Ideale aantal collectie

Ik heb er 15, waarvan er 10 “in de roulatie” zitten. de andere 5 draag ik sporadisch, of bij speciale gelegenheden. Maar ze maken in mijn hoofd wel integraal deel uit van de collectie. En er is nog ruimte voor meer, dus ik weet nog niet wat de ideale grootte is…:sweat_smile:

1 like

Dat dus.

Als je eenmaal je ideaal gevonden hebt ligt de rest alleen nog maar stof te happen. Ik heb mijn verzameling ook afgebouwd naar één, max twee draagbare horloges. Ik heb nu alleen nog de Omega Seamaster … oh enne een Swatch en Casio. Maar beiden draag ik nauwelijks. :wink:

1 like

In mijn ogen 3, dan merk ik aan mezelf dat ik blijf wisselen. Met meer dan 3 vergeet ik vaak een paar horloges te dragen. Voor mij is het ook belangrijk dat ze in verschillende soorten vallen (dus geen 3 duikers bijvoorbeeld). Ik probeer de variatie hoog te houden zodat ik zeker weet dat ik ze allemaal draag, anders vind ik het zonde van het geld. Er blijft vaak toch een daily over die je het meest draagt heb ik gemerkt. :grin:

2 likes

Toch benieuwd welke dat is.

3 likes

Even denken, één alledaagse, één voor het weekend, één voor de vakantie, één voor klussen, één voor speciale gelegenheden, één voor festivals en andere drukke evenementen, één voor reserve. Dat moet het wel zijn zo. Zeven stuks dus. En natuurlijk altijd één op de wenslijst. :blush:

2 likes

Herkenbaar en eens… Daarom heb ik mijn collectie teruggeschroefd naar 3. Maar heb het idee dat 4 ook nog zou kunnen :grinning:

1 like

Nooit over nagedacht. Ik bewoog mij in de kring der vrekken (PMWF). Als je dus een leuke ‘military’ zag voor $6 per stuk en ze kwamen in zwart, groen, blauw en zandkleur, dan bestelde je ze allemaal en was je vier horloges rijker en $24 armer.

Voordeel: ik kan elk jaar om de drie dagen wisselen zonder ooit weer terug te moeten naar het begin.
Nadeel: je gaat ontwijkende antwoorden geven als iemand vraagt hoeveel horloges je hebt.

1 like

1 zou ideaal zijn, maar erg onwaarschijnlijk. Vermoed 5 voor meerdere gelegenheden.

1 like

Het hangt denk ik van je doel als collectie af. Als je horloges echt als gebruiksvoorwerp ziet zou maximaal 4-5 denk ik goed moeten zijn. Maar de meeste zien het ook als een verzamelobject en dan kan iedereen zo ver gaan als hij of zij wilt.

1 like

Het is maar in één land verkocht en ik betwijfel dat er nog een exemplaar van bestaat en volgens mij weten maar heel weinig mensen dat dat model gemaakt is en hoe het heet(te).
Ik help altijd graag en gewoonlijk deel ik wat ik weet, maar in dit geval wordt me de concurrentie te groot als ik vertel wat het is (of was). Maar zodra ik hem heb laat ik het weten. Zo trots als …

Het is niet mijn nieuwe graal :wink:

2 likes

3 stuks. Is een prima aantal voor mij. Neig eerder naar 2 dan naar 4…

1 like

Plaats in de horlogedoos voor 5 Nu 4 plaatsen vol.
Alles word gedragen op dit moment.

1 like

Tegelijk?! Quadruple-wristed :sunglasses:

Voor illustratie only

2 likes

Mijn ideale collectie is: wat ik nu heb +1 :smiley:

2 likes

Ff denken:
Zentra kleine seconde 60s (oude van mn pa, kan niet weg)
Seiko slq011 titanium (1 van 1500, ik verkoop nog eerder mn kinderen)
Seiko kinetic en citizen quartz (beide cadeautjes van mn vriendin, blijven dus)
Tudor gmt, superhorloge wil ik graag houden.
Titan supercompressor duikertje uit de 60s (ligt bij Kalle Slaap ter reparatie, maar die vind ik nooit meer voor acceptabel geld)
Nog een quartz dresser van en of ander modemerk( is een cadeautje van mijn oudste zoon uit de :us:, dus blijft ook)
3x Eterna quartz van ca. 1973, met dials zilver, blauw en goud. Uniek in de wereld om ze alle drie bij elkaar te hebben. Kunnenweg maar liever niet.

Halios seaforth II oranje. Leuk horloge, maar zou mogen gaan.
Longines hydroconcuest blauw, staat in de verkoophoek.

Seiko mini turtle incoming. Dus als alles wil, dan eindig ik binnenkort op 11.

Is dat teveel? Ja, ik draag er maar een stuk of 6 regelmatig. Nee, sommige horloges heb ik echt op moeten jagen.

1 like

6 horloges in totaal is voor mij het max aantal. Ik ben nu halverwege. Ik vind het dan wel weer leuk om in elk segment het in mijn ogen mooiste horloge te kopen.

Chrono, diver, flieger, dresser, GMT en modern met vintage look. :smile: Ik ben geen liefhebber van vintage.

3 draag ik dan naar kantoor afhankelijk van riem en schoenen, of andersom. 2 in mijn vrije tijd en 1 voor vakantie.

1 like

Vijf of zes is ideaal. Genoeg om af te wisselen en niet zoveel dat ze te weinig polstijd krijgen.

Helaas heb ik er twaalf.

4 likes

Ruimen die zooi :wink: . Verkoop ook direct wat bandjes :stuck_out_tongue:.

1 like
1 like

Ontzettend leuk topic dit! Al de horloges die ik tot mijn verzameling reken wil ik actief dragen. Op het moment dat er één ligt stof te happen mag deze van mij direct weg!

In de watchroll kunnen er verder 5 en de ‘beater’ die ik heb past er niet in dus het maximum wat dat betreft is 6. Ik heb er nu 4 (en nog een Oriënt die ik niet meetel omdat ik deze niet collectiewaardig vind, deze moet nog eens in het blauwe gedeelte…).

Idealiter zouden het 3 horloges zijn voor mij, een ‘beater’ (deskdiving) voor tijdens kantoortijd die onder het overhemd past, een ‘beater’ voor buiten kantoortijd en een horloge voor speciale gelegenheden.

Mijn ‘beater’ voor kantoor is een Certina quartz, voor buiten kantoor een G-Shock GW5000. Voor bijzondere gelegenheden heb ik dan de Seiko automaat MM200. De Seiko Tuna die ik heb is dan voor de lol :joy: (daar ga ik al…).

Overigens vind ik het belangrijk dat de horloges die ik 99% van de tijd draag, als ‘beaters’ dus, quartz technologie hebben. Automaten vind ik leuk voor het nostalgische gevoel en ‘doorgeefbaarheid’, het praktisch nut is wat mij betreft te beperkt.

1 like