal verbaasd. Een automatisch horloge, ik weet nog wel dat er in de klas op de lagere school bijna niemand wilde geloven dat hij liep zonder batterij.
Ook wel een mooi puntje in mijn horloge verleden is dat mijn vader op een reis naar de USA thuis kwam met een horloge van Texas Instruments waarop een rekenmachine zat.
Toen was ik helemaal de coole gast op het schoolplein. Tijdens de pauze moest ik voor iedereen de meest moeilijke sommen ermee uitrekenen, niemand had ooit zoiets gezien.
Tijdens mijn studie was het even wat rustig op horloge gebied, maar toen ik mijn eerste baan en salaris kreeg stond ik wekelijks bij de juwelier voor het raam te kwijlen. De eerste aankoop was een Citizen Aqualand Promaster met zo’n ‘lichtgevende’ wijzerplaat. Niet veel later volgde een Breitling Chronomat en toen was het hek van de dam. Vele Breitlings Crosswind, B1, Navitimer Avenger, Chronomat, Olympus, etc., etc., kocht ik. Ook Rolex en Zenith mocht natuurlijk niet ontbreken.
Maar na een tijdje ging in mij toch meer concentreren op de techniek in de horloges en kwam ik erachter dat er vintage exemplaren waren met de meest mooie uurwerken. Van Valjoux, Venus, Lemania, Excelsior Park, Longines, Landeron etc, kocht ik horloges met zeldzame uurwerken en de moderne Breitlings, Rolexen en Zeniths verdwenen.
Maar ja, met polsen waarop een 48mm diameter horloge goed staat, zijn die vintage horloges vaak geen gezicht. Alsof er een eurocent op je pols ligt. Dus is de bedoeling nu eigenlijk om alles kleiner dan 38mm te verkopen, maar ik kan slecht ergens afscheid van nemen. Veel horloges hebben een apart verhaal. Bovendien laat ik alles altijd servicen en is het nogal een kapitaal vernietiging als ik het verkoop…
Vandaag was ik bij De Nederlandse Kluis en heb snel even een aantal foto’s geschoten van een deel van de verzameling. Slechte kwaliteit foto’s die de horloges geen goed doen, maar thuis bewaren is immers geen optie dus foto’s nemen in een fototentje ook niet. Ook hadden ze wel even ontdaan kunnen worden van de vette vingers…
Het loopt uiteen van vintage en nieuw, groot en klein, quartz en automatisch. Opvallend is wel dat ik een voorkeur heb voor de jaren 70 met zijn kleurtjes en vreemde wijzerplaat indelingen. Ooit hoop ik deze wirwar aan horloges terug te brengen tot zo’n 20 stuks. De kans dat het er meer worden is wel groter ben ik bang.
Wauw, zere vinger van het naar beneden scrollen. Impressive Jurgen. Extreem mooie stukken ertussen. Chapeau
Al die verschillende chrono’s. Prachtig. Daarbij nog heel veel schitterende ezemplaren. Ik snap dat dit je moeite gaat kosten om het aantal terug te brengen tot 20.
Veel sterkte, maar voorlopig nog even van genieten.
So zeg !
Direct zo’n belachelijk mooie Movado om mee te beginnen
De Lemania’s!(ook die 50’s chrono ), die Reggata timer en Memosails
Junghans Olympic met gewelidge kast! . Nog even een paar Omega chrono’s en Dugena, tsja waar houdt het op!
Bam wat een collectie, geweldig!
Hier zit echt zoveel bij wat echt precies ook mijn “smaak” is, damn
Ik ben in love

Zijn dit trouwens Buren uurwerken of wat zijn dit voor pareltjes?
Zoals die funky van Hattum
Schitterende collectie! Ik kende hem niet, maar die Movado
Heel, heel mooi. En wat zijn het er veel zeg! Die Lemania met blauwe plaat .
De Movado is wat mij betreft toch wel de topper uit de collectie
Dit zijn horloges met een TDB-K uurwerk. Een samenwerkingsverband tussen Tenor-Dorly, Dubois-Dépraz, Brac en Kelek. Ik heb er weleens een verhaaltje over geschreven in het vintage gedeelte. Het zijn automatische chrono uurwerken.
Geweldige collectie Jurgen! Zoals al eerder gezegd heb je fantastische exemplaren, kan me voorstellen dat het lastig is om dit terug te gaan brengen. Van de andere kant, als je het niet draagt dan is het misschien iets makkelijker om te verkopen. Hoe dan ook prachtige collectie👌🏻