Ideaal aantal horloges?

Hoe meer horloges, hoe meer kosten voor onderhoud / reparatie lijkt mij een redelijke wetmatigheid.
Zelf heb ik meer dan 25 horloges in allerlei prijsklassen en er gaan jaarlijks toch aardig wat euro’s de deur uit voor dit soort werkzaamheden.

Ik denk terug te schroeven naar max. 5 horloges, maar het zweet breekt mij uit bij de gedachte om te kiezen welke blijven en welke gaan.:grimacing:

Hebben jullie een sweet spot voor verzamelwoede vs. lopende kosten?

5 likes

Horloges met een lage waarde maar te verwachtte hoge onderhoudskosten moeten het veld ruimen. En ik koop dus ook geen 8 jaar oude Chrono zonder onderhoudshistorie.

Maar als het horloge helemaal mij smaak is dan geef ik hem graag het noodzakelijke onderhoud. Is voor mij net een beetje als auto’s.

5 likes

Ik vind vijf horloges eigenlijk wel een comfortabel aantal. Zelf heb ik er nu wat meer, maar ik ben een beetje aan het uitdunnen.

2 likes

Ik denk ook dat ik met 5 horloges heb wat ik wil hebben.
Ik heb er momenteel 2 dus ik heb nog even te gaan :smiley:

3 likes

Heb er eigenlijk telkens 3 maar probeer dan wel telkens een upgrade te doen. Laatste deal was mijn Steinhart ocean one black in te ruilen op een Squale

1 like

Pfew die is lastig en totaal afhankelijk van wat jij precies wilt. Als je op 5 gaat zitten lijkt me dat op zich een prima aantal toch. Hangt ook even af van welke het uiteindelijk worden. Ik zou wel 5 willen (Datejust, sport Rolex, Speedy, vlieger, beater). Alweer aardig op weg overigens :sunglasses::sunglasses:

4 likes

Het ideale aantal horloges is altijd exact 1 meer dan het aantal horloges dat ik nu heb :slight_smile:

40 likes

Persoonlijke Sweetspot zit op 3. Ik merk bij meer dat ik het frustrerend vind dat ik sommige niet genoeg kan dragen…

4 likes

4-6. Bij meer zou ik eerder willen upgraden.

3 likes

6 stuks vind ik een mooi aantal.

3 likes

persoonlijk?

• dresser
  • chrono
  • diver
  • follieke (onnodig, maar oh zo mooi klokje)
  • reserve van wat je veel draagt

Een stuk of 5 inderdaad.
Als ik dan echt meer afwisseling zoek, doe ik dit eerder op strap niveau.

Wat ruimt snelst de baan?

• waar ik het minste beetje twijfel over heb
  • non-rolex
  • goud
2 likes

Ik probeer beneden de 200 te blijven.
Het gaat mij juist om het opknappen van horloges, dus blijf ik maar opknap projecten kopen.
Als het horloge weer af is is voor mij de lol er ook al snel weer af.
Als ik de 200 grens nader probeer ik er een paar te verkopen.

34 likes

Ik buig nederig voor de opperverzamelaar.:pray:

4 likes

Gaaf. Knap je meganische horloges op? Hoe heb je dat geleerd?

1 like

Avondcursus Schoonhoven en veel oefenen.

5 likes

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik maximaal 8 horloges mag hebben.
Dat is nog niet zover en daarna wordt het 1 er uit als er weer 1 bij komt.

1 like

Ik schommel ook rond de zes. Soms iets meer, maar dat wordt uiteindelijk toch weer teruggeschroefd door een verkoop, omdat ik bij meer horloges toch niet alles kan dragen.

2 likes

deze discussie komt heel vaak terug :wink:

ik zou het niet redden met maar 5 horloges…en die hele 3 piece collecties al helemaal niet…

1 like

Had er ooit 30-35. Dat was echt iets teveel van het goede, onrust, weinig draagtijd.

Nu zit ik rond de 15 en dat is eigenlijk wel ok. Terug naar 10 gaat me voorlopig niet lukken, laat staan minder. Komt ook door een aantal vintage horloges die ik vrijwel nooit meer kan terugkopen en dus niet wegmogen.

5 likes

Daar is een simpele formule voor: n-1. waarbij n het aantal horloges is waarbij je betere helft van je gaat scheiden.

20 likes