Voor sommigen maakt dat, dat n het meest ideale aantal horloges is.

Wat is dat??
Ik zit nu op een goed aantal vind ik: 6 horloges. 1 quartz draag ik niet veel maar heeft emotionele waarde en de andere 5 mechanische kan ik mooi afwisselen: 3 zwarte en 2 lichte wijzerplaten, de een al meer gekleed dan de andere.
Als ik er meer zou hebben dan gaan er sowieso een aantal niet veel meer uit de doos komen. Liever iets hoger qua segment dan 10 horloges die het net niet zijn 
Dat hangt van zoveel factoren af; ik heb blijvoorbeeld twee SKX-en in de collectie en die reken ik niet mee qua onderhoud want dat is de moeite niet (nieuw uurwerkje is goedkoper). En zo zijn er nog wel een paar die in die catagorie vallen, een vintage Orient van pak 'm beet 150 euro die goed loopt daar zal ik ook niet zo snel geld aan spenderen. Daarnaast reken ik de handvol Quarz horloges ook niet mee in onderhoud want dat ene batterijtje zal me de kop niet kosten.
Persoonlijk vind ik een wat grotere collectie (30+) wel leuk omdat je veel keuze mogelijkheden hebt, en in principe draag ik ook alles wat ik heb. En wat je niet draagt slijt ook niet.
De horloges die er bij dan nog overblijven zijn voorzien van gangbare ETA’s/ Valjoux 7750 dus “onderhoudsvriendelijk”.
Dus gezien het bovenstaande is het voor mij makkelijk om er een wat grotere collectie op na te houden. Als ik in het duurdere segment horloges zou hebben dan zou ik het wel beperken tot maximaal 10
Uitstekend idee, terugschroeven naar 10 horloges, dit is het ideale aantal klokjes in de uurwerken aan de pols collectie.
Dat herken ik wel, mijn verzamelwoede heeft wel iets weg van verslaving… 
Maar de collectie terugbrengen, dat is lastig zeg! Komt nog bij: waar raak je ze kwijt!? Hier op HF loopt het nog niet zo’n storm…
Nee, het moet allemaal voor NL prijzen weg…
een follieke is iets moois en duurs wat je eigenlijk niet nodig hebt en wat je jezelf maar nauwelijks kan permitteren
Met tien horloges vind ik het zo moeilijk kiezen 
Ik ga dan zelf liever voor een beperkt aantal horloges voor dagelijks gebruik (stuk of drie à vier) plus een of twee voor speciale gelegenheden, b.v. een etentje of receptie.
Met 10 of 11 stuks, zal het inderdaad minder pijn doen. Vooral de vintage Seiko’s vind ik iconische modellen, die je niet 1-2-3 terugvindt in goede staat. Heeft ook redelijk veel tijd gekost voordat die bij elkaar waren verzameld.
Een voorlopige selectie van keepers:
correct - het ideale aantal is n +1
(stel deze vraag op het forum van fiets.nl en daar krijg je hetzelfde antwoord op het ideale aantal fietsen…)
(13, dan zit mijn kistje vol). Ach wat een vraag, d’r zijn zoveel schitterende horloges op deze wereld. Zit nu te kijken naar een vintage Omega en ook eentje met een “display caseback”. Wordt ook weer uitkijken naar Baselworld. Lig er eigenlijk niet van wakker, heb er momenteel 9,
Drie is voor mij ideaal. Lichte + donkere + blauwe plaat 
Ik zou al die lelijke saaie Omega’s verkopen en voordat je ze te koop zet even met forum gebruiker @Jaroen contact opnemen! 
P.s. Die Zenith is ook brandhout, kan ook op de verkoop lijst 
Hoe meer horloges je hebt hoe minder vaak ze een service nodig zullen hebben 
Ik heb me 5 als max gesteld, met een ideaal aantal van 3 en een minimaal aantal van 1 
Zit ik meestal gewoon op de vijf met soms een tijdelijke terugval naar vier. 
Eerder had ik er een stuk of 8 a 10. Ongeveer de helft droeg ik nooit tot erg weinig. Ik heb mijn horloges niet alleen om in de box te stoppen, maar ook om te dragen. Daarom ben ik terug gegaan naar 4, waarbij ik tevens wat ben gaan upgraden. Dus voor mij is het ideale aantal 4. Ik heb dan afwisseling in kleur wijzerplaat, netjes vs sportief, staal vs lederen band. Qua lederen band heb ik ook nog het e.e.a. te wisselen in kleur. Wil ik nu een nieuw horloge aanschaffen, dan moet er (van mezelf) ook weer eentje weg. Bevalt goed!
Bij mij is ideaal 4 horloges (1 semi-dresser, 1 duiker, 1 chrono, en 1 GMT). In plaats van kwantiteit zoek ik het tegenwoordig liever in kwaliteit, dus liever voor het maximaal beschikbare budget 4 horloges ipv een hele collectie goedkopere modellen. Bij hoge uitzondering heb ik af en toe 5 horloges in bezit, maar meestal verkoop ik er dan wel weer een.
Daarnaast heb ik nog wel een aantal horloges met alleen emotionele waarde, die ik niet draag, omdat ze niet bij m’n persoonlijkheid of fysiek passen, maar wegdoen is uitgesloten. Denk dan aan m’n eerste zelfgekochte horloge, horloge van m’n opa, enz.
Mijn ideale aantal horloges is nog onbekend.
Ben een beginnend verzamelaar ( korter dan 5 jaren) en dan heeft “het Virus” nog een grote hebberigheid.
Paar maanden terug had ik 75 stuks, nu 76 stuks en nummer 77 is reeds onderweg (komt binnenkort topic NA). Denk voorlopig nog niet aan minder, of kwalitatief beter (hoezooo, ik koop wat ik mooi vind, dat hoeft niet persé 6K te kosten).
En dan het fabeltje over “draagtijd” . Waarom heeft niemand het over Kijktijd!.
Op mijn werkkamer ben ik omgeven van en door horloges, ik hoef alleen maar mijn bureaustoel te draaien om te genieten. En straks kan de rolstoel draaien.
En bewaar je horloges in een humidor ! Geen onderhoud meer nodig.