Ideaal aantal horloges?

Ach ja, Johan. Je zou kunnen denken ‘drie maal is scheepsrecht’, hahhaha.

Echt geluk zit 'm tóch slechts in goede gezondheid.

1 like

Ja, ik ben vandaag nog maar weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt door het overlijden van een collega, maar dat is wel erg off-topic hier.

Om een of andere reden blijf ik toch steeds weer uitkomen op 1 horloge…

:thinking::see_no_evil:

Begint met O en eindigt op S?

Voor mij is het net als muziek afhankelijk van mijn stemming, de locatie en het gezelschap maar 3 horloges is wel het minimale.

1 like

:+1: Momenteel idd…

Bij mij is het vaak verkoop + aankoop…

Ideaal is 1. hoef je er niet over na te denken welke van de 1. je die dag aan wilt. :joy:

Ergens geeft een one-piece collection waarschijnlijk rust, aan de andere kant is een kleine verzameling wel plezant omdat je een horloge een eind kan wegleggen en dan herontdekken. Als ie al verkocht is, dan is dat moeilijker :wink:

Budget speelt ook natuurlijk… ik heb er nu eigenlijk al teveel aan gespendeerd :roll_eyes: :rofl:

2 likes

Eens. Ik doe m’n best maar het wil maar niet lukken.

:blush: :laughing:

En zoals je zegt budget is ook een dingetje…ik vind het moet wel leuk blijven en enigzins in balans.

1 like

Wat bedoelen jullie eigenlijk exac t met onrust? Waarom is het zo moeilijk voor jullie om rust te vinden met een bepaalde collectie? Er zijn inderdaad enorm veel mooie horloges maar je kunt ze slechts beperkt hebben niet allemaal toch? En als flipperen al je doel is ‘leen’’ je het horloge slechts dus zie ik de charme er ook niet van in:-p behalve dan dat je elk horloge leert kennen maar het kost je op lange termijn ook een zeer high quality piece in onkosten. ik snap trouwens ook niet dat er mensen zijn die tientallen goedkopere horloges nemen neem voor dat geld dan liever 1 2 of 3 zeer gewaardeerde goede horloges

1 like

Dat zijn zo van die mensen die 5 tot 10 middel of high end horloges hebben en die door geweldige spasmen in hun buik altijd verplicht op zoek zijn naar het volgende horloge. Begrijp het ook niet zo goed.:face_with_thermometer:

Nja, dan is het toch meer een geestelijke dwang cq. niet leuk om te kopen? Dan hindert het je dus juist bij het ‘‘leven’’ en ben je door oerinstinct altijd op zoek naar ‘‘meer’’ of anders beter… Of anders… Dan compenseer je toch een gemis in het leven of zie ik dit verkeerd?

Waarom gaat iedereen op het internet altijd voor psycholoog spelen :joy:

2 likes

Nee niet voor psycholoog, maar gewoon een kwestie van logisch beredeneren. We are all human. Dus ieder weet er wel iets van zeker in hedendaagse maatschappij toch?

Ik denk trouwens dat het wat dat betreft wel beter is om een duurder horloge aan te schaffen van bijv. 10.000 euro dan telkens één van 300 en dan elke maand meerdere of zo… Ik zou daar dus echt helemaal kierewiet van kunnen wordenhe

1 like

Le Monde Edmond heeft hierover wel eens een mooi stukje geschreven.

Conclusie ideaal aantal? in elk geval minder dan 20…

Tja. En dan ook nog niet de minste.

Hierbij de link

https://le-monde-edmond.com/collector-series-part-ii-how-many-vintage-watches-make-up-ideal-collection/

1 like

Ik snap je beredenatie niet. Er kunnen toch legio redenen zijn om te flipperen. Ik vind het zelf gewoon leuk om veel verschillende horloges gehad te hebben. Ik hou ze niet allemaal omdat ik ze simpelweg niet allemaal zou kunnen dragen en ik dan liever weer wat nieuws koop.

Ik kan mij hier ook in vinden.

Zoeken zoeken zoeken maar uiteindelijk wil ik toch voor de top gaan.
En natuurlijk zijn er nog heel veel horloges die ik zou willen dragen, maar bezitten is weer wat anders.

Ik heb echt veel horloges gekocht, verkocht of ingeruild. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat er maar enkele zijn waar ik warmer van bleef. :see_no_evil:
Wat overigens niet wil zeggen dat ik al klaar ben met verzamelen… of flipperen… :man_facepalming:

Kortom, voor mij liever enkele topstukken dan een la vol met veel van het voor mij net niet.

Gtg zijn daar perfect voor. Lekker passen en kijken naar andere mooie horloges. :ok_hand:

Ik denk dat er ook een hele groot kern van waarheid zit in wat Desmond Morris beschrijft in zijn boek De Naakte Aap. Interessant om te lezen over jagers/verzamelaars en vooral het “moderne jachtinstinct”…

1 like

Dat ook!

Het hebben van de zaak is het einde van het vermaak.

Vaak dan… :rofl:

1 like

In veel gevallen wel. En we noemen dat dan: “Je moet het toch eens proberen, wellicht is het wat.” In de praktijk meestal niet.

Overigens, zodra het budget het niet meer toelaat of er belangrijker dingen in het leven blijken te zijn (jawel, ziekte, werkeloosheid, whatever) is het voor de meesten ook niet meer doenbaar om te “flipperen” en blijkt ineens dat één horloge (om de tijd op te kunnen zien en simpel recht-toe-recht-aan voor een habbekrats) ruimschoots voldoende is om te overleven.

M.a.w. nadenken over een ideaal aantal horloges is vooral een 1e wereld probleem. Waar ik me ook schuldig aan maak.

2 likes