Icoon

Natuurlijk is een GS echt. Maar je snapt mijn punt wel

Een Apple watch is een smartwatch. En voor mij geen icoon

Verder vind ik alles best wat ieder zijn of haar mening isšŸ‘Œ

2 likes

Nee, ik snap je punt maar vind het onzin. :slight_smile: Jammer dat we er geen toog met een pilsje bij hebben. Of een terrasje met een goeie koffie.

Da’s nou precies het hete hangijzer. Het is allemaal zo subjectief.

Deze discussiedraadjes over iconen komen altijd weer voorbij, en altijd verzanden ze in welles-nietes gereutel. :slight_smile:

1 like

Ja maar dat is ook leuk aan een discussie
Stel je voor dat iedereen het met elkaar eens is
Ook niet leuk. Toch?

Exact dit dus!

Vooruit dan, omdat jij het bent mag het. Zal straks de goedkeuring doorgeven aan de commisie.

:wink:

Niet alles waar je de tijd kunt op aflezen is een horloge, de Applewatch is voor mij (maar dan ben ik waarschijnlijk ook weer een van die oudjes) geen horloge maar een uitbreiding van je Apple Iphone… Niemand bij z’n volle verstand koopt zo’n Apple Smarttwatch als hij niet de bedoeling heeft om die te verbinden met z’n Iphone. En neen men koopt niet eerst een Apple Smartwatch om er dan een Iphone bij te kopen :wink:

3 likes

Dit verzin je zelf. Van Dale vindt van wel:

Betekenis 'horloge’
horĀ·loĀ·ge (het; o; meervoud: horloges)
1 om de pols of in een zak gedragen klokje

Ik begrijp eigenlijk niet waarom hier zoveel verzet tegen is.

Wat jij er verder zelf ook van moge vinden, de indignatie van een stel bejaarde hobbyisten die vinden dat er een balansveer in een horloge dient te zitten zal niets veranderen aan het feit dat de apple watch door de dragers als horloge wordt gezien, en verandert ook niets aan de populariteit van wearables, of ze nu Android, Pebble of iOS gebaseerd zijn.

Kijk, ikzelf vind het ook niet echt aanvoelen als een proper horloge, maar ik besef dat mijn mening van nul en generlei waarde is.

2 likes

Neen, ik blijf erbij dat niet alles waar je de tijd kunt op aflezen een horloge is, ik kan op mijn computer ook de tijd aflezen daarom is dat nog geen horloge :wink: eerste probleem is al van de kaart…

Omdat een smart watch nu eenmaal geen horloge is maar een instrument dat je om je pols draagt waar je ook de tijd kunt op aflezen (net zoals op mijn computer).

Wat je ook mag denken van mij ik ben echt niet verontwaardigd omdat er in een horloge geen balansveer zou zitten hoor :wink: Ik ben zoals je terecht opmerkt oud genoeg om de hele evolutie van bijvoorbeeld quartz te hebben meegemaakt (zowel de analoge als digitale quartz zowel met LED als met LCD) en toch kan ik die als echte horloges zien (ja zelfs jouw GS :wink:).

Als je zelf het niet echt als een horloge kunt aanzien waarom dan strijd voeren tegen de windmolens? En dat mijn mening zelfs minder dan nul waard is weet ik ook al veel langer dan vandaag, maar altijd je mond houden…
Zoals Martin Niemƶller ooit schreef:

Als die Nazis die Kommunisten holten, habe ich geschwiegen;
    ich war ja kein Kommunist.

Als sie die Sozialdemokraten einsperrten, habe ich geschwiegen;
    ich war ja kein Sozialdemokrat.

Als sie die Gewerkschafter holten, habe ich nicht protestiert;
    ich war ja kein Gewerkschafter.

Als sie die Juden holten, habe ich nicht protestiert;
    ich war ja kein Jude.

Als sie mich holten,
    gab es keinen mehr, der protestieren konnte.

Noem mij Sancho Panza, ome Quichote.

