Het ideale aantal horloges is drieëntwintig.
Ja, 1.
Op het moment 20 
Hier is maar een antwoord op, zelf onderhoud /resp. reparaties uitvoeren.
Dan maakt het niet uit hoeveel je van die dingen hebt.
25 stuks, 100 of 200, je spaart er in ieder geval heel veel euro’s mee uit.
Ik kan je verklappen dat ik dit uit persoonlijke ervaring weet.
Ik zou zeggen 3 stuks. Mocht er 1 in onderhoud zijn, heb je er twee over om uit te kiezen. Als je pech hebt, zijn er twee weg voor onderhoud en dan hou je er nog steeds 1 over. Heb je zoveel pech dat ze alle drie onderhoud nodig hebben, lekker in bed blijven liggen. Veel te gevaarlijk om met zoveel pech de straat op te gaan.
Voor jou lijkt me dan ‘een golden trio’ meer weggelegd, Johan.
Ik houd de humidor vooral voor mijn longfillers, dank u wel.
Drie is me dan weer net wat te weinig 
Tsja, ik weet ook het precieze aantal niet precies.
Bij mij spelen twee factoren… een lege plek in de horlogekist moet eigenlijk opgevuld zijn. Dus een horloge kist van 6, bevat zes horloges. Daarentegen betekend het met mijn voorliefde voor dress en dress/casual horloges dat factor twee inspringt, namelijk een soort keuze stress bij het dragen omdat ik dan zelfs zes of zeven al teveel vindt.
Ideaal zou voor mij denk ik zijn: dress, 2x business dress/casual (om te kunnen afwisselen), casual/vrije tijd. Dan ben ik in principe de week rond. Deze overweging overigens los van enige onderhoudskosten.
Maar ja, ben ik dan nog een verzamelaar…? 
In het verleden behaalde flipperkuren bieden geen garantie voor de toekomst.
Ik denk zelf 3, maar dan ook wel gelijk 3 horloges die je moeite kosten om het er voor neer te leggen 
Welke horloges bedoel je dan bijvoorbeeld? Als het gaat om exemplaren die niet meer terug te kopen zijn? 
Eigenlijk meer terugkopen voor die prijs en ook wel in die staat: mijn beide 6217 Seiko’s. De World Timer als full set en op originele band.
Zo rond de 5 voor mij. Genoeg om te varieren en elk horloge genoeg draagtijd te gunnen.
Ik heb er momenteel dertien, maar ik merk dat dit simpelweg te veel is aangezien sommige horloges amper worden gedragen. Mijn track record tot dusver:
| Horloge | Aantal |
|---|---|
| Accutron | 4 |
| Deep Blue | 3 |
| King Seiko | 3 |
| Melbourne Watch Company Portsea | 3 |
| Omega Speedmaster Dark Side of the Moon | 6 |
| Orient FFD0F001W (Senator) | 2 |
| Philippe Patek 3940 | 22 |
| Rado D-Star | 1 |
| SDGM001 | 7 |
| Seamaster | 3 |
| Seiko SBGA011 | 4 |
| Seiko SBGR083 | 5 |
| Wwoor | 1 |
Ik wil dit aantal graag terugbrengen naar minder dan tien en als het even kan zelfs halveren. Ik vind dat je een balans moet vinden tussen verzamelwoede en effectief dragen. Zelf heb ik mijn collectie opgebouwd richting diversiteit. Dus heb ik een hi-beat King Seiko met 36000 tikken per uur, een Bulova Accutron 214 Spaceview met stemvorktechnologie en een goedkoop Chinees sporthorloge (de Wwoor) als dun horloge.
Maar als die horloges weinig gedragen worden, vind ik het ook zonde om ze in (de onderste lade van) de kist op te bergen. Daarom ga ik wellicht de KS, Accutron, Seamaster, Seiko SDGM001 en Deep Blue dit jaar verkopen, maar wel gespreid in de tijd. De Rado wordt ook niet zo vaak gedragen, maar het te leiden verlies is zo groot dat ik 'm dan liever houd 
En als je mijn mening vraagt binnen een maand, kan het zijn dat ik de collectie uitgebreid heb naar vijftien stuks… 
oei
Daar zijn genoeg kopers voor op de kust haha
Die Tudor van jou blijf ik toch echt heel gaaf vinden! 
Springt me bij deze foto weer direct zo in het oog 

Ideaal is denk ik 3, zodat ze allemaal voldoende draagtijd krijgen.
Met 5 kan je ook een hele mooie gevarieerde collectie hebben. (Duiker, dresser, moonphase, skeleton, chrono)
Bij mij is de horlogekist-vulling de limiet, in mijn geval 8.
Als die limiet is bereikt zet ik er een te koop, dan kan ik weer eens wat anders aanschaffen. Zolang die verkoop niet lukt blijft de collectie stabiel.
Ja dat is een vaste in mijn collectie. Ik moet eerlijk zeggen dat hij bij de aankoop wat twijfel opriep. Ik ben meestal wat van de grotere klokken en deze is met 41/42 mm niet de grootste. Maar hij draagt groter dan hij oogt. De stalen band is werkelijk subliem polished en echt een blikvanger. Voor mij is een horloge een sieraad. Ik hoef geen aandacht maar als mensen aandacht hebben voor m’n horloges vind ik dat wel leuk. Uit mijn hele collectie tot nu toe trekt de Tudor domweg de meeste aandacht. Dat ding is gewoon af.
Ik draag hem niet vaak want ik wil hem netjes houden. Maar hij doet het ontzettend goed op op nette kleding bij uitgaan, bruiloften etcetera. Het is geen dresser maar hij gaat makkelijk door voor een dresser onder een mooi overhemd. Maar draag hem onder een polo op korte broek en slippers en dan is hij net zo thuis in z’n omgeving. Binnen mijn collectie is het altijd de directe concurrent met de Breitling als het aankomt op dragen bij gelegenheden. Ik draag deze horloges niet doordeweeks als ik m’n pitbullen en m’n zoon aan het opvoeden ben. Daar heb ik de Florijn en de Steinhart voor 
Echter is nu dus sinds 2 dagen de Seiko MM300 erbij gekomen en dat is toch ook wel een horloge wat zeker gaat meedingen in de concurrentiestrijd. Ik wacht eigenlijk op de eerste gelegenheid om deze echt in volle glorie te dragen. Tot die tijd blijft hij in de kist.
Ik heb er nu twee…maar een paar meer zou mooi zijn. Stuk of 5-6