Ik geloof dat je dingen omdraait. Ik denk dat wij degenen zijn die tegen windmolens strijden met onze ā€œechte horlogesā€. :slight_smile:

Da’s al.

2 likes

Is een horloge ook niet een instrument, een instrument die de tijd aangeeft??
Ik denk dat de echte horlogeliefhebber het mechanisch uurwerk te veel romantiseert. Tuurlijk is een applewatch een horloge (instrument van tijd), alleen is het een moderne, toekomstgericht tijdsinstrument.

Het gaat er mij niet om of het een mechanisch horloge is of niet, een Casio Retro A158WEA-1EF is een horloge voor mij… een Apple Smartwatch is een instrument om te verbinden met je Iphone dat is het grote verschil. Het heeft voor mij niks te maken met analoog<>digitaal of quartz<>mechanisch. Het gaat mij om de bedoeling van het instrument het ene, ja zelfs die Casio Retro A158WEA-1EF, koop je om er de tijd op af te lezen het andere koop je om te verbinden met je telefoon om de laatste facebook-, twitter-, sms-,…berichten te kunnen lezen, om te kunnen bellen naar je oma, om het gebruik van je telefoon te vergemakkelijken en je kunt er inderdaad ook op zien hoe laat het is maar dat kun je op je telefoon ook.
Is je telefoon dan ook een horloge want zoals voordien omschreven is een horloge een klok die je om je pols of in je zak draagt…

Weet je, ik begrijp het sentiment, 100%!
Maar feitelijk klopt het niet wat je zegt: een laptop draag je niet om je pols, dat geldt evengoed voor een stationsklok, kerktoren, zonnewijzer, etc. Dat zijn allemaal ā€œtijdinstrumentenā€ en zeker geen horloges. Een Apple Watch daarentegen is zeker een horloge, daar kan je het niet mee eens zijn…toch is het zo.

Maar waar komt dan die weerstand vandaan?
Horloge17 is zeker niet de enige met deze mening of met dit sentiment…Ik denk (is mijn mening) dat dit voornamelijk komt doordat de Apple Watch als bedreiging wordt gezien, een bedreiging voor de horlogehobby. Apple heeft al eerder laten zien dat het complete industrieĆ«n overhoop kan gooien, dus waarom niet de horloge-industrie? Door jezelf voor te houden dat het geen horloge is, wordt het ook geen onderdeel van de hobby/voor de liefde voor (mechanische) polshorloges en blokker je jezelf voor de ā€œdreigingā€.

Mijn persoonlijke mening is dat de Apple Watch een grote kans is voor de horloge-industrie als geheel. Niet eerder heeft ƩƩn fabrikant ervoor gezorgd dat zoveel (met name jongeren) mensen weer een polshorloge dragen, de stap naar een mechanisch horloge wordt daarmee weer een stukje kleiner.

Maar terug OT;
nogmaals; het feit dat een horloge dit soort discussies losmaakt en zo belangrijk is voor het beeld en de toekomst van de gehele industrie maakt het wat mij betreft ƩƩn van de belangrijkste hedendaagse iconen.

Deze zinloze discussie is zonde van dit Topic. Als jij een Apple smartwatch het grootste Icoon vindt uit de historie van de horloge industrie, dan is dat prima.
Je hebt een mening, en die mening deelt lang niet iedereen. Zo gaat dat. Je hoeft hier niemand te overtuigen van je gelijk.

1 like

Het heeft volgens mij veel minder met sentiment te maken dan velen hier denken, het gaat er voor mij om waarom het gekocht wordt of waarom je het draagt…

Een stappenteller als een Garmin Vivosmart bijvoorbeeld zie ik ook niet als een horloge maar als een stappenteller (activitymeter) waarop je de tijd kunt aflezen natuurlijk… maar waarom koop je dat instrument toch niet omdat je dat als horloge wilt kopen maar omdat je een stappenteller wilt.

Kijk naar de intentie van gebruik en dan begrijp je waarom dat voor mij bepaalde ā€œhorlogesā€ geen horloges zijn…

2 likes

Dit topic is na 365 dagen automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.